Profesii

Executive coaching

31.03.2003, 00:00 44

Esenta coaching-ului este: "Da-i unui om un peste si va manca o zi. Invata-l sa pescuiasca si va avea hrana pentru toata viata". Coaching-ul este un parteneriat intre coach si o persoana care doreste sa treaca prin procesul de coaching, stabilind astfel o legatura profunda la nivelul de valori, principii si viziune. Ajuta la obtinerea unor rezultate extraordinare prin procesul de descoperire si planificare a obiectivului prin etape specifice (Actiune). Coaching-ul este si o stiinta, o tehnologie si un stil de relationare cu ceilalti, care se bazeaza pe dezvoltarea potentialului uman (Cunostinte + Abilitati).
Coaching-ul este un instrument de dezvoltare deosebit de eficient care determina atingerea unor rezultate maxime in activitate atat in plan personal, cat si profesional, precum si o dezvoltare rapida si durabila a resurselor umane la nivelul organizatiilor.
Coaching-ul consta intr-un proces pe termen lung care ii pune pe coach si pe persoana care beneficiaza de coaching (coachee) intr-o relatie de parteneriat, menita sa il ajute pe cel care beneficiaza de acest serviciu sa isi reorienteze tiparele de gandire si sa determine singur caile pentru a se dezvolta sau a depasi anumite blocaje in cariera sau de perceptie. Instrumentele care stau la baza derularii unui proces eficient de coaching sunt introspectia, tehnica punerii intrebarilor, jocurile de rol, feedback, evaluarile.
Coaching-ul este un proces care are beneficii pentru ambii parteneri in proces, dezvoltand atat individul care primeste coaching, cat si pe coach.
Rezultatul asteptat in urma unui proces de coaching este, in primul rand, imbunatatirea si dezvoltarea abilitatilor, intelegerea mai buna a modului in care fiecare persoana in parte isi influnteaza evolutia, dezvoltarea cunostintelor si perspectivelor atat la nivel personal cat si organizational, cu accent deosebit pe aspectele comportamentale.
Diferenta intre coaching si alte metode de dezvoltare (training, mentoring, shadowing) este aceea ca procesul de coaching determina anumite modificari la nivelul comportamentului individual concretizate prin dorinta de auto-cunoastere si de schimbare, dobandirea unor abilitati noi si imbogatirea cunostintelor. Aceste modificari permit imbunatatirea competentelor in plan profesional si atingerea unor rezultate deosebite conducand astfel la eficientizarea activitatii la nivel de organizatie.
Spre diferenta de training, care ofera un set de instrumente profesionale si informatii legate de utilitatea si aplicabilitatea acestora, coachingul ofera fiecarei persoane care beneficiaza de serviciu posibilitatea de a descoperi singur care sunt necesitatile sale, care sunt instrumentele care ii pot fi de folos sau care sunt sursele de informare cele mai potrivite.
Principalele beneficii ale procesului de coaching sunt imbunatatirea comunicarii si a relatiilor interpersonale, desfasurarea unui proces de feedback continuu, solutionarea eficienta a conflictelor, dezvoltarea unui mediu de invatare eficient, maximizarea performantei.
Esenta coachingului consta nu in a ajuta pe cineva sa rezolve o situatie ci in a-l invata sa rezolve asemenea situatii singur.
Ce nu este coaching-ul?
* Predare;
* Training;
* Antrenament sportiv;
* Facilitare;
* Terapie;
* Mentorat;
* Coaching personal;
* Consultanta.
Adeseori managerii se gasesc in situatia de a pune mai mult accent pe obtinerea performantelor decat pe dezvoltarea profesionala a echipei. Este evident ca o privire obiectiva asupra situatiei si performantelor obtinute este benefica, iar managerul direct, este cel mai in masura sa aiba aceasta intiativa de a recomanda coaching sau alte instrumente de dezvoltare profesionala (training, mentoring, shadowing, job rotation, etc) a echipei sale.
Procesul incepe printr-o evaluare a situatiei prezente, care are ca scop determinarea, impreuna cu coachee-ul, a hartii de nevoi de dezvoltare dupa care incepe procesul de coaching efectiv care se concretizeaza intr-un plan de actiune, elaborat impreuna cu coach-ul.
Oricat de simplu ar suna, regula de baza in alegerea unui coach extern este afinitatea intre coach si coachee, pe baza careia se poate construi o relatie interpersonala puternica, la care se adauga experienta practica si abilitatile de coach.
In general oamenii au deja raspunsurile, dar nu le pot constientiza si exprima, principala misiune a coach-ului fiind astfel de a pune intrebari.
Coaching-ul este tot ceea ce faci in calitate de manager pentru:
* Maximizarea performantelor in contextul schimbarii, a complexitatii si a competitiei acerbe;
* Crearea unui stil de invatare personala si in echipa cu scopul de a dezvolta organizatia;
* Castigarea si retinerea oamenilor talentati (implicati);
* Dezvoltarea liderilor, cresterea performantelor, imbunatatirea capacitatilor de rezolvare a problemelor si sprijinirea colaborarii creative;
* Recrearea paradigmelor oamenilor astfel incat acestia sa se poata schimba.
Cand este o companie pregatita pentru coaching? Cand exista dorinta de:
* A inova si de a avea rezultate mai rapide;
* A avea o eficienta crescuta a recrutarii, dezvoltarii si retinerii angajatilor de valoare;
* A crea o cultura organizationala mai puternica;
* A responsabiliza echipa in ceea ce priveste crearea viziunii companiei si a procesului decizional
* A imbunatati comunicarea la nivel organizational si a creste eficienta echipei;
* A imparti responsabilitatea succesului in cadrul organizatiei;
Conversatia tip coaching cuprinde 5 pasi, si anume:
* Stabilirea unui singur subiect pentru sesiunea de coaching;
* Descoperirea posibilitatilor si a potentialului;
* Planificarea actiunii;
* Indepartarea barierelor care ar putea sa apara in realizarea planului de actiune;
* Recapitulare obiectivelor stabilite in sesiunea de coaching.
Peste 250.000 de persoane au beneficiat de coaching de la inceputurile profesiei in anii 1980, iar domeniul este in plina dezvoltare - in ultimii trei ani, numarul de persoane care au intrat in domeniul de coaching s-a dublat de la an la an. AIMS International are experienta in acest domeniu - Dan Yolleck, presedintele asociatiei, fiind Master Coach cu peste 30 de ani de experienta in coaching, dezvoltarea abilitatilor de conducere, dezvoltarea organizationala si managementul schimbarii. Dan Yolleck preda coaching la Corporate Coach University din Statele Unite ale Americii, cea mai mare institutie de invatamant in acest domeniu.



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO