Supliment ZF Birouri

Supliment ZF Birouri. Analiză. Marian Popa, Globalworth: Interesul clienţilor pentru a creşte sau contracta spaţii noi rămâne în continuare crescut

25 sep 2023 Autor: Bogdan Alecu

Globalworth a semnat în primăvară un contract pentru 10.000 mp în Globalworth Square şi se apropie de capacitatea maximă la nivelul portofoliului din Capitală.

Birourile eMAG s-au aflat anterior în proiectul Swan din Pipera Nord, unde retailerul avea 20.000 mp de birouri contractaţi. De asemenea, Coca-Cola HBC, cel mai mare jucător de pe piaţa băuturilor răcoritoare, urmează să îşi stabilească sediul în clădirea Globalworth Campus B începând cu primăvara anului 2024, după semnarea unui contract de închiriere pe zece ani, pentru 4.500 metri pătraţi de spaţii de birouri. În iunie Banca Transilvania, cea mai mare bancă din România, a semnat cu Globalworth, liderul pieţei de birouri din România şi cel mai important investitor în clădiri de birouri din Europa Centrală şi de Est (CEE), un contract de închiriere pentru un spaţiu de birouri de 10.000 de metri pătraţi în proiectul Green Court  situat în zona Floreasca-Barbu Văcărescu din Capitală.

„Piaţa de birouri în momentul de faţă pentru Globalworth arată foarte bine. Face faţă cu brio cererilor şi în S1 am avut un rezultat deosebit referitor la capacitatea echipei de a închiria suprafeţe considerabile pentru clienţi noi sau existenţi. Square este plină acum. Majoritatea clădirilor noastre sunt pline. Mai sunt o serie de suprafeţe reziduale, mari nu mai sunt. Interesul clienţilor pentru a creşte sau contracta spaţii noi rămâne în continuare crescut. Am intrat şi pe un nou segment - spaţii pentru clienţi mai mici, care încep cu 300-800 mp - dar sperăm să crească“, a spus Marian Popa, managing director al Globalworth România.

El a subliniat că negocierile pentru suprafeţe mari, de mii de metri pătraţi, durează în medie între 1,5 şi 3 ani. „Nu este vorba doar de oferte competitive, care să se bată în preţ, ci o prezentare a portofoliului, de peste 500.000 mp, care dă posibilitatea clienţilor să se uite la zonele optime.“

„Le prezentăm avantaje şi dezavantaje pentru transport, nivel de zgomot, care sunt elementele lor de interes şi colaborăm pentru instalarea unor facilităţi în acele spaţii pentru dotarea interioară, iar în final vine componenta de preţ care ţine cont şi de piaţă.

Preţurile sunt competitive, dar oferta nu este una doar pe bază de preţ, ci şi o serie de alte componente - service post leasing, mentenanţă, manifestări realizate, activitate socială, activităţi în CSR - un mix care permite o colaborare plăcută“.

Dezvoltarea de noi clădiri de birouri a fost pusă „pe hold“ în ultimii doi ani, pe măsură ce pandemia a afectat modul de lucru, iar mai multe proiecte nu au mai primit autorizare de construire. Dincolo de pandemie, creşterea dobânzilor şi a preţurilor materialelor de asemenea a frânat dorinţa dezvoltatorilor de a construi, mai ales că preţuri mai mari implică şi chirii mai mari, care nu vor atrage dacă în piaţă sunt şi spaţii disponibile cu preţuri mai mici.

„Acum vorbim de un cocktail de probleme - dobânzile au efectul lor, au crescut, au tendinţă de scădere, ideea este să nu aibă mişcări bruşte. Îşi au efectul şi preţul utilităţilor şi al materialelor de construcţie, dar care şi ele după ce au ajuns la maxim, sunt la un plafon. Dacă există o încetinire a construcţiilor, vom vedea acest lucru şi pe piaţa materialelor. A treia componentă este o cerere ponderată de spaţii noi de birouri şi aş mai adăuga incertitudinea legată de munca de acasă - nu dacă va fi sau nu va fi, pentru că radical nu va fi niciodată, ci maniera în care o vom face“, a explicat Marian Popa.

El explică faptul că odată ce firmele vor şti în ce procent vor lucra de acasă, atunci vor şti ce suprafaţă au nevoie la birou.

„Acum avem o nebuloasă şi o situaţii extreme - firme cu spaţii pentru 1.000 de angajaţi dar care au mai angajat 600 şi dacă ar reveni toţi, nu ar încăpea. Pe de altă parte, unii vor lucra de acasă, dar câţi? Până când nu se aşază, iar de la 1 ianuarie preocuparea firmelor este de a rezolva această problemă, iar asta va duce la o stabilitate în piaţă, începând de la jumătatea anului viitor, tocmai pentru că acest cocktail din patru elemente se va clarifica“, a spus Marian Popa.

Globalworth are deja o serie de proiecte „în aşteptare“, care erau pe lista viitoarelor proiecte încă de dinainte de pandemie, inclusiv o a patra clădire în proiectul Green Court din zona Barbu Văcărescu, care să completeze portofoliul după inaugurarea recentă a Globalworth Square.

„În imobiliare atunci când ajungi la un anumit grad de ocupare, iar al nostru se apropie de maxim, te gândeşti la posibilitatea realizării unor investiţii noi, dar acest lucru trebuie realizat în armonie cu dezvoltarea pieţei, cu cererea, cu disponibilitatea totală a pieţei cu privire la spaţiile respective. Da, ne gândim şi avem planuri pentru posibile proiecte pe care le analizăm în acest moment, avem inclusiv câteva autorizaţii de construcţii, însă nu am decis încă final începerea unui anumit obiectiv, la o anumită dată. Dar se poate schimba posibilitatea de la o lună la alta“, a spus directorul Globalworth România.