ZF 24

Fondul de investiţii Pinebridge vinde o parte din AKTA către grupul Look TV

Fondul de investiţii Pinebridge vinde o parte din AKTA...
24.12.2018, 00:00 20181

Fondul de investiţii americano-asiatic Pinebridge a vândut o parte din acţiunile pe care le deţine la AKTA, cel mai mare jucător independent de pe piaţa locală de cablu TV, împreună cu alţi acţionari minoritari din cadrul companiei, către Clever Media, o firmă din grupul televiziunilor Look TV, controlată de omul de afaceri clujean Adrian Tomşa, afirmă surse din piaţă.

AKTA, un operator cu afaceri de circa 50 milioane de euro în 2017 şi 600.000 de abonaţi, va intra practic într-o alianţă cu grupul Look TV, deţinătorul drepturilor de difuzare pentru Liga I de fotbal din România, Champions League şi pentru alte campionate puternice din Occident pe care le distribuie atât direct, prin cele 10 canale de televiziune deţinute, cât şi prin intermediul altor televiziuni.

Mişcarea reprezintă un exit parţial pentru Pinebridge, care urmăreşte de mult o soluţie pentru a vinde AKTA, dar şi o alianţă pentru crearea unui nou grup integrat TV-cablu, care ar putea fi o ţintă de achiziţii ulterior.

Vânzarea AKTA, grup deţinut în proporţie de 65% de fondul de investiţii americano-asiatic Pinebridge şi de mai multe firme şi persoane fizice din România, este un subiect care a apărut frecvent în prim plan cu anul 2014, când compania de audit şi consultanţă EY primise un mandat de a identifica un cumpărător.

Pinebridge rămâne după tranzacţia cu Look TV majoritar în cadrul AKTA, iar Clever Media va deveni al doilea cel mai mare acţionar în cadrul companiei. O parte din acţionarii minoritari ai AKTA au ieşit cu această ocazie din firmă.

Piaţa de cablu TV se află sub o puternică presiune ca urmare a plăţilor pe care trebuie să le facă reţelele TV pentru transmiterea celor mai importante posturi TV, între 0,5 euro şi un euro de fiecare abonat, în condiţiile în care abonamentul TV costă 4-5 euro pe lună.

Din 2018 cer taxă de listare pe fiecare abonat şi televiziunile Antena Group, după ProTv, iar din 2019 ar putea intra în această categorie şi KanalD.

Abonaţii reţelelor de cablu TV sunt foarte atenţi la prezenţa televiziunilor puternice şi a canalelor de sport în cadrul ofertelor, aşa încât piaţa se îndreaptă spre un model mixt de business, unde conţinutul joacă un rol tot mai important, mai ales că platformele de distribuţie s-au diversificat.

O presiune suplimentară vine de la Guvern, care a introdus în această săptămână o nouă taxă, de 3% pe cifra de afaceri a companiilor de telecomunicaţii, care va fi percepută de anul viitor. Pentru AKTA taxa se ridică la aproximativ 1,5 mil. euro. Spre comparaţie AKTA anunţase pentru întreg anul 2018 un buget de investiţii de 10 mil. euro.

Grupul AKTA, prin cele două companii pe care le deţine - Digital Cable Systems (DCS) şi AKTA Telecom, a înregistrat în 2017 o cifră de afaceri cumulată de 228,8 mil. lei (50,1 mil. euro), în creştere cu 3% faţă de anul precedent, arată datele disponibile pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice. Ambele companii din grup au crescut, o rată mai rapidă fiind înregistrată de AKTA Telecom, care a avut afaceri mai mari cu 7,3%, potrivit sursei citate.

Operatorul de cablu a înregistrat în 2017 pierderi nete totale de 15,4 mil. lei (3,4 mil. euro), mai mici cu 34% faţă de anul precedent. Datoriile totale ale AKTA se ridicau la 31 decembrie 2017 la 151,6 mil. lei (33,2 mil. euro), mai mari cu 13,7% în raport cu anul precedent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels