ZF 24

Reportaj ZF - Cum se vede criza din Olanda: Sunt fericit ca mi-am luat Renault Clio de trei ani cu 700 de euro

Cum se vede criza din Olanda: Sunt fericit ca mi-am luat Renault Clio de trei ani cu 700 de euro
13.12.2009, 19:06 566

Criza economica si-a pus amprenta in Olanda in special asupravanzarilor de flori si a numarului de turisti, care au scazutputernic anul acesta comparativ cu anii precedenti. Cu toateacestea, exista insa si segmente care prospera in aceasta perioada,iar daca vrei sa iti cumperi o masina second-hand relativ noua siieftina, Olanda este locul ideal.

"Cu 700 de euro am cumparat recent un Renault Clio cu o vechimede trei ani si 35.000 de kilometri rulati", spune fericit RichardCaron, care lucreaza ca ghid in Amsterdam. Pretul unei masinisecond hand este aproape un chilipir pentru olandezi, reprezentandcirca 35% din salariul mediu pe economie, de aproximativ 2.000 deeuro lunar.

Pe fondul crizei economice, numarul turistilor (aproximativ sasemilioane pe an - in special germani, austrieci, italieni sispanioli), a scazut anul acesta comparativ cu alti ani, iar gradulde ocupare al hotelurilor a fost de asemenea afectat. "In unelezile suntem plini si rezervam camere si in celelalte doua hoteluripe care le avem in Amsterdam, dar azi avem 30 de camere libere" ,spune Saskic Augustin, duty manager al departamentului de vanzarisi marketing din hotelul Schiller, unul dintre cele trei hoteluriale lantului NH din Amsterdam.

Si segmentul bancar a fost lovit dupa ce una dintre banci, DSB,a intrat in faliment, insa industria cea mai afectata de crizaeconomica din Olanda este cea a comercializarii florilor, unbusiness anual de peste patru miliarde de euro. "Vanzarile de floriau scazut, pe fondul crizei, cu aproximativ o treime", sustineCaron. El a mentionat ca desi cunoscuta ca tara lalelelor, Olandavinde anual doar 900 de milioane de lalele si aproximativ douamiliarde de trandafiri.

Cu toate acestea, rata somajului este de doar 3%, in scadereusoara fata de cea inregistrata in 2008. "In ultimii doi -trei ani,salariile au ramas la fel din cauza crizei, care la noi se simte demai mult timp. Anul trecut a fost cel mai rau pentru ca oameniierau foarte speriati de criza economica iar rata somajului a atins3,4%. Anul acesta a fost un pic mai bine, cu toate ca oamenii iesmai putin in oras, consumul s-a diminuat iar numarul de turisti ascazut, in special al celor din SUA", a completat ghidul.

Mancare ieftina
Preturile alimentelor sunt similare cu cele din Bucuresti, laaceasta contribuind si faptul ca taxa pe valoare adaugata pentrualimente este in Olanda de doar 6%, fata de 19,8% pentru restulbunurilor. Astfel, in majoritatea localurilor poti manca douafeluri de mancare si desert cu mai putin de 20 de euro, iar dacaajungi in Iordan, cartierul studentesc, pretul unei mese coboarapana la 10 euro.

Transportul este insa destul de scump in Olanda, comparativ cualte tari europene. Pentru a ajunge de la aeroport in centrulAmsterdam, un bilet de autobuz costa circa 15 euro (63 de lei),fata de 7 lei din Otopeni pana in Bucuresti, in timp ce pentruacelasi drum parcurs cu taxiul ajungi sa platesti 45 de euro (200de lei), fata de 50 de lei in Romania.

De aceea, Amsterdam, capitala tarii lalelelor si a morilor devant poate fi la fel de usor numit orasul celor un milion debiciclete. Zilnic, unul din doi locuitori ai Amsterdamului folosescbicicleta pentru a ajunge la scoala, la serviciu sau chiar pentru aiesi noaptea in club.

Chiar si politia foloseste biciclete pentru a circula princentrul vechi al orasului si nu numai iar de fiecare data candtraversezi strada in Amsterdam, trebuie sa te asiguri mai intai canu va trece un biciclist la cativa centrimetri de tine, apoiverifici si daca va trece o masina sau nu.

Parcari putine si scumpe
De ce folosesc olandezii atat de mult bicicletele, in timp ce inRomania traficul este blocat frecvent de numarul mare de masini?Principalele doua motive sunt atat faptul ca Amsterdam este un orascu multe strazi foarte inguste (de aproximativ un metru- 1,5metri), in special in partea centrala, dar si pentru ca taxa pentruparcatul masinii in oras este foarte scumpa, de 5 euro (21 de lei)pe ora, iar locurile de parcare sunt putine.

Localnicii au intre trei - patru biciclete si majoritatea suntneingrijite, pentru ca sunt furate frecvent, iar turistii leinchiriaza, platind 7 euro pentru patru ore si 12 euro pentruintreaga zi.

Dupa ce ai facut rost de o bicicleta, ca turist in Amsterdam nutrebuie sa ratezi muzeul Van Gogh, o plimbare cu barca pe canal,muzeul Madame Toussaud si cartierul felinarelor rosii. Dintre toateaceste destinatii cea mai scumpa este intrarea in muzeul figurilorde ceara Madame Toussaud, unde un singur bilet costa 21 de euro,comparativ cu o plimbare de peste o ora pe canal pentru careplatesti doar opt euro sau o plimbare prin cartierul felinarelorrosii (unde poti vedea in vitrine luminate in rosu zeci de feteimbracate sumar), care este gratis.

O poza cu Obama, 8 euro

Pentru 21 de euro, poti face insa poze cu toate statuile dinceara expuse, in afara de una singura: Barack Obama. O singura pozacu sosia din ceara a actualului presedinte al Americii costa opteuro. "El este omul orei", ne explica ghidul.

Turistii mai pot vizita si Muzeul Erotic, Muzeul Marijuanei siMuzeul Berii Heineken. In ultimul dintre acestea, pentru 15 europrimesti si doua beri gratis in afara de cateva ore de diferiteactivitati cu si despre bere(jocuri, degustari, prezentari).

"Tot ce catolicii interzic, noi facem". Asa rezuma RichardCaron, ghid in Amsterdam, stilul de viata al olandezilor. Dealtfel, Olanda este cunoscuta ca una dintre putinele tari in careconsumul de droguri usoare si prostitutia sunt liberalizate. Deaceea, in Amsterdam, un oras cu o viata de noapte destul de activa,bucataria restaurantelor se inchide abia la 11 noaptea, iarcluburile sunt deschise chiar si in cursul saptamanii pana lacinci

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO