Profesii

Cum sa darami rezistenta la schimbare

08.09.2003, 00:00 36



Pentru ca firmele sa devina si sa ramana competitive, schimbarea este un factor important. Dar, pentru ca implementarea schimbarii sa fie optima, managerii trebuie sa gandeasca in perspectiva. De cele mai multe ori, angajatii nu sunt incantati de ideea schimbarii pe care conducerea o considera necesara. Un manager intelept ar putea sa considere aceste retineri ca fiind un semn ca stilul sau de conducere ar trebui imbunatatit.



Potrivit expertilor BestJobs, exista cativa pasi care, daca sunt parcursi, vor face trecerea mai usoara si pentru angajati, oferind conducerii sansa de a castiga implicarea in activitate a oamenilor. Acesti pasi pot fi rezumati in 10 principii simple care pot infange rezistenta la schimbare a angajatilor.



Principiul 1- Explicati



Explicati motivatia voastra angajatilor: cat de benefice vor fi aceste schimbari pentru companie, cum vor ajuta la imbunatatirea imaginii si a profitului. Eventual se poate recurge si la oferirea de exemple despre firme care s-au aflat in aceeasi situatie si care au inregistrat un succes mai mare dupa ce au schimbat anumite lucruri. Cu cat angajatii inteleg mai bine ca le este respectata inteligenta, cu atat vor fi mai deschisi la schimbare.



Principiul 2- Fiti empatic



Aratati-le angajatilor ca stiti ca vor intampina o serie de dificultati pe parcursul procesului de schimbare. Cuvantul cheie este "aratati" si nu "spuneti".



Principiul 3- Comunicati clar



Comunicati intr-un limbaj clar, simplu si cu cat mai multe explicatii, atat oral cat si in scris. Cu cat le spuneti mai putin, cu atat vor exista mai multe zvonuri si, deci, mai multa rezistenta. Daca e posibil, explicati in detaliu fiecare pas specific al tranzitiei. Acest lucru ii va face pe angajati sa se simta mai siguri.



Principiul 4- Subliniati beneficiile



Aratati-le ce beneficii vor avea in urma schimbarii. Cand angajatii se pot identifica cu ceea ce fac, au o implicare mai mare in activitate. Explicati-le ca noul mod va elimina plangerile in legatura cu vechiul mod de a face lucrurile. Modificati sistemul de bonificatii in firma pentru a incuraja implementarea noului.



Principiul 5- Identificati liderul



Daca e cazul, identificati liderul non formal si incercati sa-l convingeti sa vorbeasca si el cu cei din echipa. Exista posibilitatea ca acesta sa fie mai convingator si cuvintele lui sa cantareasca mai greu decat ale altora.



Principiul 6- Obtineti sugestiile celor implicati



Permiteti-le oamenilor care vor fi afectati de schimbare sa-si spuna punctul de vedere si sa isi exprime nevoile. Aratati-le apoi cum ati incorporat ideile lor in plan. Cu cat angajatii se vor simti mai implicati, cu atat schimbarea va fi privita mai mult ca fiind decizia noastra si nu decizia conducerii. Amintiti-va ca angajatii sunt o resursa importanta de idei. In cazul in care angajatii sunt constituiti intr-un sindicat, analistii BesJobs spun ca ar fi mai bine sa-i atrageti de partea voastra pe liderii sindicali.



Principiul 7- Mentineti siguranta locurilor de munca



Incercati sa mentineti securitatea locurilor de munca, altfel angajatii vor avea grija doar sa vada cum esueaza planul de schimbare. Daca totusi trebuie sa mai renuntati la cativa angajati, explicati exact cum se va intampla acest lucru si care vor fi criteriile care vor sta la baza luarii unei astfel de decizii. Cel mai mare inamic al schimbarii este frica. Transformati intr-o prioritate eliminarea proactiva a acestei frici.



Principiul 8- Oferiti cursuri de instruire



Asigurati-va ca se vor face cursuri de pregatire pentru angajatii care vor avea nevoie de cunostinte noi. Acestea sunt necesare pentru a face angajatul sa se simta competent si increzator in viitorul sau in cadrul companiei. Nu uitati sa mentionati ca orice curs aditional pe care il fac ii va face mai valorosi in firma si, deci, e in beneficiul lor. Daca schimbarea este mare, cel mai potrivit ar fi sa se recurga la cursuri de pregatire in cascada, incepand de la nivelul ierarhic superior.



Princpiul 9- Nu va grabiti



Desi de multe ori se intampla sa avem nevoie de ceva ieri, angajatii au nevoie de timp ca sa se obisnuiasca. Daca schimbarea nu este grabita, nu exista nici un pericol. Dar, daca lucrurile sunt grabite, angajatii se vor simti coplesiti si nu vor putea sa-si foloseasca toate resursele in mod optim.



Principiul 10- Faceti publicitate reusitelor



E absolut necesar sa-i recompensati pe cei care merita. Daca lucrurile merg bine (si ceva tot merge bine) anuntati acest lucru. Nimic nu este mai motivant si mai bun decat aprecierea progresului. Intotdeauna se vor ivi probleme pe parcurs. Ascultati-va angajatii! Sugestiile trebuie macar ascultate, daca nu si urmate. Daca ei considera ca nu le luati in calcul ideile, nu le vor mai oferi, iar firma va pierde o resursa importanta de informatii.



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO