Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023

Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Ada Hausvater, Teatrul Naţional din Timişoara: În 2023 ne-au trecut pragul undeva la 42.000-43.000 de oameni. Nu am câştigat spectatori, ci un alt tip de public

09.11.2023, 00:06 Autor: Cristina Roşca

În fiecare marţi de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din oraşul de pe Bega vin să povestească în emisiunea Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023 despre cum a crescut şi cum s-a dezvoltat urbea în ultima perioadă.

Ada Hausvater, directorul general al Teatrului Naţional din Timişoara, spune că anul acesta a fost unul provocator atât pentru instituţia pe care o conduce, cât şi pentru toate celelalte instituţii publice şi, nu în ultimul rând, pentru tot ce înseamnă întreprinzător privat şi tot ce înseamnă doritor de artă, mai exact pentru aceia care au vrut să intre pe acest drum al culturii.

„Pentru noi, 2023 a fost şi este în continuare un an plin de provocări din toate punctele de vedere. Teatrul Naţional funcţionează sub direcţia mea de 18 ani. Este un proiect îndelung, cu puncte de vedere, cu direcţii foarte clare şi care au fost sistematic îmbunătăţite sau reorientate în funcţie de context, de beneficiar, de public, de ceea ce teatrul trebuia să atingă mai departe. Anul acesta, pentru noi a reprezentat o încununare a spectacolelor de foarte bună şi profundă artă.“

Ada Hausvater spune că au fost spectacole foarte importante jucate pe scena Teatrului Naţional din Timişoara sau în spaţiile Teatrului Naţional. Totodată, au fost deschise spaţii noi, cum ar fi Fabrica de Decoruri, unde s-au jucat în 2023 două reprezentaţii în cadrul Galei UNITER.

„Anul acesta a însemnat enorm. A însemnat, printre altele, un spectacol foarte important, cu titlul Exod, în regia celebrului regizor lituanian Oskaras Koršunovas, care se bucură de o foarte importantă carieră internaţională. E un text valoros, care, iată, se potriveşte cu vremurile pe care le trăim.“

Ceea ce este foarte important pentru Exod este că e un spectacol produs de Teatrul Naţional din Timişoara, cu actorii teatrului, în spaţiile teatrului.

„Este o producţie a noastră, dedicată programului de Capitală Europeană a Culturii“, explică executivul. Ada Hausvater a fost prezentă în cadrul emisiunii Timişoara 2.0, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania, care este partenerul principal al programului Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023.

„Anul acesta am mai avut un eveniment, în iulie, e vorba de Comedia infernală, spectacol în care a jucat John Malcovici, iar alături de el au fost două soprane celebre şi Orchestra Academiei din Viena. Am avut o reacţie extraordinară.“

Pentru acest spectacol s-au cumpărat bilete de peste tot din Europa, nu doar din România, ci şi din afară. A fost un punct de atracţie extraordinar, astfel că s-au vândut foarte repede biletele.

„Numărul de locuri a fost destul de mic, 680 la o reprezentanţie. Spre bucuria noastră, întreaga echipă a fost de acord să joace un al treilea spectacol.“

Iniţial au fost două, apoi a apărut al treilea, tocmai datorită interesului crescut. Acest eveniment a fost finanţat din fonduri private.

„Noi, Teatrul Naţional, suntem o instituţie publică, subvenţionată de Ministerul Culturii. Totuşi, proiectul acesta a fost finanţat integral din fonduri private. Nu ştiu de câte ori s-a întâmplat în România până în acest moment ca un eveniment care are loc într-o sală cu 680 de locuri, deci nu pe un stadion, să fie finanţat de mediul privat. Noi am completat suma cu veniturile proprii şi cu veniturile din bilete. Suntem obişnuiţi să fie finanţate evenimentele cu foarte mare vizibilitate, cu zeci de mii de spectatori. De obicei se aşteaptă un impact foarte mare în acest sens.“

Ada Hausvater spune că acesta i se pare un exemplu bun pentru faptul că există firme puternice care sunt interesate de cultură, iar cultura stimulează.

„Oamenii trebuie educaţi, trebuie crescuţi, trebuie învăţaţi cu ceea ce înseamnă cultura, cu ceea ce înseamnă educaţia. Noi nu existăm în absenţa culturii şi a educaţiei. Cred că ar fi foarte important ca noi, ca ţară, să ne concentrăm mai mult atenţia pe cultură şi pe educaţie, să ne concentrăm mai mult pe importanţa oamenilor.“

În 2022, pragul Teatrului Naţional din Timişoara a fost trecut de 42.000-43.000 de oameni. Numărul a rămas constant şi în 2023.

„Nu am câştigat la numărul de spectatori în 2023, ci am câştigat un alt tip de public. Au venit spectatori şi din alte oraşe şi din alte ţări, iar asta este foarte important.“

Mai e loc de dezvoltare în acest context?

„Avem un număr foarte mic de angajaţi. Suntem Teatrul Naţional cu cel mai mic număr de angajaţi. Suntem 92 cu tot cu mine. În completare, mergem cu o schemă de colaborări. Dacă am avea posibilitatea să avem trei echipe complet diferite, am juca în trei spaţii deodată. Am avea public? Eu cred că da, pentru că fiecare spaţiu are publicul său. Plus că publicul este foarte dornic să vadă spectacole afară, în aer liber.“

Tot la capitolul dezvoltare, executivul spune că vede potenţial pentru un centru de cercetare.

„A existat şi există în continuare la Bucureşti Centrul Sava, care îşi doreşte să fie un centru de antropologi, de cercetare teatrală. Mie mi-ar plăcea foarte mult ca noi în Timişoara să facem şi acest centru.“

Ea crede că anul acesta Timişoara a avut şi o deschidere aparte. Oraşul este foarte frumos, cu extrem de multe calităţi, iar în 2023 urbea a beneficiat de o vizibilitate mult mai mare.

„Programul de Capitală Europeană a Culturii a deschis o poartă către altceva. Iar acest altceva eu cred că va începe să fie vizibil din 2024. În viitorul apropiat, se va dezvolta foarte mult pe zona de IT, se va dezvolta foarte mult zona artelor noi. Sunt convinsă că oraşul va merge în zona experimentală, şi nu neapărat în centrul său, ci de jur împrejur. Se va dezvolta ca un adevărat oraş european, ceea ce Timişoara este deja.“

Ada Hausvater îşi aminteşte că în momentul în care în 2011 a fost înfiinţată Asociaţia pentru programul de Capitală Europeană a Culturii, fondatorii au fost convinşi că Timişoara este deja o capitală europeană.

„Şi când existau unele îndoieli legate de faptul că Timişoara va câştiga, noi (eu şi întreaga echipă) spuneam şi dacă nu va fi primi acest titlu, ea este capitală europeană, are toate datele, tot ce-i mai trebuie este încrederea oamenilor. Iar acum, Timişoara 2023 (Programul de Capitală Europeană a Culturii – n.red.) înseamnă un proces de redefinire pentru toată lumea. Este un prilej unic de dezvoltare“, conchide ea.

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Banca Transilvania