Business Hi-Tech

Şeful UPC: România e o piaţă dificilă, cu probleme în aplicarea reglementărilor, dar nu plecăm

Şeful UPC: România e o piaţă dificilă, cu probleme în aplicarea reglementărilor, dar nu plecăm

Mike Fries, directorul executiv al grupului american de cablu TV care activează pe piaţa locală sub brandul UPC: Pentru industria de cablu, cel mai mare risc vine de la politicienii şi autorităţile locale de regle­mentare, cărora le pare rău că fostele monopoluri din telefonia fixă nu ştiu ce să facă în noul context de piaţă

Autor: Adrian Stefan Seceleanu

10.03.2012, 08:54 1439

Piaţa de cablu TV din România este caracterizată de o competiţie dură, preţuri mici şi probleme în punerea în practică a reglementărilor însă, din fericire, reprezintă foarte puţin din totalul veniturilor Liberty Global (LGI), iar lecţiile învăţate pe plan local vor fi utile în ţările cu operaţiuni mai mari, a declarat la Bruxelles Mike Fries, directorul executiv al grupului american de cablu TV care activează pe piaţa locală sub brandul UPC.

"Este o piaţă foarte competitivă, cu un venit mic pe abonat, cu un cadru de regle­men­tare care nu este cu adevărat im­plementat - aplicat, cu foarte multe provocări. Dar a fost bine pentru noi: am învăţat foarte multe lucruri, din fericire, de pe o piaţă care este foarte mică pentru noi. Iar lecţiile învăţate aici ne vor ajuta pe alte pieţe", a spus Mike Fries într-un interviu pentru publicaţia britanică Broadband TV News.

El nu a oferit detalii în legătură cu reglementările despre care consideră că nu sunt aplicate pe piaţa din România, însă este posibil ca declaraţia să facă referire la expansiunea rapidă a reţelelor de cablu ale rivalilor.

Marii jucători de pe piaţa de cablu din România nu au făcut în ultimii ani declaraţii publice în legătură cu acest subiect, însă în culise există discuţii aprinse despre felul în care unii operatori îşi extind infrastructura, uneori fără a obţine auto­rizaţiile necesare. De câţiva ani de zile Liberty Global a oprit planurile de expansiune a reţelei UPC România în noi zone, concen­trându-se însă pe îmbunătăţirea infrastructurii în zonele deja acoperite.

UPC România nu a mai făcut nicio achiziţie a unei alte companii de cablu în ultimii ani, cei mai activi jucători în acest seg­ment fiind rivalii de la RCS & RDS, NextGen (Rom­telecom) şi Digital Cable Systems (AKTA).

Într-o conferinţă organizată în cadrul Con­gre­sului industriei de cablu de la Bruxelles şi într-un moment în care discuţia se purta la nivel general - fără a avea în vedere o piaţă anume - Mike Fries s-a plâns de asemenea de autori­tăţile de reglementare şi politicienii locali, singurii care ar putea pune, în opinia sa, frâne "artificiale" expansiunii industriei de cablu.

"Pentru industria de cablu, cel mai mare risc vine de la politicienii şi autorităţile locale de regle­mentare, cărora le pare rău că fostele monopoluri din telefonia fixă nu ştiu ce să facă în noul context de piaţă", a spus şeful UPC.

"Fostele monopoluri din telefonia fixă vin şi se plâng - noi ce ne facem", iar arbitrii telecom şi politicienii îi ascultă, a atacat şeful UPC.

În altă ordine de idei, în interviul pentru publicaţia britanică Broadband TV News, Mike Fries a făcut prima sa declaraţie cate­gorică în legătură cu intenţia grupului ame­rican de a nu pleca din România de la apariţia, în urmă cu un an, a zvonurilor privind negocierea unui exit cu românii de la RCS&RDS.

"În acest moment planul nostru este să rămânem pe piaţa din România. Nu există nicio tranzacţie iminentă în legătură cu această piaţă şi nu avem nicio conversaţie activă în acest moment în legătură cu o vânzare a opera­ţiunilor noastre din România", a spus Mike Fries. Mai mult, el a spus că rezultatele din România au fost bune în 2011.

"Dacă ne uităm la rezultatele UPC Ro­mânia de anul trecut, acestea au fost unele dintre cele mai bune din grup, raportate la bugetul planificat pe 2011. Echipa din România a reuşit nu doar să stabilizeze operaţiunile, ci şi să le aducă pe creştere."

UPC România şi-a mărit anul trecut numărul de abonamente cu 4%, iar scăderea veni­turilor a încetinit la 3%, până la 144 mi­lioane de dolari. Compania a crescut puternic pe televiziunea prin satelit, telefonie fixă şi in­ter­net, evoluţie generată în bună parte de inves­tiţiile în infrastructură, care i-au permis să ofere cea mai mare viteză de descărcare a datelor de pe piaţă, pe segmentul retail - 120 Mbps.

"Din trimestrul al doilea - momentul lansării serviciilor de date Fiber Power - se observă creşterea numărului de abonamente", a comentat recent Severina Pascu, CEO al UPC România, rezultatele pe anul precedent. "Lansarea acestor servicii a generat o creştere foarte bună a tuturor segmentelor, nu doar pe internet."

Cel mai mare jucător de pe piaţa locală de servicii TV şi internet fix este RCS&RDS, o companie fondată de antreprenorul Zoltan Teszari din Oradea. RCS are peste 3 milioane de clienţi pe cablu şi satelit TV, peste un milion de clienţi pe internet şi câteva milioane de utilizatori pe telefonie fixă şi mobilă.

Dacă ar fi achiziţionat UPC România, RCS&RDS ar fi devenit un gigant pe piaţa locală telecom, cu venituri de o jumătate de miliard de euro şi câteva milioane de abonamente. RCS&RDS are operaţiuni şi în alte ţări din regiune. Anul trecut, veniturile totale ale RCS&RDS sunt estimate la mai mult de 800 mil. dolari.

"Industria de cablu să ia o pauză şi să gândească ce urmează. Ce facem, dăm viteze de 100 Mbps tuturor clienţilor?"

Operatorii de cablu din întreaga lume ar trebui să ia o pauză în care să-şi tragă răsuflarea şi să se gândească ce vor face în viitor, după ce în ultimii ani nu au făcut altceva decât să reducă preţurile şi să mărească viteza conexiunilor pentru clienţi, a spus Mike Fries într-o conferinţă care a avut loc în cadrul Congresului industriei de cablu de la Bruxelles. "Întrebarea este ce facem, dăm internet la viteza de 100 Mbps tuturor clienţilor?

Unde ne oprim din această cursă?", s-a întrebat retoric Fries, adăugând apoi că operatorii de cablu au o problemă semnificativă, respectiv faptul că nu au putere asupra preţurilor.

"Există aici vreun operator de cablu care a avut venituri medii pe abonat pentru serviciile de internet mai mari în ultimii cinci ani? Nu. Iar până acum ceea ce am văzut este doar că operatorii au oferit din ce în ce mai mult. Acum consumul mediu al unui client de internet a ajuns la 1 GB de date pe zi, faţă de 150 MB în urmă cu câţiva ani. Şi nu va continua să meargă decât în sus." Ce ar trebui să facă operatorii de cablu?

"Avem o oportunitate acum să luăm un respiro şi să ne gândim ce urmează, unde putem merge de aici înainte."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO