Bănci și Asigurări

În sfârşit confirmă şi BNR: Întârzierea ajustării sistemului bancar împiedică relansarea creditării. Bancherii au transferat ineficienţa lor către clienţi

În sfârşit confirmă şi BNR: Întârzierea ajustării sistemului bancar împiedică relansarea creditării. Bancherii au transferat ineficienţa lor către clienţi

Nicolae Cinteză, şeful Supravegherii băncilor din BNR, a făcut cele mai dure declaraţii la adresa băncilor de la izbucnirea crizei.

Autor: Mihaela Claudia Medrega

12.12.2011, 00:09 5320

Nicolae Cinteză a afirmat că prin modul în care bancherii au făcut restructurările creditelor "au omorât clienţii sau erau pe punctul să-i omoare". Mai mult decât atât, pentru că băncile nu s-au restructurat pe măsura crizei, ele au devenit ineficiente şi au transferat acest cost clienţilor buni-platnici, contribuind şi mai mult la accentuarea crizei.

Pentru a susţine piaţa, BNR va relaxa normele de restructurare a creditelor şi speră că bancherii vor transfera această relaxare şi clienţilor lor. "Rigiditatea în restructurare nu este recomandată din punctul meu de vedere. Politica băncii trebuie să fie una care să încurajeze încasarea creditelor. Nu dorim ca băncile să se transforme în agenţii imobiliare", a menţionat directorul Direcţiei Supraveghere din BNR la un seminar organizat la Sinaia de BNR, Asociaţia Română a Băncilor şi Alpha Bank.

Procesul de restructurare la nivelul sistemului bancar, care a început în 2008, nu a fost atât de intens precum aşteptările BNR, iar banca centrală a fost nevoită să ceară la două bănci închiderea acelor unităţi din ţară care le aduceau pierderi majore, afirmă Cinteză.

Costurile administrative ale băncilor, de la salariile angajaţilor până la chiriile pentru sediile unităţilor teritoriale, se regăsesc în dobânzile creditelor. Iar ultimele date indică o reluare de către bancheri a trendului de majorare a dobânzilor, după patru luni de scăderi.

Cinteză a explicat că procesul de restructurare a fost destul de accentuat la băncile la care BNR a solicitat expres acest lucru. "La două bănci am solicitat închiderea acelor unităţi teritoriale care le aduceau pierderi majore."

În contextul crizei, pentru a face faţă costurilor în creştere şi veniturilor în scădere, orice sistem bancar este nevoit să se restructureze. În condiţiile în care reţelele băncilor s-au ajustat într-o mai mică măsură decât s-a ajustat businessul lor cu clienţii, se poate vorbi de o anumită ineficienţă. Din acest motiv, costul creditelor nu a scăzut, ci dimpotrivă s-a majorat. Bancherii au amintit frecvent eforturile realizate pentru scăderea costurilor, dar la trei ani de la începutul crizei reţelele de unităţi şi numărul de angajaţi au scăzut foarte puţin faţă de vârfurile atinse în 2008, în timp ce vânzările lunare de credite lâncezesc.

Infrastructura industriei bancare a atins apogeul în 2008, când reţelele teritoriale au ajuns la un record de 6.552 de sucursale şi agenţii, în care lucrau peste 71.600 de angajaţi. În luna septembrie din acest an, numărul de unităţi teritoriale a coborât cu doar 7%, la 6.071, iar numărul salariaţilor a coborât la 66.519, conform datelor prezentate de oficialul BNR.

AFACERI DE LA ZERO