ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Marius Barbu, group asset director, NEPI Rockcastle: „În 5-7 ani s-ar putea ajunge la un platou din punctul de vedere al investiţiilor în centre comerciale“

03.05.2023, 00:05 Autor: Ioana Matei

♦ În timp ce în unele regiuni din Europa de Vest dezvoltarea de malluri a devenit nesustenabilă, în România şi în regiunea Europei Centrale şi de Est mai există loc de creştere. ♦ Tensiunile de la graniţă fac ca ţara noastră să fie printre primele când vine vorba de alegerea noilor destinaţii de investiţii – crede Marius Barbu, group asset director al NEPI Rockcastle.

„România a devenit un spaţiu sigur pentru a investi. În contextul actual, România alături de Polonia au devenit spaţii care oferă siguranţă, forţă de muncă bine calificată şi, să zicem, un sistem politic stabil. Şi atunci investiţiile planificate iniţial în Ucraina sau în alte zone vin acum către noi, observăm că sunt redirecţionate către România sau ţările din zonă, ceea ce este un tren foarte bun pentru ţara noastră, pe care ar fi păcat să îl pierdem“, a spus Marius Barbu, group asset director, NEPI Rockcastle, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate By Storia.ro.

NEPI Rockcastle este operatorul numărul 1 de malluri din regiunea Europei Centrale şi de Est, fiind prezent în nouă ţări de aici, începând cu Lituania în nord şi terminând cu Bulgaria în sud, iar în România şi Polonia are cele mai multe malluri. Pe piaţa locală compania operează 22 de centre comerciale, iar recent a anunţat că îl va deschide pe cel de-al 23-lea, un proiect de peste 125 de milioane de euro, la Craiova.  „Este un proiect pornit de la zero, pe care NEPI Rockcastle îl dezvoltă începând de anul trecut.“

„Este mai mult decât un shopping-center, este un centru comercial însoţit de un parc de retail lângă, alături de care se află şi un magazin de bricolaj. Este o întreagă zonă de retail, pe care avem şansa să o mai dezvoltăm şi în viitor“, a descris Marius Barbu proiectul care se întinde pe o suprafaţă de 64.000 de metri pătraţi.  De altfel, acesta este primul proiect de anvergură de acest tip din ultimii ani: „Într-adevăr, în România nu s-a mai făcut centre comerciale de la zero, de un nivel atât de mare în ultimii trei ani. Ultimul centru comercial de nivelul acesta a fost deschis în 2020, la Târgu Mureş. Vor mai fi altele anul acesta în România.“

Argumentele companiei legate de alegerea Craiovei pentru dezvoltarea acestui proiect ţin de faptul că  oraşul este, potrivit lui Barbu, un centru urban care va avea o dezvoltare accelerată în următorii 10-15 ani. Cum alegi însă, în general, unde să construieşti un mall? „Trebuie să fie o zonă în care oamenii să aibă putere de cumpărare, asta este condiţia zero; cel mai important este apoi, evident, găsirea unui loc propice, găsirea unui teren pe o suprafaţă destul de mare, care să să aibă un acces bun. Apoi, contează interesul partenerilor noştri, ai retailerilor pentru acea zonă.“ Odată cu acest mall, va fi îmbunătăţită şi infrastructura oraşului – odată cu un nou bulevard de 1 km ce va facilita accesul la centrul comercial şi care va conecta două artere importante din Craiova.

În ceea ce priveşte mixul de chiriaşi, Marius Barbu spune că acolo vor veni branduri noi – unul dintre ele chiar în premieră în regiunea de care aparţinem - brandul Lefties al grupului Inditex: „Interesant este că în acest moment brandul este prezent în Europa doar în ţările din vest, în Portugalia şi în Spania, iar a treia ţară din Europa unde se vor lansa va fi România“.

Cât loc de malluri avem în continuare? „În anumite ţări din Europa, numărul de centre comerciale a crescut peste limita sustenabilă. şi avem grijă atunci când intrăm într-o zonă  să creăm un business care să fie sustenabil, adică să nu încercăm să supralicităm sau să facem ceva ce  nu avea avea sens în mulţi ani de atunci“, observă reprezentantul NEPI Rockcastle. El oferă ca exemplu cazul Statelor Unite, unde metrul pătrat de mall/cap de locuitor este de trei ori mai mare decât în Europa.  „Încă suntem departe de acest prag, dar avem a câteva zone care sunt la limită în vestul Europei; în România, există încă zone care sunt neacoperite, dar estimările noastre sunt ca în următorii 5-7 ani să zicem, dacă se păstrează nivelul de investiţii actual, să va ajunge şi aici la un platou, o zonă sustenabilă peste care greu va fi greu de depăşit.“

În ceea ce priveşte capitala, observă că mai există zone unde există capacitatea să mai primească mall-uri: „Bucureştiul, având în vedere infrastructura, este cumva în împărţit în mini-oraşe  din care e greu să ieşi, având în vedere că se circulă dificil între diferitele zone. şi atunci  fiecare mini-zonă e bine să fie ancorată de un proiect comercial şi nu de mai mult“, crede el.

În ceea ce priveşte contextul economic actual, Marius Barbu observă că vânzările chiriaşilor din mallurile din portofoliu fost au fost influenţate în două feluri: în primul rând, preţurile unitare au crescut, retailerii ajustând preţurile în urma presiunii care există pe principalele costuri cu utilităţile. Apoi, pe de altă parte, şi clienţii şi-au ajustat cheltuielile, împreună, acest mix a dus la o creştere a vânzărilor. „Noi, ca şi companie, am depăşit competitorii noştri din partea de vest a Europei din punctul de vedere al rezultatelor şi performanţei comerciale, dar vânzările efectiv au fost influenţate de criză.“

Ce urmează? „Ne concentrăm pe finalizarea şi pe deschiderea cu succes a Promenada Craiova, cât şi pe extensia Promenada Mall din Bucureşti, care este, iarăşi, o investiţie foarte importantă pentru grup, poate mai mare decât investiţia pe care am făcut-o în Promenada Craiova; la acestes se adaugă alte proiecte de dezvoltat şi de extins în alte ţări.“

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia