Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023

Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Corina Macri, fondatoarea Casa del Sole şi Leul de Aur: Anul acesta am avut undeva la 40% oaspeţi străini, turişti de leisure. În 2023, Timişoara a fost şi este un oraş viu

15.11.2023, 00:05 Autor: Cristina Roşca

Antreprenoarea Corina Macri, fondatoarea Casa del Sole şi Leul de Aur, două businessuri din domeniul ospitalităţii, spune că în acest an Timişoara a fost şi este un oraş viu. Dacă în ultima perioadă urbei îi lipsea această atmosferă de loc al turiştilor, fiind dedicată aproape în exclusivitate întâlnirilor de business, în 2023 oraşul a recuperat.

„La începutul anului nu ştiam la ce să ne aşteptăm, dar săptămână de săptă­mână am descoperit că Timişoara s-a înscris pe harta eveni­men­telor culturale şi am avut de câştigat cu toţii (de pe urma pro­gramului de Capitală Europeană a Culturii - n.red.). Se simte în fiecare colţ al oraşului că sunt turişti, că sunt oameni dornici să cunoască Timişoara. Şi cred că ne-a prins bine tuturor această relansare. Anul acesta am avut undeva la 40% oaspeţi străini. Din mai până în octombrie am avut foarte mulţi turişti de leisure. Din octombrie s-a schimbat cumva dinamica şi sunt mai mulţi oaspeţi de business.“

Totodată, constant, sunt aceiaşi localnici care vin în restaurantele Casa del Sole şi Leul de Aur, undeva la 60% din totalul oaspeţilor. Iar Corina Macri spune că aceştia sunt foarte importanţi pentru un business din domeniul ospitalităţii.

„Ai o stabilitate din ceea ce înseamnă localnici şi turişti de business, ei îţi asigură o continuitate. E un raport bun - 40% străini şi 60% localnici. Pe vară au fost foarte mulţi turişti veniţi să cunoască câte ceva din Timişoara. Ei veneau pentru un anume eveniment şi voiau să viziteze oraşul, dar şi împrejurimile.“

Corina Macri a fost prezentă în cadrul emisiunii Timişoara 2.0, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania, care este partenerul principal al programului Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023.

Antreprenoarea a intrat în ospitalitate acum circa două decenii, când a deschis Casa del Sole, sub care operează un boutique hotel şi un restaurant.

„În 2024 împlinim 20 de ani de Casa del Sole şi cred că e un nume de referinţă pentru industria ospitalităţii din Timişoara. Leul de Aur este un concept recent, care a fost gândit pentru a celebra acest moment important din viaţa oraşului nostru, titlul de Capitală Europeană a Culturii. Prin acest restaurant am încercat să readucem în prim plan gastronomia bănăţeană autentică şi să oferim oaspeţilor acea autenticitate a gastronomiei pe care o regăseşti în Banat. „

Ea a vrut să pornească businessul Leul de Aur în 2021, însă a venit o nouă etapă a pandemiei. Tot acela trebuia să fie şi anul în care Timişoara urma să poarte titlul de Capitală Europeană a Culturii. Tot din cauza crizei sanitare, a fost amânat momentul.

„Am lansat Leul de Aur în 2022, tocmai în ideea de a ne pregăti pentru Timişoara 2023. Orice turist când merge într-un loc anume vrea să aibă o experienţă gastronomică locală. Aşa este la Leul de Aur. Sunt anumite produse specifice Banatului. Nu vorbim de o mâncare tradiţională românească, este o mâncare tradiţional bănăţeană, mâncăm sârbeşte, ungureşte, şvăbeşte.“

Sunt peste 14 etnii în Timişoara care şi-au pus amprenta asupra acestei gastronomii, iar antreprenoarea crede că asta face deliciul regiunii.

Totuşi, pe viitor, există posibilitatea replicării acestui business şi alte regiuni, spune ea.

Corina Macri afirmă că a venit dintr-o altă zonă a antreprenoriatului, iar ospitalitatea a fost un pariu, o provocare. Nu era de foarte mult timp stabilită în Timişoara când a început.

„Aveam o idee de la care am pornit şi în jurul căreia am construit în tot acest timp. Am lansat în 2004 Casa del Sole, în acest oraş unde se întâlnesc foarte multe confluenţe, unde sunt oaspeţi veniţi din afara urbei, din afara ţării.“

Uitându-se în urmă, spune că Timişoara a trecut prin foarte multe transformări, unele voite, unele nevoite.

„Suntem într-un proces evolutiv foarte frumos, iar peste tot ceea ce am făcut noi în ultimii 20 de ani, a venit programul de Capitala Europeană a Culturii, care ne-a provocat să oferim servicii de ospitalitate deosebite turiştilor noştri. Credem că aceasta este marca oraşului la acest moment, faptul că toate evenimentele care s-au întâmplat în 2023 în Timişoara au avut un feedback pozitiv vizavi de ceea ce înseamnă ospitalitate.“

Astfel, restaurantele şi hotelurile au fost pline, iar oaspeţii mulţumiţi. „S-a dus cumva vorba.“

Chiar şi aşa, antreprenoarea nu crede că 2023 va fi etalonul pentru business. Dar e o direcţie bună. Prin implicarea comunităţii, se va rostogoli efectul, fapt ce va declanşa în următorii ani o creştere a numărului de turişti interesaţi de zona culturală. Iar efectul se va răsfrânge şi în gastronomie.

„Orice eveniment, fie cultural, fie sportiv, este completat de o experienţă gastronomică. Practic, 2023 a fost rampa de lansare pentru ceea ce poate Timişoara să ofere pe mai departe.“

În 2023, Corina Macri spune că au fost zile în care a lucrat cu uşile închise pentru că a avut rezervări şi businessul a funcţionat la capacitate maximă. La Casa de Sole, vara sunt undeva la 200 de locuri, în timp ce iarna sunt 80-100, pentru că nu mai sunt deschise terasele. Iar la Leul de Aur sunt 70 de locuri la interior şi vara pe terasă mai există încă 40-50.

„Anul acesta este unul foarte bun, dar nu am atins rezultatele din 2019, care rămâne un an de referinţă din punct de vedere al businessului. Ca venituri, suntem pe plus, însă nu avem aceeaşi activitate, aceeaşi rentabilitate, pentru că au crescut foarte mult preţurile.“

Având în spate nişte costuri foarte mari din ultimii ani, lucrurile stau altfel. Nu este nici acelaşi grad de ocupare.

„Poate în 2024 vom depăşi rezultatele din 2019. Se pun premisele unei dezvoltări pe termen mai lung în Timişoara.“

Ea mai spune că oraşul de pe Bega s-a schimbat. Dacă oaspeţii din 2023 veneau acum 5 ani, dacă veneau acum 10 ani, acum 20 de ani, găseau un alt oraş faţă de ce găsesc acum, atât din punct de vedere gastronomic, cât şi arhitectural.

„Vorbim de un oraş care a fost refăcut pentru a-şi primi oaspeţii. Timişoara este o urbe mult mai dinamică. Totuşi, trebuie să ţinem cont că este foarte greu să spui de un oraş că este refăcut în totalitate.“

Timişoara este oraşul cu spaţiile istorice cele mai ample din ţară, fiind undeva la 14.000 de imobile istorice aici.

„Renovarea care a început este de durată, însă atât cât am renovat, este la superlativ. Este imposibil să spui că oraşul va arăta perfect, dar cred că niciun oraş din lumea asta nu este perfect. Important este că se simte că se munceşte continuu, se construieşte. Ne adaptăm lumii moderne“, conchide Corina Macri.

 

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Banca Transilvania