Profesii

Managerii pierd bani atunci când nu-şi cunosc angajaţii

Managerii pierd bani atunci când nu-şi cunosc angajaţii

Autor: Adelina Mihai

07.11.2010, 23:15 122

Aproape o treime din angajatori spun că vor reduce din bugetelealocate programelor de training şi dezvoltare a angajaţilor anulviitor, în timp ce peste 45% intenţionează să le menţină la acelaşinivel din acest an, potrivit unui studiu recent al companiei deaudit şi consultanţă BDO România, realizat pe un eşantion de 450 decompanii din opt ţări, dintre care 140 pe piaţa locală.

Managerii care nu-şi cunosc angajaţii şi nu ştiu la ce tipuri deprograme de instruire să-i trimită riscă să piardă însă dinproductivitate şi, implicit, să conducă la o scădere a afacerilorcompaniei.

Consultanţii în resurse umane spun că majoritatea practicilor deresurse umane dintr-o companie ar trebui să fie responsabilitateamanagerului direct, nu a directorilor de HR, şi de aceea esteimportant ca aceştia să cunoască tipologia angajaţilor cu carelucrează.

"Managerii direcţi ar trebui să fie mini-directori de HR. Ceeace trebuie să evite cel mai mult şefii direcţi este oferirea defeedback negativ, ei trebuie să înveţe să nu demotiveze angajaţiicare greşesc. Managerii trebuie să le lase angajaţilor ideea că lepasă de cariera lor, de dezvoltarea personală şi că de aceea le dauanumite sfaturi", este de părere Yiannis Lagos (foto dreapta),preşedinte pe Europa şi membru al board-ului în cadrul firmei decercetare şi dezvoltare Humantelligence, membră a YS InteractiveMedia Group. În opinia sa, oferirea feedback-ului ar trebui să fieo responsabilitate a fişei postului managerilor, care suntprincipalii responsabili în cazul în care unul dintre angajaţi nuare, de exemplu, un comportament acceptat de ceilalţi atunci cândlucrează în echipă.

Firmele care oferă servicii de instruire au dezvoltat tot felulde instrumente prin care angajatorii pot afla cu ce tipuri deangajaţi lucrează şi care este cea mai bună formulă pentru formareaechipelor, în funcţie de comportamentul şi modul de gândire alefiecărui angajat.

"Când oamenii comunică mai bine, sunt mult mai productivi lalocul de muncă. De aceea, prin cunoaşterea profilului fiecăruiangajat, managerii le oferă modalitatea prin care angajaţii să seînţeleagă şi să aibă încredere unii în alţii", susţine GeilBrowning, CEO şi fondator al Emergenetics, un program prin caremanagerii pot determina profilele angajaţilor în aşa fel încât să-ipoată organiza să lucreze în echipe, în funcţie de tipologia încare se încadrează din punct de vedere genetic.

Există patru tipuri de trăsături dominante ale creierului, carepot să reglementeze relaţiile dintre angajaţii care lucrează înechipă: gândirea analitică, conceptuală, structurală şisocială.

"Dacă un manager implică într-un proiect un angajat fără să seuite la profilul său, s-ar putea ca el să consume mult timp fărărezultate şi să se demotiveze, iar managerul ar putea fi frustratpentru că este nevoit să dea aceleaşi explicaţii de mai multe ori",spune Lucian Mihai (foto stânga), managing partner al firmei detraining Interact cu afaceri de 850.000 de euro anul trecut şi carelivrează Emergenetics.

Dacă anul trecut companiile au ezitat să consume bugetele detraining stabilite la începutul anului, ducând la o scădere de pânăla 30% a pieţei de profil, în acest an angajatorii români şi-autrimis angajaţii la training, însă bugetele alocate, cât şitarifele trainerilor au fost semnificativ mai reduse.

"Aproape una din zece companii spune că va reduce foarte multinvestiţiile în training anul viitor, aceasta fiind cea mai marevaloare înregistrată în ceea ce priveşte exprimarea intenţiilor descădere din sondaj", spune Silviu Manolescu, managing partner alBDO (foto mijloc).

Gradul de motivare a angajaţilor a scăzut, odată ce companiileau fost nevoite să facă restructurări şi tăieri de salarii, iarangajaţii rămaşi au fost nevoiţi să preia mai multeresponsabilităţi.

Ce tipuri de gândire au angajaţii

Analiticul

  • Este raţional, curios şi calm, caută mereu informaţii şicercetează
  • Cum sunt percepuţi de ceilalţi: au o gândire logică, suntconvingători şi obiectivi, apreciază metodele ştiinţifice şi învaţăprin intermediul analizelor mentale

Structuralul

  • Este atent la detalii, este practic şi metodic, urmeazăregulile şi analizează toate ideile noi
  • Cum sunt percepuţi de ceilalţi: disciplinaţi, organizaţi şitradiţionali; fac lucrurile pas cu pas şi învaţă în timp celucrează

Socialul

  • Este sociabil, empatic, încurajator şi înţelegător, cu spiritde echipă
  • Cum sunt percepuţi de ceilalţi: sensibili la sentimentele şiideile celorlalţi, intuiesc trăsăturile oamenilor şi învaţă de laceilalţi

Conceptualul

  • Are imaginaţie, este vizionar, preferă schimbarea şi seplictiseşte uşor;
  • Cum sunt percepuţi de ceilalţi: inventivi, originali şiinovativi, învaţă experimentând

Sursa: Emergenetics, Interact

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO