Ziarul de Duminică

CINEFLASH / Secret de familie

CINEFLASH / Secret de familie
21.07.2009, 15:44 17
O insiruire de nostalgii, traume vechi si nedumeriri noi, Secret de familie/ Un secret abordeaza o poveste reala, istorisita de scriitorul Phillipe Grimbert in romanul autobiografic Un secret. Punct-forte al filmului, balansul intre prezent si trecut este marcat de tonuri diferite. Invers decât se procedeaza de obicei, regizorul Claude Miller alege sa prezinte trecutul prin flash-back-uri in culori vii, fruste, iar prezentul printr-un gri mohorât. Totul incepe ca o lamentatie secreta a lui Francois, un copil introvertit si bolnavicios, complexat de contrastul fizic intre ce este si ce crede ca si-ar fi dorit de la el sa fie mama si mai ales tatal lui – ea campioana de inot, iar el atlet dedicat, ambii desprinsi parca din Triumful vointei, al lui Leni Riefenstahl. Pentru a putea supravietui complexelor si descurajarii, hipersensibilul Francois isi inventeaza chiar un frate contrastând puternic cu propriul portret – un baiat robust si curajos, indraznet si sportiv, care il insoteste in toate jocurile si aventurile copilariei. Abia adolescenta ajunge insa sa-i aduca lui Francois explicatiile adevaratului trecut al parintilor sai, ajutându-l sa treaca peste detaliile tragice continute de istoria familiei. Daca Miller (care este si co–scenarist al filmului) s–ar fi rezumat la povestea de dragoste dintre frumoasa Tania si vanitosul Maxime, filmul ar fi fost mult mai limpede si solid realizat. Pe de alta parte, daca tragedia trecuta a familiei ar fi fost abordata cu mai multa putere de sugestie, Secret de familie ar fi fost, probabil, mai consistent si foarte personal. Insa, din dorinta de-a acoperi, probabil, toate intâmplarile continute in carte, Secret de familie se transforma curând dupa generic intr-un amalgam destul de confuz de nume, fapte si evenimente, dificil de urmarit din cauza ritmului anevoios. Peste povestea adultera a parintilor sai, privirea lui Francois suprapune noile date despre o familie necunoscuta lui, despre dureri, iubiri, conflicte, traume si dureri inabusite de toate felurile. Atent la episoadele dure prin care a trecut Franta in cel de-al Doilea Razboi Mondial, Miller rateaza insa tocmai dramatismul vizual al unor secvente, combinând excesiv datele din trecut si prezent, doar pentru a reda confuzia din capul adolescentului caruia i se dezvaluie respectiva lume. In paralel cu rafala de secvente istorice prin care trece familia, se dezvolta o poveste mult mai putin relevanta la scara istoriei, dar mult mai importanta pentru desfasurarea filmului. Idila dintre Tania si Maxime este potentata si de plasticitatea tonurilor in care e zugravita, dar si de chimia teribila dintre interpreti: Cécile de France si Patrick Bruel, care isi inzestreaza eroii cu o senzualitate debordanta. Aproape cu ritmicitate coregrafica, episoadele toride de asteptare si pasiune alterneaza cu cele mult mai plate, din pacate, in care, prin intermediul derutatului Francois, regizorul ne prezinta zguduitoare secvente de arhiva, nereusind insa sa le conserve expresivitatea, pentru ca aglomereaza in cadru prea multe imagini, devenite astfel redundante. Printre evenimentele de familie la care cei doi indragostiti se intersecteaza din ce in ce mai pasional, scenariul strecoara episoade enigmatice, jucarii vechi cu rol evocator, incidente casnice plicticoase ridicate la rangul de episoade memorabile, sferturi de adevar, replici ezitante si dialoguri stingaci concepute. Daca romanul lui Phillipe Grimbert are o teza perfect motivata biografic, ea reiese destul de straveziu printre ochiurile prea largi ale scenariului, filmul nereusind decât sa ilustreze rigid ideile autorului. Cu toata caldura si stradania intregii distributii, cu toata incarcatura istorica, sociala si psihologica a sursei sale de inspiratie, filmul reuseste sa ramâna in memoria spectatorului doar ca o evocare fara vlaga intrerupta de câteva episoade pitoresti, o poveste bogata in date consistente, dar incaputa, din pacate, in mâinile cuiva care nu se pricepe sa povesteasca bine pâna la capat. Un film trenant si dezolant, in ciuda datelor ofertante de la care a pornit si a unui aer inefabil, nu lipsit de farmecul sau...
 
 

Secret de familie/ Un secret. Productie Franta, 2007. Regia: Claude Miller. Cu: Cecile de France, Patrick Bruel, Ludivine Sagnier, Julie Depardieu, Mathieu Amalric, Nathalie Boutefeu, Sam Garbarski. Premiera: 10 iulie. Distribuit de: New Films România 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO