ZF Ecosistemul Marketplace

ZF ECOSISTEMUL MARKETPLACE. Cum să faci primul milion de euro din saltele. Karla Popa, cofondator Ka & Ma Trading: „Europenii ne consideră o forţă de muncă ieftină şi atunci asta caută preponderent. Este greu să construieşti brandul propriu pe piaţa internaţională, te loveşti de cei mari, este complicat să intri pe pieţele puternice, dar nu imposibil.”

29.12.2020, 00:05 Autor: Ioana Matei

Karla Popa a fondat, împreună cu soţul său, afacerea Ka & Ma Trading, care produce şi comercializează saltele, toppere, pilote, dar şi paturi tapiţate, un business care va ajunge anul acesta la venituri de 1,2 milioane de euro.

Karla Popa provine dintr-o familie de antreprenori,după cum a povestit ea în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Ecosistemul Marketplace. A crescut alături de părinţii care produceau perne pentru mobilier de grădină, în special pentru piaţa din Suedia. Astfel, nu a luat în calcul altă opţiune decât a antreprenoriatului. A înfiinţat alături de soţul său firma Ka & Ma Trading în 2011, începând cu vânzarea pernelor produse de părinţii săi către magazinele mari de bricolaj. 

„Domeniul acesta este însă unul foarte sezonier şi influenţat de vreme, astfel că m-am gândit să găsim un produs care nu depinde de mediul de afară; ideea a venit ca o extensie a producţiei părinţilor”, descrie ea modul în care au decis să diversifice businessul şi să intre şi în producţia de saltele.

Au început producţia după 2 ani, în 2013, iar în prezent au 53 de angajaţi. S-au mutat din Timişoara, unde dezvoltau businessul iniţial, la Buziaş, unde este realizată acum producţia într-o hală deţinută pe o altă firmă. 

Atunci când au început businessul cu saltele, şi-au prezentat produsele la un târg internaţional din Germania, unde au găsit şi primul client - platforma eMag, pentru care au devenit furnizori.

În prezent, exportă şi către ţări precum Germania, Olanda, dar şi pe piaţa internă - unde clienţii lor sunt revânzători care au magazine de mobilă şi persoane fizice care cumpără de pe marketplace sau de pe site-ul propriu. 

Anul trecut, în 2019, au terminat businessul cu o cifră de afaceri de aproximativ 780.000 de euro, iar anul acesta şi-au propus să îl termine cu venituri de circa 1,2 milioane de euro. 

„Ne-am concentrat mult pe online pentru a compensa lipsurile generate de lunile în care am fost închişi din cauza pandemiei”, spune Popa. 

Exporturile generează acum circa 50% din cifra de afaceri, iar 23% este online-ul, restul fiind adus de revânzători. Cum poate un producător român să concureze cu giganţii internaţionali de profil? Karla Popa mărturiseşte că pentru a se lansa în business au început prin a produce marca proprie a unui producător german: „Europenii ne consideră o forţă de muncă ieftină şi atunci asta caută preponderent. Este greu să construieşti brandul propriu pe piaţa internaţională, te loveşti de cei mari, este complicat să intri, dar nu imposibil”.

În ceea ce priveşte preţurile produselor, spune că se axează pe toate profilurile de clienţi - dar şi pentru HoReCa sau revânzători. „De-a lungul anilor am încercat să diversificăm mai mult gama pentru a avea clienţi din toate categoriile şi a satisface toate cerinţele.” Preţul unei saltele porneşte de la 500 de lei. 

În continuare, îşi doresc să investească într-o nouă hală de producţie, care să le permită expansiunea businessului; în acest sens şi-au propus să acceze un grant de la stat în valoare de 5 milioane de lei. Vor însă să investească şi în utilaje noi, care să le permită să se dezvolte prin prisma calităţii. 

„Ne-a afectat pandemia pentru că foarte multe magazine ale partenerilor sunt închise, comenzile s-au închis deodată, astfel că am luat decizia să accelerăm pe online, atât pe site-ul nostru propriu, cât şi pe marketplace pentru a compensa lipsa comenzilor de la revânzători.”

Legat de moştenirile antreprenoriale, spune că cel mai important sfat pe care l-a primit de la părinţii săi a fost să meargă mai departe, orice ar fi, iar dacă ar fi să dea un sfat cuiva care să înceapă o afacere în România, spune: „Important este să îţi urmezi visele, indiferent că este producţie, revânzător sau orice altceva - este greu să fii antreprenor - trebuie să răspunzi oricând vrea clientul, este un job full time.”

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Ecosistemul Marketplace