ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Dan Ovidiu Vătăjelu, CEO, Flash Lighting Services: „Felul în care este iluminat un spaţiu influenţează nu doar costurile, ci şi productivitatea angajaţilor“

24.05.2023, 00:05 Autor: Ioana Matei

♦ „Sistemele inteligente de iluminat pot influenţa nu doar preţul facturii energiei electrice, ci şi productivitatea angajaţilor din birouri şi chiar şi bunul mers al traficului“.

„Sistemele de iluminat inteligent pot aduce economii ale consumului de energie cu până la 50-60% din energia consumată în mod normal (în sistemele tradiţionale - n.red.)“, a spus Dan Ovidiu Vătăjelu, CEO al Flash Lighting Services, o companie axată pe proiectarea, construirea şi gestionarea sistemelor inteligente de iluminat, şi preşedinte al ARI - Asociaţia Română pentru Iluminat.

Totodată, potrivit studiilor ştiinţifice citate de el, chiar şi productivitatea oamenilor poate fi influenţată de felul în care este iluminat, de exemplu, spaţiul unde lucrează: „Atenţia oamenilor scade exponenţial dacă nivelul de iluminat nu este corespunzător“.

El detaliază felul în care lumina potrivită se poate reflecta în activitatea angajaţilor: „Iluminatul este o funcţie esenţială, nu poate exista activitate în clădire fără iluminat, dacă vorbim despre spaţiile exterioare, acolo doar în perioada de noapte avem iluminat, dar  în clădirile mari de birouri, avem nevoie de iluminat permanent.“

„Acesta trebuie să fie orientat înspre oameni, este nevoie de un echilibru între randamentul lor locul de muncă şi consum“, descrie o particularitate a acestui domeniu Dan Ovidiu Vătăjelu. Astfel, din punctul lui de vedere, activităţile oamenilor dintr-un spaţiu de birouri pot fi influenţate chiar şi de tipul de lumină de la interior: „Ar trebui să existe la un nivel corect şi cu o temperatură de culoare corelată cu activităţile: de exemplu,  există temperatură de culoare aparentă rece sau caldă, iar pentru acasă, recomandarea este lumina caldă, iar pentru birou, lumina rece.  Lumina rece are un conţinut ridicat de lumina albastră, care inhibă secreţia de melatonină, responsabilă cu somnul“.

Istoria Flash Lighting Services în România a început în 1993, cu importul de tehnologie Philips; în prezent, 60% din companie este deţinut de un fond de investiţii (CEE Equity Partners n.red.). Pentru companie lucrează circa 160 de angajaţi, iar cifra de afaceri a ajuns anul trecut la 129 de milioane de lei; Vătăjelu previzionând o creştere de aproximativ 40% pentru anul acesta. Potrivit lui, 95% din cifra de afaceri este generată în domeniul iluminatului – în special cel „smart“, inteligent – atât în domeniul public, cât şi în cel privat. Din rândul proiectelor în care s-au implicat, menţionează  un proiect de reabilitare a sistemului de iluminat public cu scopul reducerii consumului de energie electrică, din fonduri europene, la Tulcea, unde reducerea consumului de energie electrică a fost de 60% faţă de sistemul anterior. „Au fost înlocuite echipamentele de iluminat stradal vechi cu unele noi cu LED şi un sistem de control al iluminatului adaptat la cerinţele de trafic.“ Un alt proiect se referă la instalarea de staţii de încărcare a maşinilor electrice pe stâlpii de iluminat în zonele rezidenţiale, unde, în special în cazul zonelor cu blocuri mai vechi, nu existau astfel de staţii de încărcare. Un alt proiect presupune înlocuirea reţelei aeriane de electricitate în Braşov: „Dacă veţi merge acolo, veţi observa cum cablurile aeriene lipsesc – asta îţi dă senzaţia de oraş deschis“.

Din rândul proiectelor viitoare, se numără implementarea sistemului de trafic în municipiul Braşov, un contract câştigat într-o asociere cu alte câteva companii.

Dan Vătăjelu a mai observat că există chiar şi legi care au în vedere iluminatul public corespunzător. „Spre exemplu, pentru iluminatul stradal există standarde care dictează nivelul de iluminat pentru anumit tip de stradă în funcţie de nivelul de trafic, de modul în care sunt trasate marcajele - şi orizontale şi verticale - ar trebui să ai un anumit nivel de iluminat“. Dacă astfel de aspecte sunt verificate la recepţia lucrărilor în pieţele vestive, în România, de multe ori, acestea nu se respectă, în lipsa unor penalizări.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia