Ziarul de Duminică

Inaugurare cu Oameni, locuri, grădini/ de Stelian Ţurlea

Inaugurare cu Oameni, locuri, grădini/ de Stelian Ţurlea

Inaugurare cu Oameni, locuri, grădini/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea

05.04.2011, 23:21 71

Orice galerie de artă e o bucurie pentru un oraş şi pentruiubitorii de frumos, aşa că nu putem decât saluta din toată inimaredeschiderea Galeriei de Artă Goldart Hilton. Înfiinţată în 1997,galeria s-a închis în urmă cu ceva vreme, timp în care designerulMihnea Ghilduş a reorganizat spaţiul într-o manieră care să permităexpunerea cu prioritate a lucrărilor maeştrilor artei contemporaneromâneşti.

Galeria va găzdui de acum încolo expoziţii de autor,dorindu-se a fi un loc de referinţă pentru arta plasticăcontemporană. Săptămâna trecută Goldart Hilton s-a redeschis înaceastă nouă formulă, prima expoziţie prezentând lucrările a doimari artişti, creatori ai unui grup cunoscut în plastica româneascăsub numele de "Prolog". Este vorba de Horea Paştina, profesorla Universitatea Naţională de Artă, şi Mihai Sârbulescu. Frumuseţeaexponatelor şi admirabila perseverenţă a galeriei mă îndeamnă pemine, neştiutor în ale artelor plastice, să încropesc din nou untext pentru care cer iertare cititorilor.

Grupul "Prolog" a fost înfiinţat în 1985 de cinci pictori, întrecare cei doi expozanţi de acum, şi s-a remarcat de la început prinsurprinderea a ceea ce Andrei Pleşu numea "natura ca spaţiu alaşteptării". Toate expoziţiile "Prolog" (pro-logos - înainte delogos) de până acum, numeroase, n-au fost altceva decât - continuaeseistul - "anticipări ale Logosului, întâlniri în natură, ale unuigrup de artişti care, dincolo de fascinaţia strictei dexterităţi şia ingeniozităţii goale, preferă să aştepte răsăritul întremător alunei convingeri."

În mare măsură cam acelaşi lucru se poate spune şi despreexpoziţia "Oameni, locuri, grădini". Cei doiexpun lucrări recente, dar şi din cicluri de creaţie mai vechi,dezvăluind încă o dată o parte din universul imaginat de ei înpictură. Lumea lui Horea Paştina ascunde multiple înţelesuri, încare natura e prezentă şi statornică. "Natura este pentru HoreaPaştina nu numai făgăduinţa viitorului, deci biruitoarea timpului,ci şi biruitoarea spaţiului, fără anularea lui", spunea părinteleDumitru Stăniloaie despre pictura sa. Peisajele lui Paştinaplutesc, ca şi cum ar artistul ar fi pictat aerul, iar sentimentulde nemărginire şi totodată de poveste este mai pregnant decât laoricare alt pictor contemporan.

Spre deosebire de Paştina, pictura lui Mihai Sârbulescu esteplină de optimism, expresivitate, exuberanţă şi chiar un anumedramatism. Tablourile au o frumuseţe excentrică. Culorile vii alegrădinilor pictate de Sârbulescu la Balcic, Agapia, Mogoşoaia şiMăgura, "deznădăjduit de frumoase - scria criticul Theodor Redlow -s-ar putea spune că te pun pe jar, te neliniştesc."

Expoziţia va fi deschisă până pe 20 aprilie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO