Bănci și Asigurări

Cojocaru, BRD: Nu sunt optimist cu creditarea

21.03.2010, 23:06 48

Companiile au reusit sa isi stabilizeze afacerile, insa lanivelurile scazute atinse in a doua jumatate a anului trecut, iarpentru anul acesta perspectivele de crestere sunt foarte slabe,astfel ca nici cererea de credite nu isi va reveni, consideraLucian Cojocaru, directorul executiv al departamentului comercialal retelei BRD-SocGen, a doua mare banca locala.

"Nu sunt optimist. Cererea de credite la firme ramane slaba sinu sunt motive sa se imbunatateasca", spune Cojocaru, carecoordoneaza vanzarile catre clientii persoane fizice si catrefirmele cu afaceri anuale de pana la 50 mil. euro. Situatia estepractic neschimbata fata de a doua jumatate din 2009. Inca de lasfarsitul anului 2008, BRD a implementat un plan de reanalizare atuturor dosarelor de credit din zona companiilor, iar clientii cuprobleme la rambursarea ratelor au primit facilitati. Practicintregul portofoliu de credite a fost revizuit pana la sfarsitulanului trecut, analizarea dosarelor facandu-se centralizat, decatre echipele de risc din sediul central.

In cazul creditelor de investitii, ratele au fost reduse chiarsi cu jumatate pentru o perioada de doi ani, suma fiind realocatapentru anii ulteriori, cand capacitatea firmelor de a sustinecheltuieli ar trebui sa isi revina, explica Cojocaru. De asemenea,in cazul liniilor de capital de lucru - a caror valoare nu mai erajustificata odata cu scaderea volumului de afaceri - firmele auavut optiunea de a rambursa sumele pe perioade de pana la trei ani,astfel incat sa aiba timp sa isi recupereze banii blocati instocuri sau alte achizitii.

"Doar 2% dintre clientii care au fost restructurati au cazut dinnou in probleme cu intarzieri la plata ratelor", spune Cojocaru. Eladmite totusi ca ramane riscul ca, odata ce perioadele defacilitati vor expira, clientii sa se confrunte din nou cudificultati, in conditiile in care este putin probabil ca economiasa revina curand la nivelul din 2008. BRD avea la sfarsitul anuluitrecut in portofoliu 149.000 de companii, in scadere de la 162.000la sfarsitul lui 2008. Si pe zona de retail numarul de clienti acoborat usor, la 2,38 milioane de clienti, de la 2,43 milioane indecembrie 2008.

La sfarsitul anului trecut, BRD avea in sold credite de 34,9mld. lei (8,2 mld. euro) acordate clientelei, din care 11% au merscatre intreprinderi mici (echivalentul a 4,7 mld. lei), iar 22%catre intreprinderi medii (echivalentul a 9,8 mld. lei). Alte 17,5mld. lei, respectiv 40%, sunt creditelor acordate clientilorindividuali.

Testare de piata pe retail

Cojocaru spune ca oferta de credite in lei cu o dobanda nominalafixa de 7% pe an este practic o testare de piata, pentru a verificadaca blocajul este determinat de lipsa de cerere din parteaclientilor, pe fondul temerilor privind evolutia economiei, sau denivelul preturilor la care bancile ofera imprumuturi.

"Probabil ca pur si simplu nu mai exista cerere, iar oamenii vorramane foarte reticenti pana cand vom vedea o stabilizare acompaniilor, astfel incat sa aiba siguranta locului de munca." Desinivelul dobanzii afisate este neobisnuit in peisajul actual alfinantarilor de retail, aduagand comisioanele, costul anual efectivtrece de 12% pe an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO