Mădălina Bălăşescu
Productia de televiziune: strategii, principii, tehnici
Editura Tritonic
„Relatia mea cu televiziunea este una pasională, durează de mai bine de 20 de ani si îşi are începuturile într-un final de octombrie 1994, când dădeam concursul pentru un post reporter în redacţia de ştiri a Tele 7 abc. Era perioada magică a începuturilor în orice în noua societate post-comunistă: a presei democratice, a experimentelor profesionale, a începuturilor academice în formarea jurnalistică, a începuturilor jurnalismului de «aur» în televiziune: asumat social, vocal profesional, motivat de multă pasiune şi entuziasm profesional. Fără această «inconştienţă» a tinereţii, nu ar fi fost însă posibile multe: «pe vremea aceea» aspiranţii într-ale jurnalismului se manifestau într-un soi de «haiducie» pofesională, în care contau mai mult farmecul personal şi conjunctura şi mai puţin mijloacele tehnice, care nu prea erau sau lipseau cu desăvârşire. Telefoanele mobile nu existau, comunicarea «din teren» se făcea prin pagere şi staţii de emisie-recepţie, ştirile erau scrise pe blanchete, casetele cântăreau kilograme, iar în tot departamentul erau trei calculatoare.
Ca începător în televiziune, cel mai mult mi-a lipsit atunci suportul teoretic, oricare ar fi fost acela, cu principiile şi tehnicile de lucru care m-ar fi ajutat, la vremea respectivă, să înţeleg cultura producţiei de televiziune cu mult mai repede şi cu mult mai clar decât strict prin prisma exprienţelor personale. Punând practica înainte, am avut mult de câştigat la capitolul experienţă personală... însă, ulterior, activitatea didactică de aproape 20 de ani, mi-a demonstrat cu fiecare an şi cu fiecare generaţie de studenţi că nevoia informaţională în aria televiziunii este mare şi că aportul teoretic acumulat în timp util îi scuteşte pe aspiranţii la un post în televiziune de multă angoasă personală la momentul deciziilor de carieră.
Din aceste considerente, dar şi din altele care ţin de propria dezvoltare, lucrarea se adresează tuturor celor care doresc să arunce un «ochi» în universul televiziunii, fie pentru a-şi construi o carieră, fie pentru a se informa asupra modalităţilor de acţiune profesională şi asupra logicii din spatele acestora. «Meniul» teoretic, în special tehnic, al producţiei de televiziune este «condimentat» cu ingrediente motivaţional-inspiraţionale care să-l facă mai atractiv. Altfel spus, teoria şi practica se îmbină în aşa fel încât, mai ales pentru studenţii la jurnalism, poate aduce clarificări în timp util legate de alegerea unei specializări în jurnalism sau privind propriul profil vocaţional pentru munca de televiziune.”
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels