ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului, un proiect ZF & ELI Parks. Constantin Pelehra, Horváth România: Costurile pentru livrarea „last mile“ pot fi reduse prin investiţii în energie verde

30.05.2023, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Last mile, sau livrarea de „ultimă milă“ până la destinatar, este cea mai scumpă pentru transportatori şi clienţii lor, fiind responsabilă de 77% din costuri, dar soluţiile inovatoare şi ecologice vor reprezenta o piaţă de creştere majoră pentru logistica urbană, arată un studiu realizat de Horváth, companie de consultanţă.

„Ultima milă reprezintă etapa finală din procesul de livrare, de la centrul de distribuţie la reşedinţa clientului. Resursele necesare per unitate sunt unele ridicate. Bunurile în depozit ajung de obicei prin containere şi pentru că sunt transportate foarte multe bunuri, costul per unitate este unul mic, de câţiva cenţi. Dar ultima milă aduce costurile cele mai mari pentru că ai puţine unităţi transportate pe distanţe scurte şi dispersate pe lângă problemele de trafic. Cea mai evidentă soluţie este achiziţia de vehicule electrice, montarea de panouri fotovoltaice pe centrele de distribuţie pentru a acoperi măcar parţial consumul benzilor de sortare. În Germania investesc în centre de distribuţie lângă noduri feroviare“, a spus Constantin Pelehra, senior project manager în cadrul companiei Horváth România.

În viitorul apropiat, conştientizarea problemelor de mediu va continua să câştige teren, însă obstacolele tehnice, ciclul de viaţă lung al unor active, disponibilitatea resurselor şi, în unele cazuri, lipsa de rentabilitate financiară garantează că renunţarea completă la energiile fosile în industria transporturilor şi a logisticii nu va fi posibilă până în 2035, relevă acelaşi studiu.

Traficul rutier e responsabil pentru cele mai multe emisii CO2, iar tendinţa este aceea de a muta transportul coletelor pe calea ferată, deja electrificată pe scară largă. În 2023, în Germania, 35% dintre noile camioane înmatriculate vor utiliza combustibili alternativi.

Potrivit companiei, pentru a-şi îmbunătăţi sustenabilitatea business-ului, operatorii logistici se concentrează pe economia circulară, în special pe reciclarea ambalajelor. Standardizarea ambalajelor şi automatizarea proceselor sunt factori-cheie pentru economia circulară care facilitează reciclarea şi reutilizarea şi materialelor.

„Industria transporturilor şi a logisticii este supusă unor provocări, din multiple direcţii, între care se află creşterea preţurilor la energie, nevoia de a reduce emisiile cu efect de seră, respectiv presiunile clienţilor, care vor o mai mare viteză şi personalizare a serviciilor. Nu în ultimul rând, acestora li se adaugă deficitul de personal, aşteptat să aibă efecte mai acute decât în alte industrii. Experţii din domeniu caută soluţii, între care se remarcă economia circulară şi digitalizarea. Adaptabilitatea strategică, structurală şi culturală a companiilor şi a angajaţilor acestora reprezintă factorul decisiv în menţinerea prosperităţii financiare şi a competitivităţii, în prezent şi în viitor, pentru această industrie“, consideră Constantin Pelehra.

Digitalizarea este un factor de schimbare a pieţei în direcţia fuziunilor şi achiziţiilor şi a parteneriatelor între companii IT şi companii de logistică, iar pentru a creşte capacităţile digitale şi a obţine performanţe digitale, companiile de transport şi logistică apelează din ce în ce mai mult la parteneriate cu companii de tehnologie şi la achiziţii de startup-uri.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial