Auto

Grupul Renault a devenit in zece ani un actor major al economiei romanesti - Galerie foto

Grupul Renault a devenit in zece ani un actor major al economiei romanesti
14.12.2009, 20:18 84

In acest timp, Renault a investit in Romania 1,5 miliarde deeuro, de aproape 10 ori mai mult decat se angajase initial. UzinaDacia de la Mioveni a fost complet restructurata si modernizata,capacitatile de productie a vehiculelor, motoarelor si cutiilor deviteze au fost extinse iar intreaga activitate a fost reorganizatain conformitate cu normele Renault.

Leagan industrial al programului X90, Romania ocupa in prezentun rol esential in cadrul strategiei grupului Renault. Importantaacordata tarii noastre este ilustrata de decizia Renault de adezvolta in Romania o filiera completa in domeniul industriei auto,de la design si inginerie, pana la productie si comercializare.

Astfel, platforma de la Mioveni a devenit cel mai importantcentru de productie din cadrul grupului Renault, aici fiindconcentrate o uzina vehicule, cu o capacitate de 350.000unitati/an, o uzina mecanica specializata in productia de motoare,cutii de viteze si transmisii, si cel mai mare centru logistic alAliantei Renault Nissan.

Tot in Romania a fost instalat, in anul 2006, cel mai importantcentru de inginerie al Grupului Renault din afara Frantei - RenaultTechnologie Roumanie. Acestuia ii este asociat un centru de design(singurul deschis de un constructor auto in Europa Centrala si deEst) si un centru de testare ale carui lucrari de constructie seafla in derulare in perimetrul orasului Titu si care va devenioperational in anul 2010.

Informatii cheie:

  • 1,5 miliarde de euro investitii.
  • Platforma de la Mioveni a devenit cel mai mare centru deproductie din grupul Renault
  • Renault a dezvoltat in Romania o filiera completa in domeniulindustriei auto, de la design si inginerie, pana la productie,comercializare si servicii post-vanzare.
  • Dacia propune in prezent cea mai tanara gama de modele dinEuropa.
  • Grupul Renault dispune de 18.000 de salariati in Romania iaractivitatile sale genereaza, in total, 130.000 de locuri de muncain intreaga economie.
  • Dacia a ajuns cel mai important exportator de bunuriindustriale al Romaniei, 80% din productia sa fiind destinatapietelor externe.
  • In zece ani, Dacia s-a transformat dintr-o marca nationalaintr-una internationala, produsele sale fiind vandute pe 60 depiete de pe 4 continente.
  • Aproape 5 milioane de ore de formare pentru salariati, din care4 milioane numai la Dacia
  • 50 de milioane de euro investitii in imbunatatirea conditiilorde munca.
  • Peste 1.320.000 de masini produse (intre 1999 si 2009).
  • Peste 1.400.000 de motoare, peste 1.550.000 de cutii de vitezesi peste 1.520.000 de seturi de transmisii produse (intre 1999 si2009).
  • Peste 2.610.000 m3 de colectii CKD expediate in ultimii 5 ani,spre 8 uzine de pe 4 continente.
  • Peste 400 de milioane de euro platiti sub forma de taxe siimpozite la bugetul de stat, din care 100 de milioane de euro in2008.
  • Cea mai densa retea din Romania, formata din 70 de parteneriDacia si 44 Renault; 99 de showroom-uri Dacia si 61 Renault intoata tara.
  • Peste 800 de furnizori in Romania
  • Cifra de afaceri reprezentand 2% din PIB Romaniei.
  • Automobile Dacia SA - locul 3 in clasamentul companiilor dinRomania ca cifra de afaceri in 2007.
  • 17,5 milioane de euro investitii in protectia mediului.

Romania, un pol important in sistemul industrial alGrupului Renault

Urmare a investitiilor masive realizate de Grupul Renault inultimii 10 ani, in jurul Dacia si al programului X90 a fostdezvoltat un intreg pol de competente in domeniul industrieiauto.

Uzina Vehicule Dacia asigura productia a cinci modele (Sandero,Logan berlina, Logan MCV, Logan Van si Logan Pick-Up). Capacitateasa de fabricatie a fost triplata in ultimii zece ani, ajungand iniunie 2009 la 1 340 vehicule/zi. Practic, in fiecare minut, de peliniile de montaj ale uzinei iese un vehicul.

Uzina Mecanica Dacia, care produce o gama de trei motoare sidoua cutii de viteze, este in prezent al doilea centru de productiemecanica al Grupului Renault, o mare parte din productie fiinddestinata exportului.

Cresterea performantei industriale la nivelul intregii platformeDacia a fost posibila ca urmare a introducerii Sistemului deProductie Renault (SPR).

Acest sistem, bazat pe standardizarea posturilor de lucru precumsi a metodelor si operatiunilor, a contribuit in mod esential lacresterea productivitatii uzinei Dacia si a calitatii produselorrealizate. Printre elementele specifice SPR se numara instalarea,in toate departamentele de fabricatie, a "scolilor de dexteritate",locuri special amenajate unde operatorii deprind toate tehnicileutile pentru posturile de lucru.

DOJO - securitatea muncii pe principiijaponeze

«DOJO» este un concept japonez imprumutat in management dinartele martiale, care face trimitere la spatiul de antrenament altinerilor care erau pregatiti pentru diferite stiluri de lupta. LaDacia, spatiile de tip DOJO sunt locuri speciale de instruire maiales in domeniul Securitatii, dar si al Calitatii si ProtectieiMediului. In domeniul securitatii muncii, Dacia se afla la acelasinivel cu Renault si Nissan. Prin aplicarea principiilor preveniriicu ajutorul DOJO, frecventa accidentelor de munca inregistrate laun milion de ore lucrate a scazut cu 13,75% in perioada2006-2008.

O retea de furnizori moderna

Dinamica Dacia si a proiectului X90 a determinat dezvoltareaputernica a retelei de furnizori auto din Romania, o parte dintreacestia instalandu-si capacitati de productie in perimetrulplatformei industriale de la Mioveni sau in regiunea Pitesti.

Imediat dupa privatizare, Dacia a pus in aplicare un plan desustinere a furnizorilor din Romania.

In perimetrul platformei de la Mioveni a fost creata o ZonaIndustriala de Furnizori (ZIF) unde s-au instalat unii dintre ceimai importanti furnizori internationali ai Grupului Renault. Inprezent, grupul Renault dispune in Romania de peste 800 defurnizori.

In judetul Arges isi au sediul 21 de furnizori pentru fabricatiade serie si serviciile post-vanzare ale Dacia si 167 de furnizoripentru prestatii tertiare.

Renault investeste in inteligentaromaneasca

Creat in iunie 2006, Renault Technologie Roumanie (RTR) estedeja al doilea centru de inginerie al grupului Renault si cel maimare din afara Frantei. Luand decizia de a instala in Romania uncentru de o asemenea complexitate, Renault dovedeste increderea inpotentialul si in inteligenta tinerilor romani.

La RTR vor lucra, in final, aproape 3.000 de ingineri sispecialisti. In 2010, RTR va dispune si de un centru de testare laTitu, in judetul Dambovita, unde vor lucra peste 500 de persoane.Acesta va fi cel mai important centru de testare al grupuluiRenault din afara Frantei. Din iulie 2008, RTR are inresponsabilitate viata de serie a gamei X90 la nivel mondial -toate versiunile derivate produse in cele 9 uzine din lume. Inplus, centrul de inginerie dezvolta o parte din ce in ce maiimportanta a noilor modele din gama Dacia.

In completarea centrului de inginerie din Romania, grupulRenault a inaugurat, in anul 2007, la Bucuresti, Renault DesignCentral Europe - primul si singurul centru de design auto dinEuropa Centrala si de Est. Primul rezultat al creativitatii echipeide designeri din Bucuresti este conceptul Duster, prezentat inmartie 2009 la Salonul Auto de la Geneva.

Un angajator cheie

Cu peste 18.000 de persoane angajate la Dacia, RTR, RCI si lacelelalte entitati ale sale prezente in Romania, grupul Renaulteste unul dintre cei mai importanti angajatori din economiaromaneasca. Luand in considerare cei peste 800 de furnizori dinRomania si reteaua sa comerciala, activitatea grupului Renaultgenereaza peste 130.000 de locuri de munca.

5 milioane de ore de formare

O atentie deosebita a fost acordata formarii profesionale asalariatilor, prin care s-a urmarit atat dezvoltarea competentelorpe meserii, cat si dezvoltarea competentelor manageriale si a celorlingvistice (prin cursuri pentru limba franceza si limbaengleza).

Alaturi de "scolile de dexteritate", destinate salariatilordirect productivi, angajatii Dacia au la dispozitie un Centru deFormare care cuprinde 17 sali, dotate cu calculatoare,retroproiectoare, statii grafice - in functie de specificulformarilor.

Pentru a dezvolta polivalenta si a da posibilitatea salariatilorsa evolueze, societatea propune formari specifice si deschisetuturor salariatilor.

Formarile sunt realizate atat de specialistii DepartamentuluiFormare cat si de profesionisti din fabricatie, specialisti inmeserie. Toate formarile se desfasoara in timpul programului delucru al salariatilor si sunt gratuite.

Din anul 2000 pana in prezent, la Dacia s-au realizat aproape 4milioane de ore de formare, ceea ce inseamna o medie anuala de 40de ore dedicate fiecarui salariat.

La nivelul tuturor entitatilor Grupului Renault in Romania aufost realizate, pana la jumatatea anului 2009, peste 5 milioane deore de formare.

Conditii de munca si sociale la niveleuropean

Investitiile in modernizarea instalatiilor industriale de laDacia au fost insotite de demersuri majore privind ameliorareaconditiilor de munca si de securitate, precum si a conditiilorsociale pe intreaga platforma de la Mioveni.

Incepand din anul 2000 au fost investite aproximativ 50 demilioane de euro pentru crearea unor conditii optime pentrusalariatii Dacia. Astfel, posturile de lucru au fost amenajate peprincipii ergonomice, au fost prevazute instalatii de ventilatie siclimatizare, au fost montate bariere si balustrade de protectiepentru evitarea accidentelor si au fost prevazute echipamentespecifice pentru situatii de urgenta.

Sume importante au fost alocate pentru renovarea vestiarelor,dusurilor, grupurilor sanitare si microcantinelor. Dacia dispune inprezent de serviciile celei mai mari bucatarii de intreprindere dinRomania. Aceasta asigura zilnic peste 12.000 de portii calde, caresunt oferite, gratuit, salariatilor direct productivi.

Transportul salariatilor Dacia este subventionat. Pentru adeservi necesarul de transport al angajatilor de pe platforma de laMioveni sunt utilizate 120 de autobuze. In scopul de a evitaaglomeratia si de a asigura un loc pe scaun fiecarui salariattransportat au fost introduse sisteme informatice de gestionare atransportului.

In perimetrul sitului industrial de la Mioveni a fost inaugurat,in anul 2004, un centru medical ultramodern, rezultat al uneiinvestitii de peste 650.000 de euro. Centrul este echipat cuaparatura medicala la cele mai inalte standarde si dispune de treiambulante pentru interventia rapida a echipei de medici.

Programul X90, un succes comercial mondial

Demarat in anul 2004 cu un singur model de automobil, o berlinatricorp cu doua versiuni de motorizare pe benzina, programul X90 acunoscut o dezvoltare spectaculoasa, concretizata prin crearea uneiveritabile game, de cinci modele diferite, disponibile in 30 devariante. In cinci ani, vehiculele platformei X90 (platforma Logan)au ajuns sa fie vandute pe 70 de piete ale lumii, din care in 60,sub marca Dacia.

Dispozitivul industrial si logistic al grupului Renault dinRomania alimenteaza in prezent toate uzinele care produc modeleleLogan si Sandero in Maroc, Rusia, Iran, India, Brazilia, Columbiasi Africa de Sud.

Pana la sfarsitul lunii mai 2009, au fost vandute peste1.450.000 de vehicule Logan si Sandero, din care peste 950.000 submarca Dacia. Pentru a sustine fabricatia in uzinele din afaraRomaniei, centrul logistic ILN (International Logistics Network) dela Mioveni a expediat in ultimii ani peste 2.610.000 m3 de colectiide piese si componente - echivalentul a 760.000 de vehicule.

In Romania, unde dispune de cea mai extinsa retea de dealeri, cu99 de puncte de vanzare, Dacia este liderul detasat al pietei,fiecare din modelele gamei fiind un best seller in segmentul saurespectiv.

Datorita raportului dimensiuni/prestatii/pret unic, familia demodele Dacia a ajuns sa fie apreciata pe pietele mature si exigenteale Europei Occidentale.

Dacia exporta in prezent peste 80% din productia sa,principalele destinatii fiind Germania si Franta.

Incepand din 2008 Dacia este constructorul cu cea mai dinamicaevolutie a vanzarilor din Europa, cresteri semnificative ale coteisale de piata inregistrandu-se in tari precum Italia, Olanda,Belgia sau Austria. In unele din aceste tari marca Dacia are dejapropriile sale cluburi de pasionati.

Fiabilitatea si nivelul de calitate al modelelor Dacia suntrecunoscute de presa internationala de specialitate si reflectatein studiile realizate de organisme prestigioase, precum institutulJD Powers sau Automobil Clubul German (ADAC).

Evolutia gamei Dacia

iunie 2004:

Logan berlina 1.4 MPI si 1.6 MPI

Modelul Logan berlina a fost prezentat la data de 2 iunie 2004,la Technocentre Renault (Franta) si la Bucuresti. Din iulie 2005Dacia Logan a fost introdusa, treptat, pe pietele occidentale.

octombrie 2006:

Logan MCV

In octombrie 2006 este lansata la Salonul Auto de la Paris ceade-a doua versiune de caroserie a modelului Logan. Este vorba de unbreak, disponibil in doua configuratii (cu 5 si 7 locuri), a caruidenumire comerciala este Logan MCV (de la Multi ConvivialVehicle).

Modelul MCV a devenit, in scurt timp, un veritabil best sellerpe pietele occidentale, unde vanzarile sale le-au depasit pe celeale versiunii Logan berlina.

februarie 2007:

Logan VAN

In februarie 2007 este lansat modelul utilitar Logan VAN. Acestaeste primul model de furgon usor produs de Dacia. Logan VAN aprimit titlul de "Furgonul Multifunctional al anului 2008 inBulgaria", titlu acordat de asociatia presei auto bulgare.

septembrie 2007:

Logan Pick-Up

Prezentat in premiera la SIAB 2007, modelul Logan Pick Up estelansat pe piata din Romania la inceputul anului 2008.

martie 2008:

Sandero

In martie 2008 este prezentat, la Salonul Auto de la Geneva, alcincilea model al gamei Dacia, intitulat Sandero.

Acesta inaugureaza noua identitate de marca si noul logo alDacia. Modelul a primit distinctia Masina Anului 2009 inRomania.

mai 2009:

Sandero Stepway

Ultimul sosit in gama Dacia a fost lansat in mai 2009 la SalonulAuto de la Barcelona In total, gama Dacia 2009 cuprinde 5 modele,disponibile in 30 de versiuni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO