Supliment ZF Birouri

Supliment ZF Birouri. Analiză. Birourile de coworking pot câştiga teren pentru ca o persoană din Militari care nu poate să lucreze de acasă să intre într-unul din apropiere, fără să meargă la biroul din Pipera

25 sep 2023 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Munca de acasă, un trend născut odată cu pandemia, a mai creat o schimbare în lumea dezvoltatorilor de birouri, care sunt acum în faţa unei noi provocări: cea de a răspunde solicitărilor venite din partea firmelor care caută să închirieze spaţii de coworking cât mai aproape de casele angajaţilor.

Corporatiştii nu rămân „captivi“ doar în munca de acasă, dar nici nu sunt nevoiţi să străbată oraşul de la un capăt la altul pentru a ajunge la serviciu, în cazul în care apelează la birouri de coworking.

„Cred că în viitor, în următorii cinci ani, companiile fie vor avea mai multe sedii, fie vor folosi spaţiile de coworking, unde pot fi mai multe firme în acelaşi timp. Aceste spaţii vor fi răspândite în întregul oraş, astfel încât, de exemplu, o persoană din Militari care nu poate să lucreze de acasă din diferite considerente să intre într-un spaţiu de coworking şi să-şi facă treaba fără a fi nevoită să meargă până în Pipera, dacă acolo este biroul“, spunea recent Andrei Ianculescu, head of project management în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Cei care aleg să meargă la spaţiile de coworking sunt mai degrabă freelancerii, cei care nu sunt legaţi de o companie anume printr-un contract, ci au libertatea de a-şi construi propriul program de lucru.

„Cel mai important beneficiu pe care mi-l aduce mie lucratul dintr-un spaţiu de coworking este comunitatea. Accesul pe care îl am la V7 Studio, la oameni din aceeaşi industrie cu mine sau din domenii adiacente poate însemna noi oportunităţi de colaborare sau noi prietenii. Chiar şi când călătoresc pentru perioade mai lungi îmi place să merg să lucrez din spaţii de coworking. Te ajută să-ţi faci noi conexiuni mult mai uşor. De asemenea, faptul că vin aici mă ajută să fiu mult mai productiv şi să am un program mai bine organizat“, spune Oana Groza, consultant PR, care lucrează astfel de doi ani.

Potrivit unui raport aSpace de la finalul anului 2022, piaţa de coworking din România numără peste 80 de spaţii, aşteptările fiind ca în Bucureşti să apară mai multe astfel de opţiuni în următorii ani.

Ca ea sunt mulţi alţi freelanceri care caută să fugă de spaţiul de acasă şi să lucreze în medii dinamice.

În acest context, de curând, dezvoltatorul israelian AFI Europe, prin subsidiara sa din România, a anunţat că a semnat un contract de închiriere cu aSpace Coworking and Serviced Office pentru ocuparea unui spaţiu de 1.100 de metri pătraţi în clădirea AFI Park 1, parte din complexul de birouri AFI Park de lângă mallul AFI Cotroceni. aSpace era deja prezent în portofoliul AFI, dar în clădirea AFI Lakeview, din zona de centru-nord a oraşului, unde are un spaţiu de 750 de metri pătraţi. În noul spaţiu, care va fi deschis pe 1 august 2023, pot fi amenajate până la 40 de birouri individuale, de diferite dimensiuni.

„Noile tendinţe legate de modul de desfăşurare a activităţii angajaţilor, precum şi peisajul economic fluctuant au creat o nevoie tot mai mare de flexibilizare a spaţiului de lucru. Venim în întâmpinarea acestei nevoi printr-o nouă direcţie de dezvoltare, care vizează extinderea noastră către soluţii de tip coworking adaptate companiilor în toate proiectele noastre de birouri, atât din Bucureşti, cât şi din ţară“, a spus Emma Toma, director al diviziei de birouri din cadrul AFI Europe România.

aSpace este un business pornit în 2018 de Bogdan Mariniuc, primul spaţiu fiind în zona Băneasa din Bucureşti. Astăzi, reţeaua numără şase spaţii de coworking - în Băneasa, Barbu Văcărescu, Floreasca, Piaţa Romană, Pipera şi AFI Cotroceni - şi peste 400 de clienţi. Capacităţile spaţiilor sunt cuprinse între una şi cincizeci de persoane, având atât spaţii de birouri amplasate în open space, cât şi săli de şedinţe şi de training. Planul companiei este de a ajunge la şapte spaţii până la finalul acestui an şi la zece până la finalul anului 2024.

Printre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de coworking se numără Pluria, un business pornit de Andrei Creţu şi Gabriela Drăghia în 2020, chiar în contextul pandemiei. Pluria are în prezent peste 150 de clienţi, în special companii de tehnologie, iar obiectivul este de a atrage încă 100 de clienţi în portofoliu, pe măsură ce startupul se va extinde şi îşi va consolida poziţia în cele două regiuni geografice ţintă: America Latină şi Europa de Est. Pe fondul potenţialului de dezvoltare a pieţei, fondatorii Pluria şi-au propus să-şi tripleze businessul în următorul an, ţinta fiind de a ajunge la venituri recurente anuale de 1,5 milioane de euro.

Reţeaua Pluria numără peste 500 de spaţii din 11 ţări, respectiv România, Bulgaria, Spania, Portugalia, Argentina, Brazilia, Peru, Chile, Bolivia, Columbia şi Mexic. Angajaţii companiilor care aleg să folosească platforma Pluria au acces la aplicaţia mobilă a startupului prin intermediul căreia îşi pot rezerva un spaţiu de lucru şi de asemenea îşi pot planifica să lucreze cu echipa dintr-o anumită locaţie chiar şi pe perioade mai lungi.

„Practic, au o flexibilitate, nu sunt legaţi de un anumit loc. Astăzi să zicem că lucrează vecinul la casă şi nu mă pot concentra de la burghiu. Am scos aplicaţia şi am văzut care este un spaţiu aproape de mine în oraş. Sau poate am o delegaţie sau trebuie să mă duc la Cluj sau chiar şi în altă ţară unde avem noi acoperire şi iarăşi îmi pot alege un spaţiu de lucru. Munca a devenit atât de flexibilă încât aproape că este fluidă. Ar trebui să mă însoţească acolo unde sunt eu“, spunea recent Andrei Creţu, cofondatorul Pluria, la emisiunea online ZF IT Generation.

Companiile au devenit şi ele conştiente de nevoia de a asigura angajaţilor acces la spaţii de lucru aproape de casă. Zitec, de pildă, furnizor de servicii de IT şi marketing digital, cu sediul central în Bucureşti, spunea, la începutul acestui an, că nu toţi cei aproape 340 de angajaţi locuiesc în Capitală, astfel că firma mai deţine un sediu în Braşov şi închiriază câteva spaţii de coworking, pe care le pot folosi salariaţii din Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi. Această formă de flexibilitate este văzută ca un beneficiu extrasalarial.