ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Vasile Dogărescu, Alma Health & Spa Retreat: „O zonă nu poate fi dezvoltată de nimeni altcineva decât de antreprenorii care performează acolo“

15.11.2023, 00:06 Autor: Ioana Matei

Cu gândul la gloria turistică de altădată, antreprenorul brăilean Vasile Dogărescu a investit 20 de milioane de euro în proiectul Alma Health & Spa Retreat din Lacu Sărat, Brăila  După aproape doi ani de funcţionare, complexul turistic se apropie de o cifră de afaceri de 3 milioane de euro Antreprenorul crede că zona are potenţialul să devină un important centru balneoclimateric european.

„Motivaţia a venit din faptul că fiind brăilean cu­nosc valoarea Lacului Sărat şi am vrut să investim, să fim un business diferit, să investim în sănătatea oamenilor. Lacul Sărat a avut o istorie foarte frumoasă – este printre primele staţiuni care au fost înfiinţate, odată cu Băile Govora şi Călimăneşti. Începând cu anul 1879, a fost o staţiune care a avut un renume des­tul de bun până la Revolu­ţie, iar din 1990 a intrat într-un picaj“, a povestit antre­pre­norul brăilean Vasile Dogărescu în cea mai re­centă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro.

El face parte din generaţia antre­preno­rilor români care au intrat în afaceri în 1990: a început atunci să vândă produse ali­mentare, după care a deschis prima brutărie, apoi şi pe cea de-a doua. De la brutărie a apărut necesitatea mate­riei prime, astfel că în anul 1996 a început şi să cultive teren agricol pentru cele două brutării şi mori dezvoltate. În anul 1997, a început un nou business, respectiv o reţea de distribuţie pe plan local a carburanţilor. „Astăzi avem două linii de business sepa­rate, una pentru distribuţia de carburant şi cealaltă pentru lucrarea terenului agricol.“ Reunite sub umbrela Eldomir Impex, afacerile au ajuns anul trecut la venituri de apro­ximativ 31,2 milioane de lei, un profit net de 7 mi­lioane de lei şi un număr mediu de 90 de salariaţi, potrivit celor mai recente informaţii publice disponibile.

Investiţia în turism a lansat-o însă în 2022, odată cu deschiderea Alma Health & Spa Retreat, în baza crezului că „O zonă nu poate fi dezvoltată de nimeni altcineva decât de antreprenorii care performează acolo“.

Valoarea investiţiei în proiect a ajuns la peste 20 de milioane de euro, din care 90% au reprezentat surse proprii ale antreprenorului şi 10% cofinanţare bancară.

În primul an de funcţionare au ajuns la venituri de 1,3 milioane de euro, iar pentru anul în curs anticipează o creştere de 70%: „Dacă anul trecut ne-au trecut pragul aproximativ 10.000 de oaspeţi, anul acesta am avut 17.000. Sperăm ca până la sfârşitul anului să trecem peste 3 milioane de euro ca venituri“.

Când vine vorba de provocări, antreprenorul se referă mai ales la recrutarea forţei de muncă: „Nefiind într-o zonă turistică, nu ne este uşor să aducem oameni calificaţi, şi aici mă refer în primul rând la top management, dar şi la personal; am depăşit însă această problemă“.

O altă provocare ţine de faptul că zona nu este recunoscută ca destinaţie turistică: „Majoritatea turiştilor ne întreabă: Ce să facem noi la Brăila? În afară de proiectul pe care noi l-am dezvoltat, va trebui să investim şi în direcţia promovării zonei, astfel încât oamenii să înţeleagă ce găsesc la Brăila, pentru că există atracţii turistice şi aici“.

În analiza pe care au făcut-o înainte de lansarea businessului, au realizat că pot ţinti deopotrivă clienţi din Bucureşti (având în vedere o distanţă care poate fi parcursă în circa două ore şi jumătate), cât şi pe cei din zona de nord a Moldovei.

„Ne-am propus să valorificăm apa sărată şi nămolul, astfel că avem aici 60 de cabinete medicale, unde putem să tratăm peste 300 de persoane în acelaşi timp, iar în ceea ce priveşte numărul de camere – sunt 185 de camere şi apartamente. De asemenea, avem şi patru săli de conferinţe care pot găzdui simultan 1.000 de participanţi; precum şi şase restaurante, unde ar putea fi serviţi toţi cei prezenţi la conferinţe şi cei care sunt în hotel. În exterior se află trei piscine cu exterioare, dintre care una cu apă sărată şi 1.000 de şezlonguri.“

Principala sursă de venituri vine în prezent din zona companiilor, care organizează team-buildinguri, însă în ceea ce îi priveşte pe turiştii individuali, aceştia au între 35 şi 50 de ani.

Dacă în primă fază şi-au propus să dezvolte popularitatea zonei în rândul turiştilor români, Vasile Dogărescu este încrezător că în curând şi străinii vor ajunge mai des la Brăila: „Există o directivă europeană care funcţionează de mai bine de 10 ani, unde unităţile de asigurare pot să-şi trimită asiguraţii în oricare ţară din Uniunea Europeană să-şi facă tratamentele medicale – decontarea să fie făcută de ţara de origine. Aici ar trebui ca Ministerul Sănătăţii să dea girul asupra unei proceduri de acreditare a unităţilor cu profil balnear. După ce vom avea acest protocol şi aceste acreditări, sperăm să avem foarte mulţi turişti din afara ţării şi atunci vom avea deci un mix. Şi în prezent avem însă turişti străini, inclusiv din Statele Unite.“

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia