ZF Supliment IMM

Radiografia mediului de business: Cum evoluează IMM-urile, nucleul economiei locale

31 iul 2023 Autor: Miruna Diaconu

IMM-urile au aproape trei sferturi din forţa de muncă locală, însă realizează mai puţin de jumătate din cifra de afaceri din economie Microîntreprinderile, companiile mici şi mijlocii se dovedesc a fi şi cele mai profitabile din economie, obţinând circa 62% din profitul net raportat  în întreaga economie anul trecut.

Companiile mari au realizat anul trecut mai bine de jumătate din cifra de afaceri locală, însă IMM-urile aveau aproape trei sferturi din forţa de muncă locală, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor Registrului Comerţului.

Anul trecut, sectorul IMM-urilor, adică companiile cu o cifră de afaceri de cel mult 50 milioane euro şi maximum 249 de angajaţi, a numărat 811.000 de companii şi a avut venituri totale puţin peste 1.000 mld. lei, pe când companiile mari au încasat 1.300 mld lei.

Companiile mari au fost în număr de aproape 2.000 anul trecut şi au reuşit să încaseze 55% din cifra de afaceri pe întreg anul.

Cu toate că companiile mari încasează cei mai mulţi bani, microîntreprinderile, companiile mici şi mijlocii plătesc cele mai multe salarii. Din cei peste aproape 4 milioane de angajaţi înregistraţi anul trecut, 2,5 milioane de persoane lucrau în cadrul unei companii de tip IMM, pe când companiile mari aveau doar 1,4 milioane de angajaţi.

Totodată, IMM-urile se dovedesc a fi şi cele mai profitabile din economie, obţinând circa 62% din profitul net raportat în întreaga economie anul trecut. Profitul net al companiilor de tip IMM a fost de circa 153 miliarde lei, faţă de doar 97 miliarde lei profitul net al companiilor mari.

Anul 2022 a fost unul marcat de incertitudini cauzate de izbucnirea războiului de la graniţe, ale cărui efecte s-au resimţit imediat în economia europeană, inflaţia care a ajuns la niveluri record, crizele energetice, dar şi creşterea dobânzilor la creditele bancare. Toate aceste provocări au venit după doi ani de pandemie. Cu toate acestea, mediul de business local şi-a demonstrat rezilienţa, antreprenorii români fiind mult mai pregătiţi să se adapteze la noile schimbări din piaţă decât în criza anterioară.

Spre deosebire de companiile mari, firmele mici pot fi mult mai flexibile şi pot lua decizii într-un timp mult mai scurt faţă de companiile mari pentru a putea rezista noilor schimbări din piaţă. Cu toate acestea, companiile mari sunt cele cu un capital mult mai mare faţă de micile firme, ceea ce reprezintă un avantaj semnificativ.

Parteneri: