Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023

Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Cristian Philipp, The Village: Întotdeauna, impactul unei promovări se vede în timp şi ţine foarte mult şi de sustenabilitatea proiectului pe termen lung

15.12.2023, 00:06 Autor: Cristina Roşca

În fiecare marţi, de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din oraşul de pe Bega au venit să povestească în emisiunea Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023 despre cum a crescut şi cum s-a dezvoltat urbea în ultima perioadă.

Cristian Philipp, fondatorul The Village, un spaţiu de evenimente aflat la 45 de kilometri de Timişoara, spune că impactul programului de Capitală Europeană a Culturii nu s-a resimţit prea mult dincolo de graniţele ora­şului de pe Bega.

„Eu sunt timişorean şi am resimţit impactul programului de Capitală Eu­ropeană a Culturii, dar la The Village, din păcate, acest program nu a rezonat atât de puternic. Majoritatea eveni­men­telor au avut loc în oraş şi, cumva, era normal să se întâmple lucrul aces­ta. Totuşi, tangenţial, s-a reflectat şi asupra noastră, în sensul în care unul dintre proiectele care au fost câştigate de o asociaţie în cadrul programului de Capitală Culturală s-a derulat la noi.“

E vorba o tabără de creaţie artis­tică în care 20 de muzicieni au fost puşi la un loc să creeze. Timp de o săptă­mână, au fost cazaţi la The Village, iar rezultatul a fost un total de 14 piese realizate. „În rest, nu a existat un im­pact major asupra noastră.“ The Village este un spaţiu de eve­nimente deschis vara, aflat la distanţe egale - 45 km - de Timişoara şi de Arad.

„Este un loc în natură, înconjurat de dealuri, într-o zonă superbă, unde organizăm programe de training şi team buildinguri, dar unde avem şi alte genuri de evenimente culturale ori mu­zicale. Avem tabere de creaţie, avem chiar şi o terasă deschisă pu­bli­cului larg. Se întâmplă mai multe lucruri la The Village, dar se întâmplă vara, mai exact în perioada mai-octombrie“, spune Cristian Philipp. El a fost prezent în cadrul emisiu­nii Timişoara 2.0, un proiect ZF susţi­nut de Banca Transil­vania, care este partenerul principal al programului Timişoara Capitală Euro­peană a Culturii în 2023.

„Spaţiul nostru este pretabil pen­tru multe tipuri de evenimente. În 2018 şi 2019 chiar am organizat un festival muzical şi nu doar atât, ci şi multe ateliere creative. Avem concer­te pe care le găzduim, avem eveni­mente ce ţin de partea de teatru, avem vizionări de film în aer liber.“

În acest context, antreprenorul afirmă că în 2023, cu ocazia programu­lui de Capitală Europeană a Culturii, erau multe evenimente care puteau să se desfăşoare la The Village, atât timp cât acest program avea în vedere şi des­chiderea către împrejurimile ora­şu­lui sau către judeţ, chiar dacă Timişoara rămânea vedeta.

„Ca timişorean, am urmărit evoluţia acestui program de Capitală Europeană a Culturii. Am urmărit şi prin prisma faptului că şi noi suntem operator cultural şi, evident, era de interes. Din câte am văzut, s-au întâmplat multe lucruri. Multe dintre ele au fost interesante, dar multora nu le-am găsit neapărat explicaţia. Evident însă, cultura e ceva ce trebuie gustat de fiecare. Cred că a fost o diversitate mare şi asta a fost un lucru bun.“

Totodată, Cristian Philipp e de părere că au şi fost îngrămădite foarte multe evenimente în anumite perioade, adică a fost prea mult pentru Timişoara. „În anumite weekenduri nu ştiai ce să alegi, se suprapuneau multe, şi asta pentru Timişoara nu e neapărat un lucru specific.“

În ceea ce priveşte vizitatorii, el afirmă că va creşte numărul lor, dar asta în timp. Abia ce s-a creat awareness cu adevărat.

„În primul an în care am deschis porţile The Village către publicul larg, pentru că locaţia noastră era cumva destinată grupurilor restrânse din companii sau evenimentelor private, am decis să organizăm un festival de muzică. Astfel, lumea a auzit de noi şi de zonă.“

În primul an de festival prezenţa a fost redusă. În al doilea an însă, deja a început să vină mai multă lume, după care a venit pandemia.

„Am renunţat la a mai organiza festivalul, dar a început să existe un rulaj constant de turişti în zonă, deci întotdeauna impactul unei promovări de genul acesta se vede în timp. Ţine foarte mult şi de sustenabilitatea unui proiect pe termen lung.“

Dacă în continuare autorităţile au interes în a promova cultural oraşul, cu siguranţă el va atrage mult mai mulţi vizitatori. Dacă din 2024 nu se mai întâmplă nimic din punctul ăsta de vedere, e foarte probabil să nu apară atât de mulţi oaspeţi. E nevoie de promovare constantă, adaugă antreprenorul.

„Dar cred că un lucru foarte important care s-a întâmplat în Timişoara ca urmare a programului de Capitală Culturală a fost creşterea apetitului pentru cultură în rândul timişorenilor, iar asta e de bun augur. Şi se va vedea în anii ce urmează, ca prezenţă şi susţinere a actului cultural la noi în oraş.“

În Timişoara, el crede că din multe puncte de vedere lucrurile au evoluat în bine. Din multe puncte de vedere, lucrurile au evoluat în rău.

„Întotdeauna am considerat Timişoara ca fiind un oraş de avangardă, un oraş deschis curentelor noi, un oraş de unde a pornit curentul de muzică electronică, spre exemplu. Din păcate, acest spirit, încet-încet, s-a pierdut, iar asta pentru că evenimentele culturale organizate în toţi anii ăştia nu au mai avut o coerenţă, au venit din multe direcţii.“

Au fost foarte multe evenimente comerciale şi cumva s-a schimbat şi profilul publicului local.

„Ce s-a întâmplat bine este că au existat foarte multe investiţii, oraşul a crescut economic, arată mult mai bine din punct de vedere al capacităţii de a atrage turişti, de a atrage business-uri. Iar odată cu acest proiect de Capitală Culturală, s-a schimbat mindset-ul timişoreanului.“

Astfel, lucrurile lucrurile merg spre bine, iar efervescenţa oraşului creşte.

Totuşi, strategia culturală a existat strict pe Timişoara în acest an.

„Ce ne-am dori noi ar fi să se mute un pic focusul şi pe judeţ, sunt o grămadă de lucruri foarte interesante pe care turiştii s-ar bucura să le descopere în judeţul nostru. Ce ne ajută pe noi este faptul că există un drum chiar foarte bun până la noi şi, din câte am înţeles de la primarul comunei unde suntem noi aşezaţi, urmează ca anul viitor să se îmbunătăţească şi drumul către satul de lângă noi, care este sit istoric.“

Acum opt ani, când Cristian Philipp a deschis The Village, zona era destul de puţin vizitată. Acum sunt grupuri de biciclişti, grupuri de alergători care vin în zonă.

„Şi, am înţeles că există interes pentru dezvoltarea turismului în Timiş. Ar fi şi păcat să nu se întâmple lucrul ăsta pentru că zona este superbă, e o zonă cu dealuri. Timişoara e la câmpie, deci s-ar lega foarte bine lucrurile. Noi nu ne putem plânge de prezenţă, dar într-adevăr, turismul în zonă merită mai mulţi turişti.“

Antreprenorul adaugă că The Village a avut în fiecare an creştere, cu excepţia pandemiei. Un an bun înseamnă unul cu foarte multe evenimente, mai precis cu toate weekend-urile de vară ocupate, ceea ce s-a şi întâmplat.

„Vara avem undeva la 20-22 de weekend-uri, atât ţine sezonul. Şi un an bun înseamnă că am avut evenimente constant în fiecare weekend, uneori chiar şi vineri şi sâmbătă, alteori evenimente peste weekend, întreg weekend-ul.“

Dar nu e doar atât. Un an bun înseamnă nu doar că au fost multe evenimente, ci că au fost unele cu impact asupra celor care au participat şi cu impact în comunitate.

„Anul acesta am deschis şi o terasă dedicată publicului larg, avem un restaurant, un bar, deci poate veni oricine. Am lăsat zona asta să crească organic şi, spre bucuria noastră, terasa a fost constant populată în fiecare weekend, asta pe lângă evenimentele pe care le derulăm.“

Proiectul The Village e compus din două terenuri, unul peste drum de celălalt. Pe unul dintre ele este amenajat spaţiul de evenimente şi pe celălalt e terasa, alături de locurile de cazare.

„Ne gândim să prelungim sezonul, sperăm chiar de anul viitor. O să vedem şi financiar cum putem susţine asta. În bună parte, vizitatorii noştri sunt timişoreni. Au început să vină oameni şi din Arad, dar cei mai mulţi sunt timişoreni.“

Alegerea locului a fost mai degrabă o decizie emoţională şi a fost legată mai puţin de business, spune fondatorul proiectului.

„Eu sunt consultant şi livrez diverse training-uri, şedinţe de coaching şi am avut mai multe programe pe care le-am derulat în zonă, la o pensiune. Mi-a plăcut foarte mult cum arată zona, mi-a plăcut peisajul şi am decis să achiziţionez o casă pe care să o folosesc drept casă de vacanţă sau de weekend. Apoi, totul s-a transformat în ce se întâmplă acum. Mai precis, în momentul de faţă avem 12.000 mp pe care se întâmplă evenimente. Eu mi-am dorit o casă de relaxare, dar văzând totuşi potenţialul, am zis că e păcat să nu împărtăşim locul şi cu alţi oameni“, conchide el.

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Banca Transilvania