ZF Live

Ce este strategia Blue Ocean prin care firmele îşi inventează noi pieţe şi cum se poate aplica în România? Dacia Duster, Kaufland, Starbucks şi industria suplimentelor naturiste-sunt exemple de aplicare ale strategiei blue-ocean

Autor: Octavian Calei

23.04.2013, 13:44 2098

Ziarul Financiar a avut marţi, 23 aprilie, ca invitat la emisiunea de business ZF Live, care se desfăşoară în fiecare zi de luni până vineri de la ora 10.00 la 11.00 dimineaţa şi este transmisă pe site-ul zf.ro, pe consultantul de business George Vascan, care a vorbit despre strategia Blue Ocean prin care firmele îşi inventează noi pieţe pentru a-şi mări vânzările şi cum se poate aplica în România.

George Vascan, consultant strategic la firma Geva & Company, afirmă că în România apariţia Dacia Duster este un exemplu de aplicare al acestei strategii.

 

Ce a spus la emisiune George Vascan:

 
  • Conceptul împarte activitatea companiilor pe două pieţe -cea clasică, Red Ocean şi cea nouă, care trebuie inventată, Blue Ocean
  • Red Ocean sunt pieţele care sunt cunoscute, unde regulile sunt făcute
  • Blue Ocean are la bază trei elemente: inovaţia de valoare, punctul de inflexiune şi un proces corect de trecere a companiei spre noile produse şi spre noua piaţă
  • Inovaţia de valoare înseamnă să înţelegi ce contează pentru client sau consumator. Dacia Duster este un exemplu de inovaţie de valoare - ideea de SUV îmbinată cu low-cost - au creat o nouă piaţă
  • Gândirea de tip blue este aceea unde creez o nouă piaţă
  • Un alt exemplu de inovaţie de valoare este Kaufland, care nu este nici hipermarket (e mai mic ca suprafaţă), nici supermarket (e mai mare) şi vinde cu preţ de discounter
  • Există şi exemple de insurtii întregi nou create: Industria suplimentelor naturiste – este o alternativă la industria farmaceutică clasică; produsele care le oferă sunt din plante, fără efecte secundare şi sunt accesibile
  • Starbucks este o experienţă – au transformat aspectul funcţional al cafenelei într-unul emoţional
  • Malaezia are o strategie de tip Blue Ocean
  • Pentru a crea o strategie Blue Ocean în România trebuie să vezi ce este distinct, specific nouă
  • Am discutat cu fostul prim ministru, Boc, despre Blue Ocean, că se poate aplica în România, dar nu l-a interesat
 

Moderator ZF: Dacă aţi fi consultantul oamenilor de afaceri, care vor propune o strategie de industrializare a României, ce aţi propune?

  • Aş propune guvernului să aleagă investitorii strategici locali din fiecare industrie, primii 5-6. Investitorii străini performează pentru că au avut strategie şi execuţie. Avem şi noi câteva excepţii de compani performante: RCS&RDS, Interagro, Dedeman.
  • Blue Air este un exemplu de Blue Ocean nereuşit. Unde s-a greşit: are un management de tip red, cu gândire învechită. Poziţionarea de preţ nu a fost bună. Alte aspecte – eficienţa - cei de la Ryan Air întorc un avion pe pistă în 20 de minute.
  • Suplimentele naturiste este o industrie care creşte cu 25-30%
  • Industria bunurilor de larg consum, băuturi alcoolice. Coca-Cola, British American Tabacco folosesc o strategie de tip Blue Ocean.
  • De ce sunt peste 90 000 de firme în insolvenţă – din cauza managementului, în special cash management. Cei care nici nu ştiu de ce au crescut, nici nu vor şti de ce vor scădea sau dispărea
  • ce este interesant în România este că apetitul consumatorilor români pentru produse noi este peste media europeană – într-un context dificil, când consumul scade
  • Orice antreprenori ar trebui să îşi pună următoarele întrebări pentru a avea o creştere a afacerilor în continuare:
    • Cu ce suntem noi primii?
    • Cu ce suntem unici?
    • Cu ce suntem diferiţi?
    • Ce putem avea low-cost dar cu excepţională valoare pentru piaţă?
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

ZF Live
AFACERI DE LA ZERO