Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023

Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Paul Pfaff, Calabria Entertainment: Ştiam că o să fie mult de lucru în 2023, dar nu am ştiut că o să fie chiar aşa de divers. Ne-am pregătit, am făcut nişte investiţii, dar n-a fost suficient

13.12.2023, 00:06 Autor: Cristina Roşca

În fiecare marţi de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din oraşul de pe Bega au venit să povestească în emisiunea Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023 despre cum a crescut şi cum s-a dezvoltat urbea în ultima perioadă.

Paul Pfaff, fondator al companiei Calabria Entertainment, spune că pro­gra­mul Timişoara Capitală Euro­peană a Culturii s-a resimţit în busi­ness într-un mod pozitiv.

„Am avut mult de lucru, foarte mult. Ştiam că o să fie mult de lucru, dar nu am ştiut că o să fie chiar aşa de divers. Ne-am pregătit, am făcut nişte investiţii la începutul anului, dar n-a fost suficient. A trebuit să mai facem şi pe parcurs ca să putem să facem faţă ne­cesarului de echipamente şi cerin­ţe­lor ce au venit din piaţă şi de la clienţi.“

În 2023, echipa Calabria Enter­tain­ment a participat la evenimente di­verse, de la piese de teatru la expo­ziţii. De altfel, în total, în Timişoara, în 2023, au fost circa 1.400 de eveni­men­te organizate sub umbrela de Capitală Europeană a Culturii.

„Am mai lucrat şi în trecut la piese de teatru sau expoziţii de artă, dar a­nul acesta au fost mult mai multe. Toto­dată, am primit cerinţe mai diver­se, mai complexe. A fost şi o lecţie pen­tru noi.“ Paul Pfaff a fondat Calabria Entertainment acum circa zece ani. Anterior, a fost implicat în zona de muzică la petreceri şi evenimente.

„Mi-a plăcut mai mult partea asta tehnică, aşa că m-am dezvoltat aici. Acum, noi facem suport tehnic pentru spectacole, festivaluri şi evenimente din Timişoara şi împrejurimi, ne ocupăm de tot ce e vizibil şi invizibil, de boxe, lumini, scenă.“ El a fost pre­zent în cadrul emi­siu­nii Timişoara 2.0, un proiect ZF susţi­nut de Banca Transilvania, care este partenerul prin­cipal al programului Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023.

Antreprenorul povesteşte că, ini­ţial, firma s-a dezvoltat şi a crescut foarte mult pe nişa de muzică electro­nică. „Am făcut foarte multe petreceri pe nişa underground, tehno, minimal, care în Timişoara era foarte puter­ni­că.“ Odată cu pandemia însă, această nişă a scăzut destul de abrupt. Oame­nii nu mai sunt atât de interesaţi să participe.

„În contextul acesta, şi noi ne-am adaptat, astfel că am crescut celelalte segmente, precum concerte, festivaluri, artă, instalaţii pentru expoziţii. Făceam şi înainte, dar nu în acelaşi număr. Preferam să ne ocupăm de concertele de muzică electronică pentru care eram cunoscuţi şi ştiam să facem asta bine. Anul acesta am făcut mai multe expoziţii.“

Paul Pfaff adaugă că atunci când vine un DJ mare de afară, el e pe fugă, vine cu avionul, mănâncă cina, se odihneşte, îşi face setul, pune muzica şi pleacă. Pentru el e important să aibă toate cerinţele tehnice respectate. Nu prea se uită cum sunt trase cablurile, nu-l interesează lucrurile astea. Un artist plastic sau un pictor însă, e foarte atent la orice detaliu.

„Aceşti artişti sunt mult mai exigenţi faţă de tot ce înseamnă opera lor pentru că vor să fie pusă în valoare. Spre exemplu, în 2023, am avut în cadrul Festivalului Simultan din Timişoara o operă de artă compusă din 11 portrete de un metru pe un metru. Le-am pus pe ecrane LED, am conturat opera din ecrane. În spaţiul acela, care era un vechi depou de tramvaie, noi am venit şi am lucrat atât la partea vizuală, cât şi la cea acustică.“

În final, oamenii când intrau simţeau ca şi cum acele 11 portrete vorbeau cu ei.

„Avem artişti români care folosesc ultimele tehnologii în domeniu pentru a-şi implica publicul în spectacol.“ Foarte mulţi artişti vor ca publicul să fie cât mai aproape, să facă parte din spectacol . „Iar noi, pe partea tehnică, îi ajutăm să-şi îndeplinească această dorinţă.“

În mod normal, în sezon, între mai şi octombrie, Calabria Entertainment are cam două-trei evenimente pe săptămână, evenimente de diferite mărimi.

„Anul acesta însă, au fost patru-cinci, chiar şase evenimente pe săptămână la care am fost prezenţi şi în care ne-am implicat. Octombrie a fost o surpriză foarte plăcută pentru mine, am avut foarte mult de lucru. În anii precedenţi era o lună mai liniştită.“

Câtă muncă e în spatele unui eveniment? Depinde de mărimea lui.

„Recent, am avut un foarte mare eveniment în interior, cu un DJ străin foarte cunoscut. Au fost câteva mii de oameni. Evenimentul a fost sâmbătă, dar noi am montat miercuri, joi, vineri şi sâmbătă încă un pic. Evenimentul a avut loc, a durat opt ore, după care noi am început strângem şi asta a durat iar.“

În total, sunt 10 oameni în echipă. Dacă sunt proiecte mici, doi-trei oameni sunt suficienţi. Dacă sunt proiecte mari, cum a fost cel menţionat anterior, participă toată echipa, dar se lucrează cumva şi în ture.

„Ce am remarcat din activitatea noastră e că intersul oamenilor pentru ieşit în oraş ca să se distreze pe muzică a scăzut. A crescut foarte mult partea de cultură, de ieşit la masă. La un moment, dat foarte multă lume şi chiar foarte mulţi străini veneau în oraş pentru distracţia de noapte. Ea şi acum mai există, dar faţă de acum zece ani, a mai scăzut interesul. Totuşi, eu sunt foarte optimist pentru 2024, o să vină în continuare foarte mulţi turişti.“

Antreprenorul adaugă că programul Timişoara 2023 e un lucru favorabil pentru oraş, pentru locuitori. E un eveniment pe care foarte mulţi l-au aşteptat. E un boost de imagine pe plan internaţional şi lumea simte asta.

„Fiind în domeniul ăsta de foarte mulţi ani, la un moment dat tot auzeam oamenii că se plâng că n-au unde să iasă, că viaţa e la Bucureşti, că viaţa e la Cluj. Anul ăsta n-am mai auzit niciodată aşa ceva. Nu s-a plâns nimeni de nimic. S-A muncit mult în pregătirea acestei capitale culturale. Am avut parte de evenimente şi expoziţii de artă şi în anii anteriori. N-a fost doar 2023.“

Iar asta deschis apetitul oamenilor, al locuitorilor, să iasă în oraş, să savureze artele sau evenimentele, mai ales după ce această pandemie i-a ţinut în casă atâta timp.

Pandemia a fost o perioadă foarte dificilă şi pentru Calabria Entertainement.

„A trebuit să regândim tot businessul. Oamenii nu mai făceau nimic. Noi lucram cu clienţi mari, dar în pandemie am revenit către clienţii noştri mai micuţi şi am făcut nişte produse interesante pentru ei. Totodată, am vândut tot ce aveam surplus de echipament. Am făcut tot ce am putut ca să supravieţuim.“

În rest, spune Paul Pfaff, un mare avantaj pe care l-a avut el ca antreprenor a fost că a prins o piaţă ascendentă. An de an, clienţii au fost dispuşi să cheltuie mai mult pe echipamente.

„Pentru anul 2024, pentru businessul meu, nu sunt deloc pesimist. Asta poate vine şi din faptul că suntem de 10 ani pe piaţă, ne cunoaşte lumea, suntem consecvenţi, ştim ce facem, cum facem.“

Anul viitor, pentru Calabria Entertainment, nu clienţii ar putea să fie o problemă, ci bugetele lor, numărul de evenimente.

„Pe viitor, măaştept să nu mai fie neapărat atât de multe evenimente câte au fost acum, dar mă aştept să fie la fel de variate şi de frumoase. Plus că multe nu vor mai fi gratuite“, conchide el.

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Banca Transilvania