Supliment ZF Branduri românești

Care sunt avantajele brandurilor româneşti în vremuri de criză? Dar dezavantajele lor în lupta cu mărci internaţionale?

28 feb 2023 Autor: Cristina Roşca

Ziarul Financiar a pus faţă în faţă cinci motive pentru care pro­dusele româneşti ar putea ieşi câştigătoare în lupta cu brandurile internaţionale şi cinci motive pentru care ar putea pierde aceeaşi luptă.

 

Avantajele brandurilor româneşti în lupta cu mărcile internaţionale

Cunosc mai bine consumatorul local şi pot lansa produse adaptate lui şi gusturilor lui.

În ultimii ani, există o afinitate şi o nostalgie a consumatorului local faţă de mărcile autohtone.

Brandurile locale, care activează doar în România, îşi pot adapta rapid strategia la piaţă şi la schimbările de comportament de consum, pe când numele mari se mişcă mai greu.

E mai sustenabil să cumperi un produs realizat în proximitate, care necesistă un transport mai scurt şi care ajută economia locală, sustenabilitatea fiind un criteriu tot mai important pentru consumator.

Antreprenorii au investit mult în ultimii ani în reţete, în ambalaje, în design, astfel că produsele româneşti au ajuns astăzi să fie moderne, actuale, recuperând decalajul care le separa de mărcile internaţionale.

 

 

Dezavantajele brandurilor româneşti în lupta cu mărcile internaţionale

Bugetele de cercetare-dezvoltare şi de marketing sunt mai mici în cazul companiilor antreprenoriale versus cele multinaţionale.

În ceea ce priveşte brandurile de produs, acestea nu au forţă în negocierile cu marile lanţuri de magazine şi astfel pot pierde loc la raft în faţa numelor internaţionale sau mărcilor private.

Antreprenorii prioritizează de multe ori acţiunile de execuţie – tactice, în detrimentul celor constructive – strategice, iar pe termen lung acest lucru se vede, crede George Nisioiu, fondatorul companiei de branding Innerpride.

În contextul inflaţionist actual, e mai uşor pentru o companie mare, multinaţională, să susţină scumpirile venite pe lanţ faţă de una mică, autohtonă care, dacă măreşte prea mult sau prea repede preţurile, poate pierde consumatori.

Mărcile private, prezente în tot mai multe domenii, de la comerţul alimentar la retailul farma şi de la electro-IT la bricolaj, au preţuri cu până la 30% mai mici decât brandurile – româneşti sau străine. Astfel, mărcile private –, care sunt de cele mai multe ori internaţionale –, pot fi alese de consumatori în contextul actual în care inflaţia îi face pe oameni mai atenţi la preţ şi la modul în care îşi cheltuie banii.