Compania aeriană ungară low-cost Wizz Air a ajuns să transporte din şi înspre România 2,7 milioane de pasageri la doar cinci ani de când a început să efectueze zboruri pe piaţa locală.
Juzsef Varadi, CEO al Wizz Air, declara că în ciuda provocărilor mediului macro-economic, creşterea înregistrată de Wizz Air în România (29%) a fost una dintre cele mai mari din industria aeriană europeană.
Compania low-cost ungară este cea care a avut cea mai accelerată evoluţie pe piaţa românească. Prin extinderea agresivă a ajuns de la 17.000 de pasageri transportaţi în 2006 în România la 2,7 mil. pasageri anul trecut. Wizz Air are ca investitor principal fondul american de private equity Indigo Partners.
Modelul de business care a asigurat creşterea companiei şi în timp de criză a inclus operarea pe aeroporturile secundare pentru păstrarea costurilor la un nivel minim şi practicarea unor tarife atractive, distribuirea biletelor de avion în special pe internet pentru reducerea costurilor cu angajaţii şi în câteva agenţii de turism. Când a intrat pe piaţa locală, Wizz Air a deschis prima bază operaţională în Bucureşti. Ulterior compania a mai deschis baze în Cluj-Napoca, Timişoara şi Târgu-Mureş. Recent compania a anunţat că va relua cursele de pe aeroportul Arad din 23 iunie, ceea ce înseamnă că începând cu această dată va ajunge să efectueze zboruri de pe cinci aeroporturi.
Wizz Air operează pe 56 de rute disponibile din Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara şi Târgu-Mureş. Compania îşi va extinde reţeaua de rute anul acesta prin introducerea unor zboruri pe Bucureşti - Verona (Italia) şi Bucureşti - Palma de Mallorca (Spania).
Din 25 martie, compania aeriană low-cost Wizz Air îşi mută operaţiunile de pe aeroportul Băneasa pe Otopeni şi va majora preţurile biletelor cu 4% după cum spun reprezentanţii companiei, pentru a acoperi creşterea taxelor generate de acest transfer.
Alături de Wizz Air mai activează pe piaţa locală companiile low-cost Blue Air şi GermanWings, dar şi cele de linie regulată Tarom, Air France-KLM, British Airways, Lufthansa şi altele. Dacă ungurii de la Wizz Air au reuşit să îşi consolideze poziţia pe piaţa locală, low-costul easyJet a anunţat că din ianuarie anul acesta se va retrage de pe piaţa românească. Această mişcare nu i-a intimidat însă pe italienii de la Air Valle, care au anunţat curse de pe aeroportul din Otopeni începând cu primăvara acestui an.
În Europa, Wizz Air a transportat peste 11 milioane de pasageri, în creştere cu 15%, potrivit oficialilor companiei. Wizz Air a inaugurat trei noi baze operaţionale anul trecut: Belgrad în Serbia, Vilnius în Lituania şi Târgu-Mureş în România. În prezent, Wizz Air operează de pe 15 baze şi are zboruri în peste 200 de rute în Europa. Linia aeriană are 1.500 de angajaţi în Polonia, Ungaria, Bulgaria, România, Ucraina, Cehia, Serbia, Lituania şi Elveţia, potrivit oficialilor companiei.
Ce a dus la colapsul companiei naţionale a Ungariei?
Dacă Wizz Air a reuşit să crească în perioadă de criză, compania aeriană naţională a Ungariei a intrat în colaps din cauza datoriilor mari. Compania aeriană Malev efectua zboruri din Budapesta spre şi dinspre Bucureşti, Târgu-Mureş şi Cluj, transportând anual circa 300.000 de pasageri.
Operatorul aerian emblemă al Ungariei a încetat la începutul lunii februarie zborurile după 66 de ani de activitate deşi în ultimele luni compania devenise profitabilă. Căderea a fost provocată de o decizie a Comisiei Europene (CE), care obliga operatorul să ramburseze o parte din ajutorul, catalogat drept ilegal, de 280 de milioane de euro primit de la statul ungar între 2007 şi 2010.
Malev, fondată în 1946, în prezent deţinută în proporţie de 95% de stat după mai multe încercări eşuate de a găsi un investitor strategic şi cu datorii de 60 mld. forinţi (200,6 mil. euro), a devenit cea de-a doua victimă a austerităţii la care s-a angajat Europa după ce compania Spanair s-a prăbuşit în ianuarie. Colapsul Malev a venit în condiţiile în care Ungaria încearcă să obţină finanţare de la Fondul Monetar Internaţional şi Uniunea Europeană pentru a calma temerile pieţelor privind capacitatea statului de a face faţă celor mai mari datorii dintre cele ale statelor din Europa de Est. Suedia, Portugalia, Irlanda, Polonia şi Cehia au încercat, de asemenea, să reducă sprijinul statului pentru operatorii aerieni. După decizia CE din ianuarie, operatorul aerian a anunţat că în lipsa ajutoarelor nu mai are o poziţie sustenabilă şi a intrat în faliment, iar statul i-a oferit statutul de companie de importanţă strategică şi a pus-o sub supraveghere specială pentru a o proteja de eventualele pretenţii ale creditorilor.
În 2008 Malev a renunţat la cursele lungi, printre care spre New York şi Toronto, limitându-se la o reţea regională. Ministerul ungar al dezvoltării a anunţat în decembrie că statul ar putea fi obligat să plătească 1,5 mld. euro dacă Malev încetează zborurile, ceea ce ar avea consecinţe grave asupra menţinerii ţintelor bugetare. Totodată, colapsul companiei ar putea reduce cu 50% numărul vizitelor la Budapesta, cu un impact sever asupra turismului. Malev asigura curse spre 35 de destinaţii, are o flotă de 22 de aeronave şi 2.600 de angajaţi.
Imediat după încetarea zborurilor Malev mai multe companii aeriene au anunţat că vor umple golul lăsat de operatorul de stat.
Compania aeriană low-cost ungară Wizz Air, cel mai mare operator din Europa Centrală, a anunţat că va mări flota din Budapesta de la trei la şase aeronave.
Low-costul va inaugura în lunile ce urmează 10 noi rute, ajungând la 33 de destinaţii deservite.
Această etapă în extindere va creşte capacitatea Wizz Air în Ungaria la 2,5 milioane de locuri pe an, potrivit reprezentanţilor companiei.
Operatorul aerian emblemă al Germaniei, Lufthansa a anunţat de asemenea că va suplimenta cu un zbor zilnic cursele de la Berlin şi Hamburg spre Budapesta.
Lufthansa a primit în 2009 un ajutor de 500 mil. euro de la statul austriac pentru preluarea Austrian Airlines.
Printre marile companii aeriene europene care au beneficiat de ajutoare de stat se numără şi Air France. Operatorul francez susţine că a primit de la statele din Europa sprijin de 660 mil. euro.
Totodată, Air Berlin a indicat că va adăuga zboruri pe cursa Belin - Budapesta. SmartWings din Cehia va deschide luna aceasta zboruri de la Budapesta la Tel Aviv, urmate de curse spre Paris şi alte oraşe europene.
Ryanair vrea să facă din Budapesta baza a patru aeronave Boeing 737 şi a 2.000 de salariaţi pentru a deschide 31 de rute, comparativ cu doar cinci anunţate anterior, cu ţinta de a atrage două milioane de clienţi pe an. Malev a avut anul trecut 3,2 milioane de clienţi.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels