ZF Deschis la nou

ZF / Vodafone Deschis la nou. Dinu Dragomir, director clienţi strategici & sectorul public, Vodafone România: Avem de două-trei ori mai multe proiecte de digitalizare cu sectorul public decât în anii trecuţi

28.07.2023, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

„Cred că firmele şi instituţiile din România, pe măsură ce vor simţi gustul AI-ului, vor vrea mai mult şi noi trebuie să fim pregătiţi pentru asta”

Vodafone, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de IT&C, a înregistrat în acest an o creştere a numărului de proiecte de digitalizare derulate în sectorul public în care a jucat rolul de integrator, în contextul în care şi interesul statului către proiecte de digitalizare a crescut.

„Observăm un focus foarte mare în ultimul timp pe digitalizarea României. Avem multe proiecte în desfăşurare - unele dintre ele sunt cunoscute şi mi se pare că direcţia e foarte bună. Practic, anul acesta avem de două sau trei ori mai multe proiecte (cu sectorul public - n.red.) decât în anii trecuţi. În primul rând, eu sunt bucuros, ca cetăţean, că se întâmplă asta”, a declarat Dinu Dragomir, director clienţi strategici & sectorul public, Vodafone România, în cadrul emisiunii Deschis la nou, un proiect ZF susţinut de Vodafone Business. Reţeaua puternică de parteneri dezvoltată de Vodafone este cheie în derularea discuţiilor cu clienţii mari din mediul privat sau sectorul public, a mai spus Dragomir.

„Ecosistemul nostru de parteneri ne face foarte puternici. Ar fi foarte dificil ca un integrator, o companie să adune competenţe din toate domeniile, ar fi foarte dificil să aibă forţa să le implementeze în special, vorbind de clienţii mari acum, care au reţele naţionale, să fii oricând, oriunde gata să schimbi ceva, în nu ştiu ce sucursală, unde nu merge ceva. Atunci ai nevoie de un ecosistem de parteneri pentru implementarea soluţiilor, datorită scalei foarte mari. În acelaşi timp există şi parteneriatele noastre strategice cu furnizorii de tehnologie. Aici aş vrea să spun că avem discuţii şi vorbim în mod constant cu marii producători de tehnologie. Vorbim aici de Microsoft, Cisco, Dell Fortinet, Lenovo, Juniper, VMware etc. Toţi furnizorii mari de tehnologie din lume au o relaţie cu noi. Învăţăm de la ei, pentru că ei îşi cunosc tehnologia cel mai bine şi trebuie să fim foarte aproape de ei în proiectele mari, fie că sunt cu mediul privat, fie că sunt cu sectorul public, e nevoie de competenţele cele mai înalte, iar cele mai înalte competenţe sunt la sursă. Astfel, noi avem o relaţie foarte bună cu toţi aceşti parteneri. Vă dau un exemplu - memorandumul de înţelegere pe care Vodafone l-a semnat cu Microsoft în România pentru creşterea competenţelor digitale şi pentru accelerarea digitalizării României. Este un exemplu foarte bun prin care am accelerat multe procese şi împreună am mers şi am explicat beneficiile digitalizării atât în în mediul privat, cât şi în mediul public.”

Vodafone, care a anunţat un plan strategic de a se poziţiona pe piaţă ca un furnizor de tehnologie, este în prezent capabil să ofere „soluţii şi sfaturi pentru digitalizare pentru toate segmentele de clienţi din România”, a punctat Dragomir.

Întrebat ce observă în piaţă la clienţii mari din mediul privat, Dinu Dragomir a afirmat că într-un final diferenţa este dată până la urmă tot de oameni şi de viziunea pe care o au liderii companiilor.

„Aparent, clienţii foarte mari sunt foarte digitalizaţi, dar din experienţa noastră vă spun că omul sfinţeşte locul. Există companii al căror leadership este destul de vizionar să înţeleagă cât de mult poate să aducă în competitivitatea firmei lui o transformare digitală. Practic, ceea ce-i mână în luptă, ceea ce-i face să fie deschişi la nou este competitivitatea. Cu cât e firma mai mare, cu atât sunt ambiţiile mai mari, cu atât provocările sunt mai mari şi de aceea nevoia de digitalizare creşte cu cât clientul este mai mare. Dar vă spun că omul sfinţeşte locul şi până la urmă, viziunea unui CEO sau a unui lider al unei companii face diferenţa şi nu în ceea ce priveşte digitalizarea, digitalizarea este doar mijlocul prin care acea companie va ajunge numărul unu în piaţa în care operează.”

 

Ce a mai declarat Dinu Dragomir în cadrul emisiunii:

Baza oricărui proces de digitalizare este infrastructura, că vorbim de infrastructura IT, că vorbim de soluţii de SD-WAN (Software-defined Wide Area Network), care este una dintre soluţiile în care avem mai multe proiecte în anul acesta. Soluţiile de SD-WAN sunt minunate pentru companiile cu mai multe locaţii, oferă o agilitate în business, oferă o experienţă bună pentru clienţi. Vă aduceţi aminte că mergeţi într-o într-o farmacie, n-am vrut să zic într-un magazin şi casiera zice staţi puţin, că nu merge sistemul - ei bine acel lucru nu se mai întâmplă după ce compani a implementat o soluţie SD-WAN, pentru că există o alocare dinamică a benzii şi aplicaţiile vor merge fără probleme, experienţa clienţilor va fi mai bună şi de asemenea e foarte uşor să gestionezi reţeaua.

Dacă firma deschide un magazin nou, închide operaţiunile în altă parte, este nevoie de upgrade de bandă într-o locaţie pentru că ai un eveniment, toată gestionarea reţelei se face foarte uşor şi nu în ultimul rând fiind gestionată central, o astfel de reţea are în permanenţă ultimele update-uri de securitate instalate în toată reţeaua. Deci această tehnologie, software defined network, este în vogă acum. Sunt multe proiecte în lucru şi multe proiecte care sunt in implementare. O a doua zonă în care ne uităm cu foarte multă atenţie şi unde de asemenea văd multe proiecte este zona de securitate fizică. În mod tradiţional, supravegherea însemna existenţa unei camere video. Poate înregistrezi undeva local şi ţi-ai acoperit nevoia de securitate, vezi dacă a venit hoţul, cine e hoţul ş.a.m.d. Ei bine, camerele pot face mai multe lucruri decât scopul pentru care au fost iniţial create. Astfel, o cameră poate să-ţi crească vânzările. O să mă întrebe toată lumea cum? Păi, da, poate să crească vânzările, pentru că analiza video de pe cameră îţi spune că raftul e gol şi tu poţi să te duci să-ţi alimentezi la raft marfă astfel încât să nu pierzi vânzările. O cameră poate să identifice sau să ajute la aplicarea politicii de protecţie a muncii. O cameră poate să recunoască astăzi dacă muncitorul de pe şantier sau muncitorul din fabrică are echipamentul de protecţie, are casca în cap, are bocanci în picioare. O cameră ştie dacă este echipat cum trebuie şi poate să anunţe la dispecerat dacă cineva nu respectă politica şi atunci se reduc evenimentele neplăcute. Ce mai poate să facă o cameră? O cameră poate să analizeze comportamentul clientului care a intrat într-un magazin şi cu o probabilitate destul de mare în funcţie de comportamentul persoanei, să spună că ar putea fi hoţ. Ar putea să vină nu neapărat să cumpere din magazinul tău, ci să facă alte lucruri neplăcute şi poate preveni evenimente neplăcute atâta timp cât noi suntem avertizaţi că acolo se întâmplă ceva potenţial anormal. Deci asta e partea de securitate.

Camera video este un element, dar în acelaşi timp platforma din spate care ştie să analizeze datele, care este alimentată cu inteligenţă artificială, care ştie să înveţe anumite evenimente, face posibile toate aceste utilizări.

În ceea ce priveşte tendinţele în mediul privat, există nişte tehnologii care încă n-au pătruns în România, precum mobile private network şi edge computing, pentru care Vodafone Group are experienţă de pe pieţele europene - unde deja a implementat asemenea proiecte, astfel că aş fi foarte bucuros să le aducem şi în România.

Edge computing e o tehnologie nouă şi cred că în viitor va fi nevoie din ce în ce mai mult de ea. Edge computing este o tehnologie care împleteşte avantajele cloud-ului cu infrastructura aflată în sediile clienţilor (on premise). Toată lumea ştie, majoritatea clienţilor cu care vorbim se mută în cloud cu diverse aplicaţii sau cu din ce în ce mai multe aplicaţii. Cloudul este flexibil, un cloud permite plata în funcţie de consum, ş.a.m.d. E foarte important şi susţinem cu tărie mutarea în cloud a companiilor. În acelaşi timp, şi infrastructura on-premise are nişte avantaje faptul că poţi transfera volum de date foarte mare, latenţa, pentru că un cloud este undeva poate fi în Bucureşti, la Cluj, în Germania, în America, în China. Datele tale traversează lumea şi atunci există o latenţă. Edge computing este despre a aduce puterea de procesare a acestor date mai aproape, la marginea fabricii, lângă fabrica ta. Poţi să aduci o putere de procesare astfel încât să nu călătorească datele jumătate de glob şi să ai aceleaşi beneficii ca atunci când te muţi în cloud. Aceste discuţii sunt foarte interesante, sunt incipiente. Există discuţii şi în România. Vă pot confirma, nu putem vorbi încă despre ele. Avem discuţii cu clienţii noştri care ne cer să nu menţionăm lucrurile pe care noi le facem cu ei. Sunt proiecte atât de importante care aduc o schimbare în business sau în industria lor, astfel încât anumite nume de clienţi nu le putem da.

  Cele mai mari succese pe care le-am avut, le-am înregistrat pentru că parte din procesul de digitalizare şi de implementare a unui proiect este managementul schimbării şi aici nu vorbim de hardware, software, integrare ş.a.m.d. ci de educarea oamenilor care vor folosi respectivele sisteme. Este un element de multe ori uitat de consultanţi, dar foarte important până la urmă avem succes cu un proiect de digitalizare dacă este adoptat şi dacă aduce valoare unei companii, nu dacă pleacă jumătate din angajaţi spunând că nu le place ce a făcut compania. Îţi dau un exemplu care mi-a plăcut tare mult. Am implementat un proof of concept cu soluţia noastră de rutare automată. Este o soluţie prin care un motor foarte puternic calculează în timp real cum o firmă de logistică poate să-şi atingă toate obiectivele în cel mai eficient mod, cu cel mai mic consum de combustibil ş.a.m.d. Conducerea respectivei firme de logistică a zis: încercăm, facem doar în Bucureşti, aşa că am făcut un proiect pilot doar în Bucureşti, unde se afla 30% din flota lor. După un an de zile a fost momentul să tragem nişte concluzii - continuăm sau nu cu proiectul la nivel naţional?. Şi aici au avut două două reacţii: şoferii care foloseau soluţia noastră au spus dacă îmi scoateţi soluţia asta eu plec din firmă, iar şoferii care n-aveau soluţi au spus dacă îmi băgaţi asta, eu plec din firmă. E foarte important să-i punem pe oameni să vorbească între ei, să înţeleagă că munca lor devine mai uşoară.

Sunt câteva zone de interes. Prima pe care vreau să o menţionez este de creştere a soluţiilor care aduc valoare în business cu ajutorul dronelor. După cum e bine cunoscut, avem mai mulţi oameni foarte pasionaţi care au inventat o soluţie care acum este exportată în toată lumea. Dar nu vrem să ne oprim aici, pentru că noi credem că folosirea dronelor e doar la început şi credem că suntem pionieri în zona asta şi credem că putem ajuta foarte mult companiile din foarte multe industrii prin adoptarea soluţiilor cu drone. O altă direcţie la care suntem foarte atenţi este inteligenţa artificială. Toată lumea vorbeşte despre asta, dar e datoria noastră, ca integratori, să înţelegem ce poate face şi să folosim puterea AI-ului prin a aduce o soluţie care să fie transpusă imediat în businessul clienţilor noştri. Este o zonă în care ne uităm cum foarte mare atenţie testăm lucruri şi curând o să începem să oferim detalii. Am vorbit despre analiza video. O altă utilizare a AI-ului poate fi într-un call center, unde poţi să faci analiza tuturor apelurilor astfel încât agenţii tăi de call center să-şi îmbunătăţească permanent performanţa. E un domeniu foarte interesant şi cred că firmele şi instituţiile din România, pe măsură ce vor simţi gustul, vor vrea mai mult şi noi trebuie să fim pregătiţi pentru asta.

Şi să nu uităm de noile tehnologii în ceea ce priveşte in infrastructurile şi anume mobile private network şi edge computing, care vor fi baza pentru dezvoltarea lucrurilor viitoare. Aşa cum acum se testează AI-ul, aşa cei care vor adopta primii mobile private network şi vor înţelege şi vor vedea care e puterea cu adevărat de a monta 1.000.000 de senzori pe kilometru pătrat. Gândeşte-te că acum vorbim de o limitare tehnică: într-o rafinărie, într-o fabrică se pot monta doar câteva sute de senzori sau 1.000, 2.000. Vorbim de 1.000.000 de senzori şi lucrurile la care se pot gândi conducătorii respectivelor firme încă nu le putem vedea. Aşa cum nu putem vedea încă ce putem face cu AI-ul. Începem să înţelegem, dar încă nu suntem acolo, încă nu ştim ce nu ştim.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Vodafone