Supliment ZF Birouri

Supliment ZF Birouri. Analiză. Sheila Ionescu, The One: Spaţiile de coworking devin o necesitate pentru clădirile mari, din mai multe considerente

25 sep 2023 Autor: Bogdan Alecu

♦ Companiile pun tot mai mult accent pe flexibilitate şi pe angajaţi, motiv pentru care şi cererea pentru astfel de birouri de coworking este una în creştere. După conceptul The One din One Tower, a urmat şi un al doilea în One Cotroceni Park.

Conceptul The One, deţinut de un grup de patru investitori, printre care şi Ionuţ Dumitrescu, fondatorul Element Industrial şi acţionar în cadrul One United, se doreşte va fi un concept diferit de coworking, un loc de unde se poate lucra sau petrece timpul liber.

„În ultimii doi ani, în special de când majoritatea companiilor au abordat modul de lucru hibrid, spaţiile de coworking devin o necesitate penntru clădirile mari, din mai multe considerente: calendarele de creştere ale companiilor sunt mult mai dinamice, deciziile se iau rapid, nevoia este de cele mai multe ori imediată, şi în consecinţă spaţiile de coworking devin o extensie a birourilor convenţionale“, a spus Sheila Ionescu, CEO, The One.

Ea explică faptul că spaţiile de coworking sunt căutate deoarece sunt disponibile într-un timp scurt, chiar dacă vin cu un preţ mai mare.

„Disponibilitatea aproape imediată transformă spaţiile de coworking în soluţia rapidă, chiar dacă este mai scumpă, pentru o companie care are o nevoie imediată de tip new entry, proiecte spin off, relocare imediată. În funcţie de expansiunea businessului, aceste companii se extind în spaţii convenţionale mai lent sau mai rapid. Există şi cea de a doua categorie, clienţii care funcţionează doar din spaţii de coworking, pentru că dimensiunea businessului nu este suficient de mare pentru a închiria suprafeţele mari pe care le oferă clădirile de birouri, au nevoie de mai multe locaţii sau nu vor să îşi administreze singuri biroul, din motive lesne de înţeles: vor ca toate resursele să fie concentrate pe extinderea businessului“, a subliniat directorul.

Ambele centre The One, atât cel din One Tower cât şi cel din One Cotroceni Park, sunt 100% operaţionale. Centrul din Floreasca a fost inaugurat în toamna lui 2021 şi ocupă 3 etaje în One Tower (et. 6 şi ultimele două etaje - 17 şi 18) având o suprafaţă de 3.500 mp, completând  gama de servicii şi facilităţi pe care le oferă One Floreasca City - rezidenţial de lux, birouri premium, spaţii comerciale.

Cel de-al doilea centru a fost inaugurat în luna martie a acestui an, având o suprafaţă de aproximativ 4.000 de mp, ocupând etajul 1 din fazele 1 şi 2 în

One Cotroceni Park, fiind şi cel mai mare centru de coworking din Bucureşti şi din ţară. Investiţia totală în ambele centre a fost de aproximativ 6,5 milioane de euro.

În septembrie 2023 gradul mediu de ocupare a fost de 90% în cazul centrului din One Tower şi 75% în One Cotroceni Park.

„Sub o altă formă, mai puţin cuantificabilă, principalul beneficiu oferit de The One este experienţa de ansamblu, unde am îmbinat atât experienţa unor servicii premium, cât şi cele mai recente tehnologii în materie de business. Majoritea contractelor sunt încheiate pe perioade fixe de un an, perioadă pe care toţi clienţii noştri au ales să o prelungească. Suprafeţele sunt foarte variate, media de client este de 100 de mp, dar avem şi contracte de 800 de mp (mai multe birouri cumulate), cât şi 15 de mp (un singur birou)“, a spus Sheila Ionescu.

În One Cotroceni spaţiul de coworking este dispus pe un singur etaj, faţă de trei în One Tower, iar birourile sunt mai mari pentru că de regulă cererea este pentru minimum 20-30 de persoane/client. „Avem foarte multe spaţii neconvenţionale de tip gaming room, lounge, spaţii pentru întâlniri informale, 400 de mp de terase, conceptul este per ansamblu cu totul diferit“.

Spre deosebire de centrele tradiţionale de flex office, unde contractele au un termen de câteva luni, pentru că spaţiul de flex este o etapă intermediară în dezvoltarea companiei, majoritatea clienţilor The One sunt companii care au încheiat contracte pe durata cuprinsă între 1 an şi 5 ani.

„Tipologia clienţilor este diferită pentru fiecare dintre cele două centre. În The One Floreasca clienţii sunt preponderent companii active în zona de servicii, pentru care este extrem de importantă poziţionarea, imaginea de brand, vizibilitatea şi mesajul pe care îl transmite biroul lor. Clienţii din Cotroceni sunt mai degrabă companii care pun accentul pe facilităţi, proximitatea faţă de locuinţele angajaţilor, şi pe componentă high tech a spaţiului, pe specificaţiile tehnice extrem de avansate ale clădirii, provenienţă lor fiind majoritar din industriile de BPO, IT&C, Telco“, a spus Sheila Ionescu.

Cele mai căutate facilităţi sunt spaţiile de conferinţe şi facilităţile de tip lounge, gaming room, zonele de relaxare pentru angajaţi.

„Produsul nostru este un produs nou pe piaţă, diferit prin prisma designului, a locaţiilor alese şi a facilităţilor oferite, diferite de restul centrelor de cowoking existente deja în Bucureşti şi în ţară. Orice concept nou presupune o durată mai mare de asimilare din partea consumatorului final, şi în consecinţă, ne concentrăm pe stabilizarea direcţiei de business în acest moment, pentru că industria de „serviced offices“ în sine este foarte dinamică, predictibilitate existând doar pe termen scurt. Nu excludem dezvoltarea reţelei în viitor, dar nu intenţionăm de deschidem niciun alt centru în următoarele 12 luni“, a explicat CEO-ul.