• Leu / EUR4.9679
  • Leu / GBP5.8029
  • Leu / USD4.6140
Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023

Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Ionuţ Iakob, hotelul Mercure din Timişoara: Avem un grad de ocupare de aproape 100% în 2023. E în plan deschiderea şi a unui hotel de cinci stele sub brandul MGallery în oraş

04.10.2023, 00:07 Autor: Cristina Roşca

În fiecare marţi, de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din oraşul de pe Bega vin să povestească în emisiunea Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023 despre cum a crescut şi cum s-a dezvoltat urbea în ultima perioadă.

Omul de afaceri Ionuţ Iakab este antreprenor în dome­niul hotelier din 2020, când a deschis hotelul Mercure Timişoara în plină pande­mie. Este vorba de un hotel de 60 de came­re, plus zona adiacentă - de restaurant, de săli de conferinţe -, iar investiţia totală s-a ridicat la 8-9 milioane de euro.

„Suntem la început, pot să spun că este primul an plin şi fără pandemii, fără probleme. Domeniul hotelier a fost un vis de-al meu de multă vreme, am activat peste 15, ba chiar aproape 20 de ani în domeniu imobiliar. Se ştie că partea de hotelărie este regina real-estate-ului, hotelul este clădirea regină. Ca orice dezvoltator în acest dome­niu, am avut şi eu visul să ajung şi la cireaşa de pe tort, şi iată că am ajuns“, a spus Ionuţ Iakab în cadrul emisiunii Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania, care este partenerul principal al progra­mului Timişoara Capitală Europeană a Culturii 2023.

El adaugă că planul iniţial era să pregă­tească proiectul şi să apuce deschiderea din 2021 a programului Timişoara Capitală Europeană a Culturii, aşa cum era preconi­zat iniţial, înainte să intervină nefericita pandemie şi să amâne evenimentul pentru anul acesta.

„Din anumite motive, poate chiar a fost mai bine aşa pentru că am apucat să ne pregătim mai bine şi mai intens pentru programul de Capitală Culturală. Toate evenimentele din ultimii ani ne-au călit, ne-au întărit, ştim cum să abordăm şi să ne respectăm mai mult turistul care vine. Sperăm să nu ne mai lovim de aşa ceva.“

Omul de afaceri adaugă că Timişoara, până la anul Capitalei Culturale, a fost cu­nos­cută drept un oraş unde domina turis­mul de business. E un segment de turism care funcţiona şi funcţionează încă foarte bine, datorită multitudinii de companii mari, internaţionale, care activează aici. Începând din acest an însă, se simt din ce în ce mai puternic şi influenţele turismului de leisure.

„Vedem în weekend că turiştii vin să ne viziteze oraşul. Industria ospitalităţii şi, în principal, partea de hotelărie reprezin­tă pri­ma interfaţă a unui om cu turismul. Mai ales din această toamnă, se simte foar­te bine in­flu­enţa a tot ce înseamnă eveni­men­te create pentru programul de Capitală Cul­turală, se văd rezultatele a tot ce s-a mun­cit în anii aceştia pentru a atrage turiştii în oraş.“ Ionuţ Iakab adau­gă că ur­bea s-a schimbat foarte mult în ultimii ani datorită an­tre­preno­rilor şi autorităţilor care au conlucrat, iar rezul­tatele se văd.

„Oraşul arată foarte bine, în partea centrală mare parte din clădiri - nu ştiu dacă au mai rămas câteva în curs de renovare sau nereno­vate -, imobile istorice, care au o arhitectură deosebită, sunt reno­vate. Datorită lor ne-am şi câştigat numele de Mica Vienă. Toată zona centrală este pregătită pentru turişti. La orice colţ, în orice piaţă sau piaţetă există câte un eve­niment, de la mapping pe clădiri, la concer­te şi piese de teatru. Se simte într-adevăr efervescenţa zonei de leisure în oraşul nostru, iar până acum nu a fost aşa.“

Hotelul Mercure este unul recent des­chis, inaugurat în octombrie 2020, care a venit cu o serie de noutăţi pe piaţa de ospi­ta­litate şi care operează sub un brand inter­na­ţional puternic, adaugă coproprietarul acestuia. Astfel, pe partea de turism de business, în cursul săptămânii, de luni şi până vineri, gradul de ocupare tinde către 100%. „Toamna suntem chiar la 100%.“ Până anul trecut nu s-a simţit foarte mult prezenţa turiştilor de leisure, ceea ce ducea în weekenduri gradul de ocupare la 50-60%. „În acest an însă, această parte a crescut enorm, ajungând şi în cursul weekendurilor să fim fully booked.“

Datorită programului de Capitală Europeană a Culturii, Timişoara a intrat pe harta turismului naţional şi internaţional un pic mai puternic decât până acum.

„Iar dacă oaspetele este mulţumit de prima vizită, în general el povesteşte, se întoarce. Un turist mulţumit ne aduce de regulă alţi 3-4 vizitatori. Ce îi atrage pe oameni la Timişoara? Mai mulţi turişti, din Olanda, din Franţa, SUA sau Israel mi-au spus că dincolo că oraşul este cochet, ei vin pentru siguranţă, un aspect care în foarte multe metropele ale Europei, la ora actuală, lasă de dorit.“

În totalul vizitatorilor hotelului Mercure din Timişoara – atât cei care vin în scop de business, cât şi cei care vin pentru leisure -, circa 70-72% sunt străini. Asta şi datorită turismului de buiness, având în vedere companiile multinaţionale care acţionează pe raza localităţii. Dar şi turiştii care vin pentru programul de Capitală Culturală sunt străini în bună parte, în general din Germania, Italia, Franţa şi Israel, spune Ionuţ Iakab.

„Un mare avantaj pentru Timişoara din punct de vedere logistic e că suntem localizaţi geografic la graniţa cu Europa de Centrală şi de Vest, suntem legaţi pe autostradă, este foarte facil accesul chiar şi pentru un weekend. Avem turişti din Ungaria şi din Serbia care vin datorită locaţiei geografice, fiind foarte aproape de ei. Din discuţiile avute cu parteneri şi cu afaceri din Sibiu (care a fost anterior Capitală Culturală), efectul acestui program se va simţi şi-n anii următori. Impactul în turism, după programul de Capitala Culturală, s-a văzut pentru foarte mulţi ani de zile în Sibiu.“

Astfel, antreprenorul e optimist pentru 2024. Activitatea de business se dezvoltă în Timişoara, iar proprietarul hotelului Mercure se aşteaptă ca turismul de business să meargă bine în continuare. „Nu ne aşteptăm decât la schimbări în bine, mai exact ne aşteptăm la creşteri de cerere. Trebuie să recunoaştem că, pentru multe tipuri de business care se poartă afară, România este încă o piaţă cât de cât virgină.“

În ceea ce priveşte zona de leisure, în 2024, el crede că se va resimţi în continuare impactul proiectului Timişoara Capitală Culturală. „Suntem doar la început. El va aduce beneficii şi va atrage turişti pe termen mai lung. Vizitatorii au destul de multe motive să vină.“

Cu ajutorul autorităţilor locale şi naţionale, cu ajutorul celor de la Ministerul de Turism, de la Primărie şi Consiliul Judeţean, inclusiv cu ajutorul antreprenorilor care în Timişoara sunt destul de uniţi, Ionuţ Iakab speră la o promovare intensă a oraşului, fiecare pe ce ax poate. „Noi, cu ajutorul colegilor din grupul Accor, am avut o vizită din partea unor jurnalişti din Marea Britanie, Israel, Polonia, Franţa şi Germania.“

Timişoara este un oraş atrăgător din punct de vedere al businessului de mulţi ani de zile şi asta datorită poziţiei geografice pe care o are la graniţă şi datorită accesului facil. Pentru partea de leisure, abia în ultimii ani s-a simţit o dezvoltare foarte puternică.

„Companiile multinaţionale şi-au dezvoltat foarte mult businessul în zona de vest a ţării în ultimii ani, atrăgând în urma lor şi alte firme, inclusiv româneşti. Toate aceste evenimente adunate la un loc au crescut numărul turiştilor, indiferent că vorbim de business sau leisure.“

Mai mult, aeroportul din Timişoara este şi el în plină dezvoltare. Anul trecut a fost finalizat terminalul nou, pentru sosiri interne. Este în plină evoluţie, dacă nu deja spre finalizare, şi terminalul mare pentru zborurile externe, adaugă antreprenorul.

„Odată cu această dezvoltare a aeroportului şi a infrastructurii, sperăm ca de la anul să fie mai multe zboruri şi mai multe cereri din partea companiilor inclusiv low cost, dar nu neapărat, care să aducă turişti de orice fel. În anii următori, odată cu reconstrucţia stadionului, poate reuşim să dezvoltăm mai bine şi zona de festivaluri, deşi avem deja unele evenimente de profil.“

Uitându-se la evoluţia oraşului, Ionuţ Iakab spune că acum 10 ani nu s-ar fi gândit la o investiţie de asemenea anvergură în sectorul hotelier. Nici cerinţele turiştilor nu erau atunci la nivelul de acum. Odată cu creşterea sectorului debusiness din oraş, au crescut şi pretenţiile companiilor pentru tot ce înseamnă zona de cazare, zona de petrecere a timpului liber, zona de conferinţe.

„Probabil că şi acum un deceniu exista cerere, dar doar pentru zona de cazare. Nu erau necesare neapărat investiţii de milioane şi de zeci de milioane de euro.“

Acum însă da, aşa că omul de afaceri are în plan o nouă investiţie în sectorul hotelier.

„Avem în curs de proiectare un alt hotel, există planul, există proiectul, este o clădire mai veche, care a fost hotel în 1933. E o clădire pe care dorim să o readucem uşor-uşor la viaţă. Acel proiect va fi afiliat tot lanţului Mercure şi este gândit pentru brandul MGallery, un brand cinci stele. Este un brad de hoteluri butic, cochete, cu istorie, ceea ce s-a pretat şi s-a mulat perfect pentru pentru proiectul nostru. Luăm în considerare şi alte oraşe ale ţării pe viitor.“

Anterior, el a activat în zona de construcţii şi dincolo de Timişoara, a avut proiecte la care a lucrat.

„Acum, pe partea de a investiţii, ne gândim în viitor şi la un hotel pentru zona de leisure, dar vom vedea unde. Deşi suntem puţin în urmă în ceea ce priveşte dezvoltarea turismului, este bine că totuşi suntem pe hartă. Sunt alte ţări care nu au turism deloc şi nici nu au posibilitatea de a crea în viitor o dezvoltare în acest sens. Noi avem atâtea locuri frumoase şi atâtea oraşe şi evenimente. Cu paşi mărunţi şi cu acest tip de proiecte cum este Timişoara Capitală Culturală, dar cum sunt şi festivalurile mari, precum Untold, dar şi altele, România începe să fie prezentă mai mult în turismul european.“

El adaugă că există antreprenori care-i spun că businessul său hotelier are beneficii directe de pe urma programului de Capitală Culturală.

„Însă, eu le replic că orice turist care ajunge în România şi în Timişoara aduce apoi alţi oameni. Iar dacă zona de turism creşte şi aduce bunăstare, contribuie şi la dezvoltarea altor afaceri. Nu doar industria de ospitalitate beneficiază, ci şi alte businessuri în cascadă. Trebuie ca toţi antreprenorii să ne unim forţele şi pe orice canal putem să promovăm oraşul.“

Ar trebui să ne mândrim cu ce se întâmplă în România şi să nu mai privim lucrurile doar cu negativism, adaugă el.

„În nicio ţară, şi am trăit şi în Austria peste un an şi jumătate, nu face statul tot. Nicăieri nu primeşte nimeni totul făcut de-a gata. Toată lumea îşi promovează ţara şi localitatea, cultura locală. Asta va trebui să învăţăm şi să şi facem pentru că avem cu ce ne mândri“, conchide Ionuţ Iakab.

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Banca Transilvania