ZF Supliment IMM

Micul antreprenor, cel mai mare angajator. Mai mult de 64% dintre angajaţii din mediul privat lucrează în IMM-uri

31 iul 2023 Autor: Ramona Cornea

IMM-urile au avut un număr cumulat de aproape 2,57 milioane de angajaţi anul trecut, pe când companiile mari au avut 1,42 milioane. Deşi numărul de angajaţi din aceste companii a scăzut în 2022 faţă de anul precedent, ele continuă să fie cel mai mare angajator al economiei locale. „Estimarea mea este că, începând din septembrie, piaţa se va revigora şi vom vedea volume mai mari pe partea de proiecte de recrutare, ajungând ca la final de an să marcăm per total o creştere faţă de anul anterior.”

Microîntreprinderile, întreprinderile mici şi cele mijlocii au ajuns anul trecut la un număr cumulat de aproape 2,57 milioane de angajaţi, adică 64% din totalul angajaţilor din companiile private din România, după cum arată datele de la Registrul Comerţului, centralizate de Ziarul Financiar.

Numărul de angajaţi din IMM-uri a scăzut uşor în 2022 faţă de anul precedent, cu circa 6.249 de persoane, însă ele continuă să fie cel mai mare angajator al economiei locale.

„IMM-urile au fost unele dintre cele mai afectate categorii de companii de crizele prin care trecem, dat fiind faptul că multe sunt subcapitalizate şi vulnerabile la orice schimbări mai mari în plan economic. Inflaţia, scăderea puterii de cumpărare, schimbările din legislaţie, criza preţurilor din energie, toate au avut un impact care s-a resimţit şi în piaţa de recrutare. Pe de altă parte, IMM-urile sunt în contrapartidă, unele dintre cele mai reziliente categorii de firme, fiind agile şi capabile să se adapteze mai uşor la schimbări”, a spus pentru ZF Sorin Faur, fondator al Academiei de HR.

El crede că această perioadă nu este deci una simplă, unora le merge mai bine, altora mai puţin bine, însă, per ansamblu, vede o piaţă stabilă, poate o uşoară creştere, care se va accentua pe final de an.

„Climatul s-a mai stabilizat, sunt aşteptări mari şi pe partea de PNRR, iar inflaţia pare că începe să se domolească. Nevoia de personal există, foarte multe companii îşi exprimă intenţia de a recruta sau chiar necesitatea, având în vedere că sunt deja în deficit de personal. Dar există şi această prudenţă, incertitudine privind viitorul şi atunci mulţi aleg să nu se grăbească. Estimarea însă este că, începând din septembrie, după vacanţa de vară şi perioada de concedii, piaţa se va revigora şi vom vedea volume mai mari pe partea de proiecte de recrutare, ajungând ca la final de an să marcăm per total o creştere faţă de anul anterior”.

Ionela Borsan, recruitment manager în cadrul companiei de recrutare în regim temporar Prohuman APT, spune că anul acesta a fost unul bun pentru recrutarea în IMM-uri, unul cu o uşoară creştere în anumite sectoare.

„Din perspectiva unei companii de consultanţă, IMM-urile au avut în 2023 un ritm ascendent de  recrutare, în special în domenii precum vânzări, inginerie, financiar/contabilitate,  producţie/logistică.Vânătoarea specialiştilor din industrii precum pharma, distribuţie, producţie/logistică, green energy, este în continuare dinamică, ceea ce duce pe de o parte la o multitudine de oportunităţi pentru specialiştii din domeniile menţionate mai sus, iar pe de altă parte la creşterea timpului de închidere a rolului şi o redesenare a grilelor salariale şi a aşteptărilor pe care candidaţii le pun pe masă”, a punctat ea.

Altfel spus, reprezentanta Prohuman APT spune că avem mai multe joburi pe anumite nişe şi, în acelaşi timp, eforturile de recrutare trebuie susţinute asiduu pentru a acoperi locurile vacante. De asemenea, ea a subliniat că specialiştii din domeniul vânzărilor şi al financiarului rămân vârf de lance în rândul preferinţelor angajatorilor din IMM-uri.

Bogdan Badea, CEO al platformei de recrutare online eJobs, a subliniat şi el că IMM-urile rămân cel mai puternic angajator din România, iar anul acesta, din ianuarie şi până acum, au scos în piaţă aproximativ 129.000 de joburi, dintr-un total de 215.000 de joburi.

„Oraşele în care se angajează cel mai mult pe acest palier sunt Bucureştiul (alături de Ilfov), Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Constanţa şi Braşov. Domeniile cu cele mai multe oferte scoase în piaţă sunt retail, servicii, turism, industria alimentară, construcţii, transport / logistică. Cea mai mare parte a joburilor, aproximativ jumătate, se adresează candidaţilor entry level (0-2 ani de experienţă), urmaţi de cei din segmentul mid level (2-5 ani de experienţă), fără experienţă, seniori cu mai mult de 5 ani de experienţă şi manageri. Aproximativ trei sferturi dintre joburi sunt full time, urmate de cele part time, project based sau sezoniere şi, într-un număr foarte mic, regăsim internshipurile, care sunt mai degrabă întâlnite în companiile mari, multinaţionale”, a detaliat CEO-ul eJobs.

Sorina Faier, managing partner al companiei de recrutare Elite Searchers, crede şi ea că întreprinderile mici şi mijlocii de pe piaţa locală vor continua să creeze oportunităţi de muncă pe piaţa locală şi anul acesta.

„În ceea ce priveşte recrutarea în IMM-uri în acest an, estimarea este că va continua într-un ritm crescut, dacă ne raportăm la intenţiile şi predicţiile companiilor. Chiar dacă activitatea acestor întreprinderi este influenţată de factori externi sau interni, precum costurile cu energia, inflaţia, creşterea dobânzilor, modificările fiscale, IMM-urile vor continua să ofere multe oportunităţi de angajare în diverse domenii. Ritmul angajărilor ar putea fi accelerat de implementarea unor programe naţionale şi europene de sprijin şi finanţare dedicate IMM-urilor pentru dezvoltare, creşterea competitivităţii, inovare şi cercetare”, spune ea.

 Sectorul tehnologic şi al inovaţiei iese în evidenţă în ceea ce priveşte recrutarea în rândul IMM-urilor. Odată cu avansul tehnologic,evoluţia digitalizării şi accesul la finanţări, apar din ce în ce mai multe oportunităţi de carieră în acest sector, a mai subliniat ea.

„Întreprinderile mici şi mijlocii din domeniul IT, serviciile software, marketingul online şi alte industrii conexe sunt în căutare de specialişti în tehnologie şi dezvoltare software. Totodată, aceste companii sunt atractive pentru tinerii absolvenţi sau pentru cei cu experienţă în domeniul tehnologic, oferindu-le şanse reale de dezvoltare profesională şi de evoluţie în carieră”, a concluzionat reprezentanta Elite Searchers.

Oana Popescu, managing partner al Humangest, este de părere că, dacă economia se menţine stabilă şi în creştere, recrutarea în IMM-uri va continua într-un ritm similar cu anii precedenţi. Cu toate acestea, sunt şi câţiva factori care pot influenţa recrutarea la nivelul întreprinderilor mici şi mijlocii şi pe care trebuie să îi avem în vedere, precum impactul pandemiei de COVID-19. 

„Chiar dacă pandemia nu mai este un cuvânt cheie în prezent, efectele acesteia asupra economiei şi pieţei muncii încă se resimt, iar acest lucru se vede şi în recrutare la nivelul IMM-urilor. Digitalizarea şi tehnologia: competenţele digitale şi tehnologice sunt un must, iar dată fiind importanţa tot mai mare a digitalizării în mediul de afaceri, IMM-urile trebuie să rămână competitive pentru a atrage personal pregătit”, spune ea.

De asemenea, reprezentanta Humangest crede că schimbările pe care pandemia le-a impus în privinţa flexibilităţii programului şi a formelor de angajare au reconfigurat modul în care businessurile se raportează la angajaţi, dar şi aşteptările pe care angajaţii le au de la jobul lor. Joburile prezentului trebuie să integreze posibilitatea de a lucra remote sau în regim hibrid, iar pentru a fi atractive pentru candidaţi, IMM-urile trebuie să asigure angajaţilor lor suficientă flexibilitate.

„Concurenţa pe poziţiile specializate rămâne o constantă pe care întreprinderile mici şi mijlocii trebuie să se menţionă competitive. Industrii şi sectoare precum IT&C, e-commerce şi marketing digital, sănătate şi îngrijire medicală, energia regenerabilă şi sustenabilitatea, industria creativă, ingineria şi construcţiile, sectorul biotehnologiilor, educaţia şi formarea vor avea nevoie de angajaţi cu abilităţi şi calificări specifice, ceea ce ar putea duce la o recrutare mai activă inclusiv pe sectorul IMM-urilor”, a mai spus Oana Popescu.

De asemenea, schimbările economice de la nivel internaţional influenţează şi piaţa locală a muncii şi implicit cererea de recrutare în anumite sectoare sau industrii. Războiul a reconfigurat lanţuri de logistică şi a afectat producţia, transportul şi disponibilitatea unor mărfuri pe piaţă, fapt care a generat fluctuaţii ale preţurilor pe piaţa globală.

„Toate acestea se reflectă în creşterea nevoii de specialişti pe de o parte, în anumite sectoare, iar pe de altă parte în mai multă presiune pe bugetele de HR, care trebuie să îi permită IMM-ului să rămână competitiv şi atractiv pentru candidaţi. Nu în ultimul rând, migraţia forţei de muncă vine la rândul ei cu provocări pentru IMM-uri atât din perspectiva recrutării, cât şi din perspectiva adaptării la nevoile specifice ale lucrătorilor în situaţia în care vor atrage forţă de muncă migrantă, asigurarea unor condiţii de muncă adecvate, oferirea de suport lingvistic şi cultural şi dezvoltarea unui mediu de lucru inclusiv”, a concluzionat Oana Popescu.

Parteneri: