ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Ana Udrişte, fondatoare, Avocatoo.ro: „La nivel naţional, doar 10-15% dintre chirii sunt înregistrate la ANAF“

30.08.2023, 00:06 Autor: Ioana Matei

Pe măsură ce numărul de tranzacţii de pe piaţa rezidenţială este în scădere, tot mai mulţi români se uită înspre chirii, un indicator în acest sens fiind şi creşterea preţurilor solicitate anul acesta (cu o creştere medie a preţurilor de 13% din iulie 2022 vs. iulie 2023 în principalele oraşe din România, potrivit datelor Storia.ro)  Totuşi, majoritatea chiriaşilor şi proprietarilor nu realizează un contract de închiriere înregistrat la ANAF.

„Din păcate, cred că la nivel na­ţio­nal doar 10-15% dintre chirii sunt în­registrate la ANAF, potrivit statis­ticilor oficiale. Acesta nu este însă un do­meniu singular, în general  în Ro­mânia noi nu prea vrem să facem con­tracte de obicei, în ideea că «ştim noi mai bine şi că ne pricepem la toate». Pe de altă parte, din punctul meu de ve­dere, în momentul în care te sta­bi­leşti într-o chirie unde dai nişte bani, care nu sunt puţini, trebuie să înţelegi care sunt drepturile, care sunt obliga­ţii­le tale şi, bineînţeles, cum te poate da cineva afară, dacă ne referim la con­tractele de închiriere“, a spus Ana Udrişte, fondatoare al platformei Avo­catoo.ro, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro.

Ana Udrişte a lansat platforma Avocatoo.ro în 2016, din dorinţa de a „umaniza“ noţiunile juridice pentru pu­blicul larg, traducând practic, pe în­ţelesul tuturor, termenii specifici domeniului. 

Unul dintre subiectele abordate de ea este şi cel al contractelor de în­chi­riere, în contextul în care pe piaţa imobiliară locală acestea nu sunt folosite întotdeauna de cei care aleg o astfel de variantă de locuire, cât şi de către proprietarii care închiriază lo­cuinţe. „Realizarea unui contract este în interesul ambelor părţi şi se adap­tează în funcţie de cerinţele fiecăreia dintre acestea, nu doar a chiriaşului sau a proprietarului“, a punctat Ana Udrişte.

 

Ce nu trebuie să lipsească dintr-un contract de închiriere?

„În primul rând, chiriaşul ar trebui să se asigure că proprietarul respectiv de­ţine sau are dreptul să închirieze lo­cuinţa, detalii referitoare la proce­du­ra de recuperare a ga­ranţiei - şi ce aco­peră aceasta; precum şi clauza de in­dexare a chiriei - pentru evitarea situ­aţiilor de fluctuaţii ale preţului chi­riei.“

Ea subliniază şi necesitatea veri­ficării de către viitorul chiriaş a res­tan­ţelor apartamentului - precum şi posi­bilitatea existenţei unui litigiu (există anumite apratmente care nu pot fi în­chiriate - mai ales unele care sunt date prin credite ipotecar). Chiriaşul ar trebui să fie atent încă de la momentul vizionării la felul în care este dotat apartamentul, cap-coadă - de de la utilităţi, îmbunătăţiri şi tot ceea ce este inclus în apartament, electrocasnice, centrală etc.. „Este ideal să verifici şi dacă funcţionează obiectele respective, să identifici zgomotele pe care le ai în apartament şi pe lângă, să te asiguri că apartamentul nu are restanţe la utilităţi.“

Pe de altă parte, proprietarul ar trebui să se asigure că acel chiriaş poate să susţină chiria respectivă - să nu uităm totuşi că o chirie nu ar trebui să depăşească ideal circa 30% din venituri (ideal iar fi undeva la 20%). În situaţii extreme, dar comune, observă Ana Udrişte, unii proprietari se confruntă cu chiriaşi care nu vor să părăsească locuinţa - or procedura de evacuare poate fi de asemenea stabilită prin contract; de asemenea, procedura de returnare a garanţiei şi gradul de uzură a obiectelor din locuinţa respectivă pot fi incluse în contractul respectiv, de asemenea, în interesul ambelor părţi.

„Văd o mare sete de cunoaştere, mai ales din perspectiva nevoii oamenilor care au înţeles că este mult mai importantă prevenţia decât repararea. (...) Sfatul meu general pentru toate persoanele care îşi caută o chirie, care vor să închirieze este să înţeleagă că un contract nu înseamnă nimic altceva decât înţelegere a părţilor; discuţia ar trebui să fie extrem de sinceră şi întotdeauna se negociază astfel încât ambele părţi să în câştig de cauză.“

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia