Ziarul de Duminică

CONCERT / Mihaela Ursuleasa confirma

CONCERT / Mihaela Ursuleasa confirma
13.01.2009, 15:44 32

 
Un volum rar, cumparat la una dintre casele de licitatie londoneze – prima editie tiparita (1796) a celor 12 simfonii londoneze de Haydn – a fost donat Filarmonicii „George Enescu" in seara primului concert al anului.
 
 
 
Pretextul a fost bicentenarul mortii lui Joseph Haydn, marcat in 2009, si pe care Filarmonica dirijata de Cristian Mandeal a inceput sa-l onoreze chiar din primul concert, prin interpretarea plina de farmec in versiunea Orchestrei de Camera a Simfoniei nr. 23. Greu de spus carui fapt i s-a datorat sala arhiplina de la Ateneul Roman, dar am avut placerea sa vad inclusiv celebrele scari ale Ateneului pline asa cum nu le-am mai vazut de mult la un concert obisnuit de stagiune. Cel putin doua cred ca au fost cheile: Mihaela Ursuleasa si repertoriul, nu neaparat popular, dar in mod sigur placut, de secol XVIII-XIX.
 
 
Haydn, dupa 200 de ani
 
Agreabile, galante, clasice, in cel mai nobil sens al cuvantului, compozitiile lui Haydn se asculta cu placere si deschid apetitul pentru muzica. Pe cand Haydn era angajatul printului de Esterhazy si compunea aceasta muzica, el o prezenta la palatul princiar impreuna cu orchestra casei, uneori la balurile pe care printul le oferea, iar o astfel de simfonie deschidea, probabil, apetitul invitatilor, pur si simplu. Finalul serii a fost reprezentat de Te Deum de Bruckner, solisti Irina Iordachescu – soprana, Antonela Barnat – mezzosoprana, Ruben Muresan – tenor, Marius Bolos – bas, pentru care Orchestrei Filarmonicii "George Enescu" i s-a alaturat Corul pregatit de Iosif Ion Prunner.
 
 
Romantica Mihaela Ursuleasa
 
Totusi, atractia serii ramane Mihaela Ursuleasa, care de aceasta data a optat pentru Concertul nr. 1 pentru pian si orchestra de Liszt. Cu o cariera impresionanta deja, la cei 30 de ani ai ei, Mihaela Ursuleasa ramane unul dintre tinerii solisti remarcabili care au pornit din Romania in ultimele decenii. Iar pentru cunoscatori, o scurta trecere prin biografia ei artistica demonstreaza ca este vorba despre o cariera reala, la cel mai inalt nivel.
Nascuta la Brasov in 1978, Mihaela Ursuleasa a uimit publicul inca de la varsta de 7 ani, definitivandu-si studiile ulterior la Conservatorul din Viena. La varsta de 16 ani cucerea premiul I al prestigiosului concurs "Clara Haskil". Sustinand concerte cu dirijori si orchestre de marca inca de atunci, dupa incheierea studiilor Mihaela Ursuleasa a fost invitata in mod regulat pentru a canta cu mari orchestre (dintre care amintim doar Orchestre Nationale de France, Concertgebouw din Amsterdam, Philharmonia din Londra sau Academy of St. Martin in the Fields condusa de Sir Neville Marriner) sau cu mari dirijori (precum Claudio Abbado, sir Colin Davis, Kurt Sanderling, Paavo Jarvi sau Marek Janowski). Acestora li se adauga o serie de importante recitaluri la sali ce reprezinta repere pentru o cariera in muzica clasica, precum Amsterdam Concertgebouw, Filarmonica din Koln, Konzerthaus Vienna, Tonhalle Zurich, Wigmore Hall Londra sau Carnegie Hall din New York.
Concertul de Liszt cu care am auzit-o recent la Ateneu pe Mihaela Ursuleasa este unul dintre cele mai spectaculoase si dificile tehnic ale repertoriului pianistic, chiar daca nu exceleaza prin profunzime. Stralucita tehniciana, cu un perlaj superb, controland magic nuantele mici, zburand aproape pe deasupra claviaturii, Mihaela Ursuleasa fascineaza, incanta, cucereste… Ce am putea dori mai mult intr-un astfel de spectaculos concert romantic ?
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO