Bănci și Asigurări

Business MAGAZIN. În ultimii ani, în industria de asigurări din România, nu a fost niciun an fără un faliment. Ce se va întâmpla în acest an

Autor: Mircea Nica

31.03.2024, 15:00 106

Anul trecut, industria asigurărilor a avut un parcurs interesant, de la falimentul unui alt mare asigurător la perspective bune de creştere, dar cu turbulenţele de rigoare. Cum s-au resimţit evenimentele anului 2023 la nivel de piaţă şi cum se întrevede anul 2024?

Anul precedent a reprezentat pentru industria asigurărilor o nouă perioadă în care toţi jucătorii din piaţă au fost puşi în faţa unui nou faliment mare: Euroins România, care a mers pe acelaşi drum parcurs de City Insurance în septembrie 2021. Deşi această mişcare a fost evitată în momentul falimentului City Insurance, a devenit realitate în anul 2023. Pe data de 17 martie 2023, ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară – n. red.) i-a retras autorizaţia de funcţionare, a constatat starea de insolvenţă şi a demarat procedura de promovare a intrării în faliment, după ce societatea nu putut veni cu capitalul necesar astfel încât să îşi continue activitatea în limitele legale. Paguba estimată în urma acestui faliment este de până la 5 miliarde de lei, însemnând aproape dublu faţă de falimentul City Insurance.

Soluţie de criză

Noul şoc din piaţa asigurărilor a dus la o nouă reaşezare a jucătorilor rămaşi pe zona RCA şi la instituirea unei plafonari a tarifelor pentru a împiedica o nouă creştere semnificativă a preţurilor poliţelor RCA.

Astfel, având în vedere haosul creat de un al doilea mare faliment, la o diferenţă de nici doi ani de precedentul, ASF a propus această formă de plafonare a tarifelor RCA, tarife care ajunsese de la simplu la dublu, chiar triplu. Guvernul a aprobat această formă de plafonare, care spre finalul anului a fost prelungită astfel încât să cuprindă perioada în care foştii clienţi ai Euroins urmau să le expire valabilitatea poliţelor.

În acelaşi timp, valabilitatea a fost prelungită pentru ca şoferii să dispună de suficient timp pentru a-şi achiziţiona poliţe noi de la alţi asigurători şi a nu aglomera sistemele de emitere a poliţelor.

Măsura nu a făcut însă decât să adâncească paguba printr-o perioadă de trei luni în care şoferii care încă aveau poliţe la Euroins au putut să producă accidente în continuare, iar în final peste 800.000 de şoferi şi-au reînnoit poliţele pe ultima sută de metri. Deşi măsurile luate de ASF au avut ca scop să diminueze problemele în urma falimentului, acestea s-au dovedit a fi doar măsuri „de peticeală”, după ce supravegherea defectuoasă din ultimii cel puţin 7 ani a dus la patru mari falimente în piaţa asigurărilor, City Insurance, Euroins, Astra Asigurări şi Carpatica Asig.

https://www.businessmagazin.ro/analize/servicii-financiare/povestea-falimentelor-care-au-socat-toata-romania-si-care-au-22263390

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO