„S-au făcut şi continuă să se facă o serie de pregătiri în vederea extinderii sistemului pentru toţi cetăţenii României, începând cu a doua jumătate a anului curent“, au spus reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Introducerea dosarului electronic este ultima etapă din sistemul de informatizare a sănătăţii, care a început în urmă cu mai bine de 14 ani şi pentru care s-au cheltuit aproximativ 150 mil. euro. Până acum primele două etape implementate au fost sistemul informatic unic integrat – SIUI (o bază de date în care furnizorii îşi raportează serviciile spre a fi decontate) şi reţeta electronică (orice prescripţie de medicamente compensate se face doar electronic). Cardul de sănătate şi dosarul electronic urmează să fie gata anul acesta.
Cum se poate vedea tot istoricul medical
Orice persoană, fie că este asigurată sau nu, va avea dreptul la un dosar electronic unde medicul va putea vedea întregul istoric medical: reţete, consultaţii medicale, diagnostice, spitalizări sau antecedente. Pacientul va avea dreptul să-şi verifice online propriul dosar, însă completări sau modificări vor putea face doar medicii. Medicii au nevoie de acordul pacienţilor pentru a accesa dosarul electronic, excepţie făcând o rubrică specială destinată situaţiilor de urgenţă. Pacientul poate retrage oricând dreptul medicului de acces la dosarul electronic.
Concret, dosarul electronic se accesează pe site-ul dedicat www.des-cnas.ro şi se constituie în momentul în care medicul trimite primul document în acest sistem. Pentru a se identifica, pacientul are nevoie fie de cardul de sănătate (care încă nu a fost distribuit), fie de CNP. Informaţiile din cardul de sănătate sunt organizate în cinci mari grupe: sumarul de urgenţă (care cuprinde informaţii legate de alergii, proteze, boli cronice sau transplanturi, medicamente care se iau în mod frecvent sau internări recente), istoricul medical, antecedente, documente medicale şi date personale.
Odată identificată o afecţiune şi trecută în dosar, ea nu poate fi „ascunsă” sau ştearsă.
Potrivit datelor CNAS, până acum au fost iniţiate 130.000 de dosare electronice, sistemul fiind accesat de peste 3.000 de medici şi 50 de spitale au fost conectate.
Acest proiect este realizat do fonduri europene, fiind estimat la aproximativ 18,5 mil. euro. Implementarea este realizată de către Uti Systems SA, având ca susţinător Ness şi subcontractanţii Kapsch şi Sysco.
O informatizare controversată
Proiectul de informatizare în sănătate a început acum mai bine de 14 ani şi poate fi considerat controversat din cauza sumelor mari de bani cheltuite şi a faptul că a suferit numeroase modificări. Chiar şi acum, aproape de finalizare, sunt medici care spun că funcţionează cu greutate, ceea ce le afectează timpul pentru consultaţiile pacienţilor.
Tot anul acesta, CNAS trebuie să finalizeze implementarea cardului de sănătate, peste 6 milioane de bucăţi fiind tipărite, însă au existat mai multe discuţii legate de modul în care acestea ajung la asiguraţi.
Dosarul electronic se accesează pe site-ul dedicat www.des-cnas.ro şi se constituie în momentul în care medicul trimite primul document în acest sistem. Informaţiile din cardul de sănătate sunt organizate în cinci mari grupe: sumarul de urgenţă, istoricul medical, antecedente, documente medicale şi date personale.