ZF Deschis la nou

ZF / Vodafone Deschis la Nou. Mihnea Rădulescu, business director, Vodafone România: Dosarul pe care statul îl cere de la IMM-uri pentru finanţări de 20.000 - 50.000 de euro e prea complex. Noi am oferit soluţii, dar nu au fost adoptate

23.06.2023, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

„Dacă nu vom schimba ceva în simplificarea şi modul în care putem accesa aceşti bani, prin precalificarea unor furnizori de tehnologie pe baza unor cerinţe care se pot defini foarte clar, (...) banii nu vor fi accesaţi.“

Mult discutatul program de digitalizare a între­prinderilor mici şi mijlocii cu 350 mil. euro din Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), despre care s-a discutat intens  un an de zile şi de la care se aştepta o accelerare a proiectelor de digitalizare a IMM-urilor, se îndreaptă spre un eşec în condiţiile în care cu câteva săptămâni înainte de expirarea termenului au fost depuse mult sub cele peste 5.500 de proiecte aşteptate. Explicaţia pentru această situaţie este birocraţia creată de stat pentru a accesa nişte sume de ordinul a doar câteva zeci de mii de euro, afirmă Mihnea Rădulescu, business director în cadrul Vodafone România.

„Cea mai mare problemă este complexitatea prin care trebuie să treacă o companie pentru a accesa 20.000 euro sau 50.000 euro. Asta este problema“, a declarat reprezentantul Vodafone - una dintre cele mai mari companii locale de comunicaţii, cu ambiţii mari şi pe segmentul de tehnologie. Lucrurile trebuie să se schimbe, altfel aceste fonduri se pierd. „Intrăm într-o zonă în care realmente trebuie schimbat ceva. De ce trebuie schimbat? În acest apel de digitalizare a IMM-urilor de 340 de milioane de euro până la momentul acestei discuţii doar câteva sute de companii aplicaseră şi aşteptarea sau capacitatea era pentru peste 5.500 de companii. Noi suntem implicaţi foarte serios în zona aceasta, am creat nişte pachete speciale de digitalizare pentru diversele categorii de companii, pentru că modul în care funcţionează acest apel este că există mai multe paliere, în funcţie de angajaţi sau cifra de afaceri la care fiecare poate să aplice pentru a obţine până la 120.000 euro per companie, pentru cele mai mari şi începând cu 20.000 euro pentru firmele mai mici. Sunt sume ofertante pentru a începe digitalizarea în orice companie.“

În discuţiile cu autorităţile, repre­zentanţii Vodafone au avertizat că ar fi necesare schimbări, a adus aminte Mihnea Rădulescu. „Noi am vorbit foarte mult, am făcut campanii către clienţii noştri, am vorbit foarte mult şi vorbim în continuare cu ei. Problema nu este că nu sunt deschişi, ci problema e că este extrem de complicat să acceseze acei bani, din păcate. Aceasta este o mare suferinţă a mea personală, pentru că la momentul în care s-a negociat PNRR-ul, încă de la momentul respectiv am avut multe discuţii cu diverse autorităţi din România pentru a le convinge nu neapărat să creăm noi cine ştie ce, dar să ne uităm peste gard, peste gard însemnând în Grecia, în Spania, unele dintre ţările care se numără printre marii beneficiarii ai acestor programe de redresare şi rezilienţă. Există acolo, ca şi la noi, sume mari destinate digitalizării, la ei sunt sume şi mai mari destinate digitalizării IMM-urilor, pentru că la noi, în paranteză, PNRR-ul este focusat foarte mult către autorităţile guver­namentale, dar chiar şi aşa, sunt bani foarte mulţi în PNRR şi vor fi şi alţii în alte programe de finanţare.“

Birocraţia este prea mare pentru nişte sume atât de mici, a declarat Mihnea Rădulescu. „Problema este că acest apel este făcut aproape pe acelaşi tipic al birocraţiei europene, în care trebuie să găseşti o ofertă, să faci un soi de cerere competitivă de ofertă, să analizezi, să faci un dosar, să depui dosarul“.

„Nu se poate face fără un consultant lucrul acesta pentru că, haideţi să fim serioşi, cine ştie cum să scrie un dosar care să fie acceptat după aceea. Mai mult decât atât, în ultimele luni, dacă nu chiar ultimele săptămâni, înainte de a apărea apelul, a fost impusă o restricţie suplimentară în care toate companiile care aplică sau ar dori să aplice trebuie să aibă bilanţul depus la zi şi să fie pe pozitiv. Ceea ce, vă spun din start, a restricţionat dramatic numărul de companii care au acces, sunt eligibile pentru program.“

 

Ce a mai declarat Mihnea Rădulescu în cadrul emisiunii:

Ne uităm în Grecia, de exemplu, ca să dăm doar un exemplu. Există un sistem de vouchere precalificat, e un sistem de calificare al companiilor mult mai simplu. Noi trebuie să înţelegem că aceste companii, pe lângă faptul acest aceşti antreprenori, pe lângă faptul că au o educaţie digitală sub nivelul pe care ni-l dorim şi şi-l doresc şi ei, nu au timp de investit, să înveţe un domeniu nou, să ia un consultant, să plătească consultantul în avans.

► De multe ori nu sunt sume uşor de cheltuit, sunt 1.000, 3.000, 5.000 de euro sunt bani serioşi pe care îi vor recupera peste luni de zile, când poate li se aprobă dosarul. Ei trebuie să se finanţeze de la bancă şi după aia primesc. Sigur că băncile dau nişte creditări preferenţiale pentru acest program, dar antreprenorii trăiesc cu, să spunem, acest spectru de a nu primi finanţare până în ultimul moment - din modul în care este construit acest program. Trebuie schimbat ceva. Dacă nu vom schimba ceva în simplificarea şi modul în care putem accesa aceşti bani, prin precalificarea unor furnizori de tehnologie pe baza unor cerinţe care se pot defini foarte clar, (...) banii nu vor fi accesaţi.

► Noi ne-am pus la dispoziţie pentru a colabora, am adus în diverse forumuri experienţele acestea din Grecia, pentru că există Vodafone în Grecia, din Spania, unde s-a creat un portal pe care companiile pot intra şi selecţiona de la orice furnizor îşi doresc. Am vorbit despre asta şi la conferinţele ZF. Din păcate şi vă spun cu cea mai mare sinceritate îmi pare rău că am avut dreptate, pentru că exact lucrul ăsta s-a întâmplat şi vă spun asta din partea unei companii care încearcă, face eforturi mari în această direcţie. Şi nici nouă nu e uşor să alocăm timp din partea oamenilor noştri să stea de vorbă cu cu companiile pe acest subiect şi nu numai pe acest subiect.

► Noi încercăm în continuare să convingem unii dintre clienţi să aplice. Repet, eligibilităţile sunt greu de obţinut din cauza restricţiilor amintite, dar cred că e ceva din care putem învăţa, pentru că banii ăştia nu-i putem folosi la altceva. Banii ăştia se pierd, banii ăştia se vor duce înapoi, din păcate.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Vodafone