Ziarul de Duminică

Bregovic si costumul sau alb

07.05.2003, 00:00 72

Cu siguranta, dupa patru turnee in Romania (cel mai recent, organizat de Makina Events si cuprinzand concerte in orasele Bucuresti, Brasov, Iasi, Cluj si Timisoara) Goran Bregovic are publicul sau in Romania, care il iubeste pentru muzica sa cu influente sarbesti, bulgaresti, grecesti si romanesti, dar si pentru cliseele sonore sau vizuale care il fac inconfundabil.
Turneul de promovare a noului sau album Tales and Songs from Weddings and Funerals s-a incheiat la Bucuresti in prima zi de Pasti in fata unei sali dansand in extaz, programul de 90 de minute fiind urmat de jumatate de ora de bisuri. Initial, Goran Bregovic era cunoscut publicului din Romania ca un reprezentativ compozitor de muzica de film, consacrat de coloanele sonore pentru peliculele lui Emir Kusturica Arizona Dream, Underground sau Vremea tiganilor. Intre timp, el a devenit aproape un star "local", asa cum se autodefinea, iar inspiratia din muzica Mariei Tanase pentru noul album (extrem de usor sesizabila in concert) nu face decat sa-i creasca actiunile. Alaturi de Goran Bregovic, pe scena s-au gasit percutionistul, acordeonistul si vocalistul Ognjen Radivojevic, trei cantarete din Bulgaria si Macedonia (imbracate in costume populare) si orchestra sa "de nunti si inmormantari" din Serbia. Publicul a avut ocazia sa asculte si piese arhicunoscute precum "Elo Hi", "Money", "In the Death Car", "Erdelezi", "Mesicina" sau "Kalasnikov", dar programul a cuprins si piese noi, fie dinamice si umoristice (precum antrenanta "Polizia molto arabbiata"), fie lirice.
Pentru scena, Goran Bregovic si-a creat un personaj : costum alb, chitara neagra (si, dupa nevoi, un laptop care "completeaza" structura ritmica), atitudinea "Aa€c la Underground"... Cat despre solistica vocala, aceasta ii revine mai mult partenerului sau Radivojevic, protagonistul multumindu-se cu partea de creatie si cu "recitativele". Muzica inventata de Bregovic pornind de la sursele folclorice din Balcani si imprejurimi este impregnata de politonalism, alternand piese cu structuri ritmice obsesive si dansante si melodii dominate de melismatica vocala specifica zonei, este invesmantata comercial si "bine facuta". Cateva cadente tipice, orchestratie zgomotoasa cu multe alamuri si toba mare dar, la un moment dat, totul se repeta.
Totusi, o magie exista si ea actioneaza asupra romanului cult sau semidoct pentru care a-ti placea Bregovic este aproape obligatoriu in vremurile noastre. Daca pentru aceasta categorie de public este jenant sa fie iubitor de folclor romanesc sau, Doamne fereste, de manele, sa danseze pe muzica lui Bregovic este cool sau de bon ton, depinde de generatie. Asa se face ca, fara sa ceara aproape nimic salii (precum majoritatea artistilor), Goran Bregovic a beneficiat din nou de un public formidabil, care a dansat pana la epuizare.
Probabil sunt singura din sala care se intreaba daca o melodie-sursa precum "Bun ii vinul ghiurghiuliu" este citata in carticica de prezentare a CD-ului Tales and Songs from Weddings and Funerals sau protagonistul a spus doar preventiv in conferinta de presa ca s-a inspirat din discurile Mariei Tanase. In fond, de ce sa se piarda bunatate de drepturi de autor in neantul domeniului public...



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO