Auto

Chevrolet Corvette, “an american original”, la 50 de ani

02.07.2003, 00:00 24

La ce va ganditi cand auziti formularea "simboluri americane" ? Mai mult ca sigur ca printre raspunsuri de genul Hollywood, Mc Donald's sau Statuia Libertatii, se va strecura si cel putin un model de automobil, Chevrolet Corvette, care a ajuns la varsta de 50 de ani. Si, potrivit producatorului american General Motors, nu va iesi prea curand la pensie. Cu peste un milion de unitati vandute in toata aceasta perioada, Chevrolet Corvette a reusit sa faca pasul de la masina la legenda.
Povestea incepe in urma cu 50 de ani, cand Harley Earl, seful de atunci al departamentului de design de la General Motors a remarcat ca soldatii americani, victoriosi in al doilea razboi mondial isi aduceau acasa roadstere "made in Europe". In aceste conditii, el a reusit sa-i convinga pe sefii de atunci ai General Motors ca este nevoie sa construiasca o masina de doua locuri, care sa se adreseze insa omului de rand si nu unui public exclusivist.
Denumit initial Opel, proiectul Corvette si-a inceput existenta intr-un mic studio, fiind apoi propus de catre Harvey Earl colegului sau de la divizia Chevrolet a General Motors, Ed Cole. Acesta a simtit imediat ca este vorba de un jolly-joker, mai ales ca era in cautarea unei noi imagini pentru marca Chevrolet.Denumit initial Opel, proiectul Corvette si-a inceput existenta intr-un mic studio, fiind apoi propus de catre Harvey Earl colegului sau de la divizia Chevrolet a General Motors, Ed Cole. Acesta a simtit imediat ca este vorba de un jolly-joker, mai ales ca era in cautarea unei noi imagini pentru marca Chevrolet.
Prima aparitie publica a lui Corvette a fost la Motorama de la New York, in ianuarie 1953, succesul fiind aproape instantane. Sase luni mai tarziu, adica la 30 iunie, Chevrolet Corvette, adica o masina decapotabila pe doua locuri, a intrat in productie, in statul Michigan. Toate cele 300 de automobile produse in primul an s-au epuizat astfel ca la sfarsitul anului productia a fost mutata in St. Louis, statul Missouri, unde capacitatile de produtie erau mai generoase.
Din pacate, primele Corvette nu erau disponibile decat in culoarea alba la exterior, tapiteria fiind de culoarea rosie. Costul primelor modele Chevrolet Corvette era de aproape 3,500 de dolari. Ulterior, au aparut alte culori pentru exterior (albastru, rosu si negru) si pentru interior (bej), dar si cutii de viteze in trei trepte.
A doua generatie de Chevrolet Corvette a aparut in 1963, design-ul noului model avand la baza masina de curse a lui Bill Mitchel din 1959. Au aparut astfel si primele modele coupe Chevrolet Corvette, iar din anul 1965 au fost introduse franele pe discuri. Din 1966, printre echipamentele optionale ale modelelor Chevrolet Corvette au aparut si tetierele. Pretul celei de-a doua generatii a variat in cei cinci ani de existenta intre 4.200 de dolari si 4.400 de dolari.



Cea mai buna perioada
In 1968 a aparut a treia generatie de Chevrolet Corvette. A fost cea mai longeviva generatie din existenta Corvette, durata sa de viata intinzandu-se pana in 1983. La 19 noiembrie 1969 a iesit de pe portile fabricii modelul cu numarul 250.000, pentru ca in martie 1977 sa fie produs al 500.000-lea automobil, un coupe alb cu interior rosu. Intre timp, apar ca dotare standard echipamente precum radio-ul AM/FM, iar in anul 1976 este oprita productia modelului Corvette decapotabil.
Este perioada in care s-a inregistrat recordul anual de productie pentru Corvette (aproape 54.000 de bucati produse in 1979), valoarea care nu a mai fost depasita pana in prezent. Pe perioada celor 15 ani pretul a crescut an de an de la 4.400 de dolari in 1968 la peste 18.000 de dolari in 1982.
Din 1984 a fost lansata pe piata a patra generatie Chevrolet Corvette, care era cu 24% mai… aerodinamica decat predecesoarea sa. Dupa zece ani de interupere, in 1986 reincepe productia modelului decapotabil. Apar intre timp motoare din ce in ce mai puternice, precum cel de 5,7 litri care dezvolta 300 de cai putere.
Este perioada in care incep sa fie introduse elemente de siguranta, precum airbag-uri si incep sa apara editii jubiliare, precum Ruby Red, la aniversarea a 40 de ani de existenta. Usor, Chevrolet Corvette incepe sa se apropie de ideea de masina exclusivista, pretul crescand in aceasta perioada de la mai bine de 21.000 de dolari in 1984 la peste 37.000 de dolari, in 1996, ultimul an al generatiei a patra, cand au mai aparut doua modele speciale - “editia pentru colectionari” si “grand sport”.
A cincea generatie Corvette este si ultima din existenta de pana acum a marcii americane, aparand pentru prima data pe piata in1997. Este perioada in care au aparut motoare precum LS6 din 2001 care dezvolta 385 de cai-putere sau varianta de anul trecut care depasea 400 de cai putere.
Anul acesta, cu ocazia aniversarii a jumatate de secol de existenta au fost introduse, cum era de asteptat, variante jubiliare, atat pentru modelul coupe cat si pentru cel decapotabil.
In prezent, printre cei care au in parcarea de acasa un Corvette se afla actori de la Hollywood, politicieni, vedete, dar si presedinti de compani sau chiar astronauti. Cu toate acestea, Corvette a reusit de-a lungul timpului, sa se mentina, potrivit celor de la General Motors, ca “masina de vis pe care o poti avea”.
Care sunt insa sansele de a supravietui ale acestui model in conditiile in care pietele auto se polarizeaza, fiind cautate din ce in ce mai mult masinile mici, economice, cu pret mic si consum cat mai scazut de combustibil si in acelasi timp masinile super-luxoase, pline de tot felul de extravagante, pentru care se platesc sute de mii de dolari?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO