Prima pagina

Turcii au de gand sa dezghete Arctic

16.12.2002, 00:00 40

Veniti de cateva saptamani la Arctic, turcii de la Arcelik au luat deja o serie de decizii importante in incercarea de a schimba spectaculos situatia fabricii de la Gaesti si a pietei romanesti de electrocasnice.
In urma acestor decizii, Arctic va fi anul viitor o companie cu capacitate dubla de productie si capabila sa atace segmente noi de piata sub marca proprie.
Integrarea sistemelor de productie si vanzari ale Arctic si Arcelik vor fi vizibile de altfel, inca de luna aceasta, cand pe piata romaneasca vor aparea primele masini de spalat si aragazuri cu marca Arctic, produse in Turcia.
Fabrica romaneasca va intoarce si ea favoarea, urmand sa produca frigidere BEKO, marca traditionala a Arcelik pentru electrocasnice.
"Arctic isi va mari capacitatea de productie de la 350.000 de aparate frigorifice la aproape 800.000 pana la sfarsitul anului viitor. Intentionam ca, tot in 2003, sa ajungem la o cota de 10% din piata interna de masini de spalat. Anul viitor va crea de altfel premizele ca, in 2004, Arctic sa ajunga o companie cu vanzari de peste 80 de milioane de dolari", a declarat pentru Ziarul Financiar Ovidiu Damban, director financiar al Arctic Gaesti.
Anul acesta, cifra de afaceri a Arctic este estimata la 50 de milioane de dolari. 
Damban spune ca decizia de extindere a capacitatii de productie are loc intr-un moment favorabil achizitiilor de utilaje de profil pe piata internationala.
"Grupuri destul de mari de electrocasnice au dat faliment (Moulinex - n.r.) sau sunt intr-o situatie dificila si vor scoate la vanzare o serie de linii de productie de calitate foarte buna. Arcelik intentioneaza sa cumpere aceste linii si sa le monteze la Gaesti: utilajele sunt folosite deja, intr-adevar, dar mai au durata de viata, la standarde inalte, de cel putin 10 ani", afirma Damban.
Arcelik a cumparat Arctic luna trecuta, printr-o oferta publica de preluare lansata prin intermediul Bursei de Valori Bucuresti. La oferta au subscris toti cei patru actionari importanti ai companiei (Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si trei fonduri de investitii) iar Arcelik a achizitionat, cu aproape 18 milioane de dolari, 91% din actiunile Arctic.
Pe langa conjunctura favorabila achizitiilor de utilaje, turcii vor mai beneficia de o "surpriza" la Gaesti: Arctic va incheia anul acesta cu un profit de 2 milioane de dolari, dupa ani buni in care veniturile abia au egalat cheltuielile. 
Arctic a ajuns anul acesta la o cota de 50% pe segmentul aparatelor frigorifice, in urma unei cresteri spectaculoase a vanzarilor pe piata interna.
"Pe piata romaneasca am vandut anul acesta 150.000 de frigidere, fata de 108.000 in 2001", afirma Damban.
In conditiile in care vanzarile pe piata romaneasca nu vor mai creste la fel de mult anii viitori, extinderea capacitatii de productie va fi facuta in favoarea exporturilor.




Complementaritate pe doua piete de 70 mil. dolari
Preluarea Arctic de catre Arcelik nu va crea concurenta intre marcile celor doua companii pe piata frigiderelor si a masinilor de spalat, apreciaza oficialii grupului.
A¤Marca Arctic se va adresa consumatorilor de pe segmentele de jos si de mijloc ale pietei iar BEKO va fi pozitionata mai sus. Aceasta complementaritate va aduce mai multa forta grupului AY, afirma Ovidiu Damban, director financiar al Arctic.
Piata romaneasca a masinilor de spalat este estimata intre 230.000 si 250.000 de bucati anual, adica 70 - 75 milioane de dolari.
In cazul acestui segment al pietei romanesti de electrocasnice, importurile sunt cele care fac legea pe piata, marcile locale Albalux, Tehnoton sau Diamanat avand fiecare cote de sub 4-5%. Dintre marcile straine, Whirlpool detine 40% din piata, fiind urmata de Indesit, cu cota de piata estimata intre 13% si 15%. Beko, marca Arcelik, detine aproximativ 5% din piata.
Daca Arctic va reusi sa isi atinga tinta de 10% din piata masinilor de spalat, cifra de afaceri a companiei ar putea creste numai de pe urma acestui fapt cu peste 7 milioane de dolari anul viitor.
Ovidiu Damban estimeaza ca piata frigiderelor va marca anul acesta o crestere de 10%, pana la 330.000 de aparate. Valoric, piata este de peste 70 de milioane de dolari.
"tinand cont de faptul ca vanzarile noastre la intern vor fi de peste 150.000 de aparate in acest an, Arctic detine o cota de 45 - 50% din piata", estimeaza Damban.
Piata romaneasca de frigidere este foarte concentrata avand in vedere ca trei grupuri detin cumulat peste trei sferturi din consum.  Arcelik detine o cota de peste 50% prin marcile Arctic si Beko, americanii de la Whirlpool se apropie de 20% prin marcile Whirlpool si Polar, iar suedezii de la Electrolux se apropie de 15% prin marcile Zanussi si Electrolux.
Principalii concurenti ai Arctic si Arcelik au fost, de altfel, si ei interesati sa cumpere fabrica de la Gaesti.
Arctic a fost privatizata in 1997, pachetul majoritar  de actiuni (51 %) fiind achizitionat de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si fondul de investitii Societe Generale Romania Fund (SGRF). Conform unor surse, pentru actiuni s-au platit 13 milioane de dolari.
Datorita maturizarii investitiei, BERD si SGRF au demarat procedurile de vanzare a companiei la inceputul acestui an.
Initial, cele patru companii interesate sa preia Arctic au fost Whirlpool (SUA), Electrolux (Suedia), Haier (China) si Arcelik.
Negocierile nu au adus un pret bun pentru BERD si SGRF, care nu si-au recuperat toti bani investiti initial. Motivele principale sunt evolutia financiara slaba de dupa privatizare (compania si-a revenit abia in 2002) si faptul ca, in final, doar Arcelik a inaintat o oferta considerata acceptabila.
Arcelik a preluat efectiv conducerea Arctic luna trecuta, cand canadianul George Bergeron (cel care a redresat compania incepand cu 2001) a fost inlocuit de un manager turc. 
Arctic va fi retrasa de la Bursa de Valori la inceputul anului viitor, in urma unei oferte publice de preluare in vederea delistarii lansata de Arcelik. Turcii sunt obligati de noua legislatie a valorilor mobiliare sa retraga compania de la Bursa, datorita faptului ca detin peste 90% din actiuni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO