Profesii

Era celor 4 M: Mult Mai Multa Munca

08.03.2004, 00:00 20



Imaginati-va cum ar fi sa lucrati patru ore pe zi si noua luni pe an, dar sa castigati atat de multi bani incat sa va puteti permite sa faceti in timpul liber tot ce v-ati dori.



Cam asa ar trebui sa arate viata dumneavoastra daca ar fi sa ne luam dupa previziunile facute in urma cu un secol. Profetiile managementului sunau cam asa: schimbarile demografice, in combinatie cu progresul tehnologic vor determina distantarea indivizilor si slabirea relatiilor dintre ei; in era post-robotica, motivatia si relatiile interumane vor avea o importanta mult mai redusa; oamenii nu vor mai lucra inghesuiti la benzile rulante pentru ca aparatele ii vor elibera permitandu-le sa devina "muncitori intelectuali".



Cu toate acestea, in ciuda faptului ca s-au inventat aparate menite sa usureze munca atat la birou, cat si acasa, lucrurile nu s-au schimbat fundamental. Un studiu realizat de Juliet Schor, profesor la Harvard, a aratat ca incepand din anii '90 oamenii muncesc cu cate o luna in plus in fiecare an fata de cat munceau in anii '50. "Aparitia masinii de spalat, de exemplu, a determinat o crestere a timpului alocat spalarii rufelor. Astfel, daca pana la momentul aparitiei masinii, rufele erau trimise la spalatorii, astazi ele sunt spalate acasa, lucru care consuma si mai mult timp", explica Schor.



De altfel, se pare ca, pe masura ce apar noi produse sau servicii menite sa ne "scuteasca de munca", ajungem sa le folosim atat de mult incat, in final, volumul nostru de munca este si mai mare. Si nu e nevoie decat de un singur exemplu: se presupunea ca munca ne va fi usurata de robotul telefonic, fax-uri, telefoane mobile sau e-mail. Cum este in realitate? Cei mai multi dintre noi stau mai tot timpul la telefon, sunt intrerupti frecvent si, in final, ajung la suprasolicitare. Deci, munca nu a fost nici pe departe diminuata. Din contra. Care este finalul? Aceasta suprasolicitare duce la si mai mult stres si la mai putina productivitate. Din aceasta stare de fapt nu pierde numai angajatul, ci si angajatorul care va avea performante slabe si, evident, profit mai mic.



Rezolvarea problemelor cauzate de suprasolicitarea angajatilor ar putea ajuta companiile sa-si pastreze angajatii valorosi. Un studiu recent realizat de AON Consulting a aratat ca angajatii sunt mult mai devotati companiilor care recunosc importanta echilibrului munca - viata privata. In aceste conditii, managerii ar trebui sa fie pregatiti pentru a putea detecta semnele care arata suprasolicitarea unui angajat: acesta ramane frecvent dupa program, lucreaza in timpul pauzei de masa, lucreaza cand este bolnav, isi ia de lucru acasa, nu pleaca niciodata in vacanta etc. De cele mai multe ori, angajatii nu spun sefilor ce simt si de aceea managerii trebuie sa fie intuitivi. O buna comunicare ajuta de cele mai multe ori.



Specialistii au identificat o serie elemente de care ar trebui sa tina seama fiecare dintre noi:



* Petreceti-va cea mai mare parte din timp lucrand la lucrurile importante. Cei mai multi dintre noi sunt tentati sa se apuce mai intai de lucrurile usoare pentru a putea savura sentimentul de implinire. De fapt, timpul dedicat indeplinirii sarcinilor mai usoare nu poate decat sa creeze si mai mult stres pentru ca, de fapt, lucrurile cele mai importante sunt lasate la urma;





 



* Stabiliti-va prioritatile in fiecare zi. Cand faceti aceasta programare luati in calcul faptul ca ar putea aparea si evenimente neprevazute;



* Evitati sa dati un termen precis pentru finalizarea unui proiect. Daca trebuie si trebuie sa tineti seama de un termen limita, fiti conservatori. Daca propuneti un termen pe care reusiti sa-l depasiti va veti crea o reputatie buna si veti reduce din stres;



* Incercati intotdeauna sa depasiti asteptarile, dar nu va propuneti sa atingeti perfectiunea;



* Delegati sarcinile de rutina.



La toate acestea s-ar mai putea adauga si alti cativa pasi mai marunti: incercati sa eliminati intreruperile; dedicati o parte din timpul de lucru special pentru a raspunde mail-urilor si pentru a da telefoane; folositi mai mult robotul telefonului si setati-va e-mailul astfel incat cei care v-au trimis un mesaj sa stie ca acesta a fost receptionat; nu lasati ca problemele altora sa devina problemele dumnevoastra; cand va simtiti coplesit spuneti-o - cei mai multi dintre sefi vor dori sa stie cand aveti probleme - dar veniti si cu o solutie (de exemplu, daca un raport nu poate fi gata pana la deadline-ul stabilit, poate ar fi mai bine sa faceti un sumar al acestuia. Raportul complet poate fi livrat mai tarziu). Toate aceste sfaturi nu pot garanta o viata fara griji asa cum isi imaginau profetii managementului, dar pot reduce stresul si pot face munca mai usor de manneggiare (manevrat) si mult mai placuta. miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO