ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului, un proiect ZF&ELI Parks. Sergiu Iordache, DSV Road: Din cauza menţinerii României în afara Schengen, transportatorii pierd o zi numai cu statul în vamă. După care mai avem şi lipsa unei centuri a Capitalei, pe lângă lipsa acută de autostrăzi

27.12.2023, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Bucureştiul reprezintă o piedică importantă în calea transportatorilor, în condiţiile în care lipsa unei centuri ocolitoare funcţionale acţionează precum o piedică pentru aceştia. Spre exemplu, deşi luna aceasta trebuia să fie gata întreg tronson între DN6 şi A2 pe A0, noua centură, din cei aproape 33 km vor fi gata doar 10, deşi este un tronson cu foarte mari blocaje. La acestea se adaugă şi menţinerea în afara Schengen, care îngreunează enorm trecerea frontierei, din cauza aglomeraţiei şi lipsei personalului vamal dar şi lipsei unor tronsoane de drum rapid care să permită trecerea mai rapidă între regiuni şi mai ales peste Carpaţi.

“Finalizarea centurii Capitalei ar ajuta mult. Nu mai vorbim de impactul asupra mediului. România este o ţară centrică şi o bună parte din ce înseamnă dezvoltare economică, de venituri, se reealizează în Bucureşti şi zona Bucureştiului, motiv pentru care şi avem nevoie de această centură”, a spus Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road, în cadrul emisiunii ZF Logistica Businessului, un proiect ZF&ELI Parks.

DSV Road, a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din România şi Europa, estimează că industria de transport rutier de mărfuri ar putea creşte cu 38% datorită extinderii autostrăzilor până la 2.000 km. De asemenea, schimburile comerciale ale României cu ţările din UE s-ar putea intensifica, iar volumul de mărfuri transport s-ar putea dubla în acest sens în următorii ani.

Anul 2023 a marcat atingerea bornei de 1.000 de km de autostradă în România, iar alţi circa 1.000 km sunt pregătiţi pentru următorii 6 ani. Impactul unei reţele complete de autostrăzi va fi unul major asupra sectorului de transporturi şi va fi multiplicat şi asupra celorlalte ramuri ale economiei, în condiţiile în care 70% din mărfuri sunt transportate pe cale rutieră în România, conform datelor INS din 2022.

De asemenea, un efect important al extinderii autostrăzilor va fi asupra exportului de mărfuri, care ar putea cunoaşte o creştere accelerată. Printre cele mai importante destinaţii pentru transporturile rutiere de mărfuri ale României sunt Germania, Italia, Polonia, Slovacia, Republica Cehă şi Ungaria, potrivit datelor DSV Road.   

“Schimburile comerciale ale României cu celelalte state europene sunt pe o tendinţă ascendentă, însă la această creştere organică vom putea să mai adăugăm încă 38% doar datorită reţelei de autostrăzi. Este un capitol la care România a suferit mult timp, iar dacă la finalul acestui deceniu vom avea daţi în trafic toţi cei 2.000 km, atunci vom putea realiza cât de mult ne-a lipsit această infrastructură. Autostrăzile cresc viteza şi capacitatea de transport, scad timpii de tranzit şi implicit emisiile CO2, ne ajută să acoperim mai rapid toate zonele din ţară, astfel că unele regiuni, precum Moldova, vor avea acces la investiţii majore şi dezvoltare”, declară Sergiu Iordache.

Printre principalele avantaje identificate de companie, privind impactului autostrăzilor asupra sectorului de transporturi de mărfuri, se numără creşterea vitezei de transportare, de la circa 50km/h în prezent, la circa 80km/h, creşterea exporturilor şi importurilor cu 10%, creşterea capacităţii de transport pentru un tir, cu cel puţin 20%

Potrivit companiei, aderarea la Spaţiul Schengen ar putea aduce economii de 30% la fiecare transport care trece graniţa, în condiţiile în care în prezent pierderile sunt estimate la circa 2,4 miliarde de euro anual, potrivit Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Printre cele mai solicitate tipuri de transport pe piaţa din România sunt cele de grupaj, unde DSV Road a înregistrat o creştere de 30% în prima parte a anului, şi intermodal, cu un avans de 50%. Intermodalul, care presupune o componentă importantă de transport feroviar, ajută la reducerea emisiilor CO2 chiar şi cu 70%.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial