Auto

Spune-mi ce marca de automobil ai ca sa-ti spun cat valoreaza

30.07.2003, 00:00 28

Titlul de “cea mai…” masina din lume este fara indoiala cel mai important element in promovarea oricarui model realizat de producatorii auto. In aceste conditii, producatorii se lupta permanent sa castige astfel de titluri, care vor atrage dupa sine clienti. Poate cel mai important titlu, este de “cea mai valoroasa marca” de masina din lume. Potrivit Interbrand Corporation, adica cea mai mare companie de consulanta in domeniul marcilor din lume, anul acesta, la fel ca si anul trecut cea premiul cel mare l-a castigat,… Mercedes.
An de an producatorii de automobile din lume incearca sa evidentieze modelele proprii in incercarea de a-si creste vanzarile pe o piata mondiala aflata de doi ani intr-un regres continuu.
Renault incearca sa isi promoveze masinile ca cele mai sigure din lume, avand in vedere rezultatele obtinute la testele de siguranta Euro NCAP. Producatorul german BMW este recunoscut ca un producator ce acorda foarte mare atentie inovatiilor tehnologice care abunda de altfel pe ultimele modele lansate. Mercedes si-a creat de-a lungul timpului o imagine de eleganta, pe care de intarit-o anul trecut prin lansarea limuzinei de super-lux Maybach, in timp ce producatorii japonezi sunt asociati cu ideea de fiabilitate.
Exista insa un titlu pe care orice producator tanjeste sa il detina in portofoliu -  cea mai valoroasa marca.
Din acest punct de vedere, Mercedes domina clasamentul marcilor auto cu o valoarea estimata de cea mai mare agentie de consultanta in domeniu, Interbrand, la peste 21 de miliarde de dolari in acest an.
Valoarea de piata a marcii germane este insa de peste trei ori mai mica decat a celei mai valoroase marci din lume, Coca-Cola, care potrivit Interbrand a depasit in acest an 70 de miliarde de dolari. Cu toate acestea, Mercedes depaseste ca valoare marci precum Sony, Nike sau Pepsi, ocupand locul 10 intre cele mai valoroase marci din lume.Care este secretul Mercedes ? Prin modele elegante si in acelasi timp luxoase, germanii au reusit sa transforme steaua in trei colturi, simbolul producatorului din Stuttgart, intr-un element aspirational. Mercedes este in prezent marca pe care cei bogati iubesc sa o cumpere, iar clientii obisnuiti viseaza sa o conduca.
Toyota, al treilea producator auto ca marime din lume, este situat in imediata apropiere a marcii germane. Cu aproape 21 de miliarde de dolari, Toyota ocupa locul doi intre marcile auto. Valoarea de piata a marcii japoneze, in crestere cu 7%, a depasit anul acesta in clasament pe cea a marcii americane Ford. In timp ce japonezii au profitat de pe urma unor campanii de marketing si publicitate care au avut un important succes la publicul tanar, marca americana a pierdut 16% din valoare, ajungand la putin peste 17 miliarde dolari. Ford nu a reusit, prin campaniile de reduceri si credite cu 0% dobanda sa isi consolideze pozitia de anul trecut.
Mai mult, pozitia Ford, locul 14 ca valoare intre toate marcile din lume, este amenintata acum si de alti competitori din domeniu, cum este cazul Honda si BMW.Ambele marci au depasit anul acesta, potrivit celor de la Interbrand, valoarea de 15 miliarde de dolari, in crestere cu 4% si respectiv 5% fata de anul trecut. Desi cresterea este similara, evolutiile celor doi producatori au fost insa diferite. Honda a inregistrat o scadere a vanzarilor pe piata locala, care a fost insa compensata de cresterea vanzarilor in Statele Unite si in Europa. Cu toate acestea Honda este inca vazuta ca una dintre cele mai fiabile marci de automobile din lume.
BMW a reusit sa promoveze in ultima perioada o imagine de marca foarte bine primita, mai ales pe continentul nord-american, unde vanzarile vor depasi anul acesta pe cele realizate de grupul german pe piata locala. Mai mult, “the ultimate driving machine” (adica “masina ultimul racnet”), cum este promovata marca auto germana, este intr-o pozitie privilegiata si pentru viitor, avand in vedere ritmul noilor lansari anuntat de reprezentantii companiei.
Avalansa lansarilor BMW a inceput anul trecut cu Seria 7, recunoscut neoficial ca “cel mai dopat” automobil din punct de vedere tehnologic. Au urmat roadsterul Z4, un face-lift la Seria 3, noua Serie 5 si dupa 14 ani, noua Serie 6, care va fi prezentata la salonul auto de la Frankfurt din aceasta toamna alaturi de SUV-ul (Sport Utility Vehicle - automobil de teren) din clasa mica X3.
Volkswagen, producatorul german de automobile “populare” (“Volkswagen” inseamna “masina populara” in limba germana), este la randul lui prezent intre cele mai valoroase 100 de marci din lume. Compania ocupa locul 42 in lume si locul sase intre producatorii auto, cu o valoare de aproape 7 miliarde dolari in acest an. Volkswagen a pierdut insa 4% din valoarea sa de piata pe masura ce vanzarile sale au fost afectate, in special in Europa de concurentii francezi. Lucrurile se pot schimba insa avand in vedere ca Volkswagen a anuntat modificari consistente al gamei sale de produse. De altfel, Golf, adica cel mai prolific model al marcii germane va ajunge in toamna la a cincea generatie.
Cea mai interesanta evolutie a avut-o insa marca nipona Nissan, care anul acesta  a intrat pentru prima data in topul celor mai valoroase marci din lume, pe locul 85. Marca Nissan are o valoare de 2,5 miliarde dolari.
Chiar daca nu produce automobile, Harley Davidson este o prezenta constanta in clasamentul celor mai valoroase marci din lume. Marca americana a castigat anul acesta 8% in valoare ajungand la peste 6,7 miliarde dolari, potrivit celor de la Interbrand. Preferata deopotriva de tineri si de cei in varsta, marca americana si-a dezvoltat in ultimii ani potrofoliu, oferind atat modele scumpe cat si modele care incep la un pret de 15,000 de dolari, ceea ce i-a crescut atractivitatea.
Studiul Interbrand a luat in calcul doar marcile cu o valore de piata de peste 1 miliard de dolari. Marcile au fost selectate pe baza a doua criterii: sa fie marci globale, adica sa realizeze cel putin 20% din vanzari in afara tarii de origine si sa existe date de vanzari sau financiare pe baza carora sa se faca evaluarea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24