Bănci și Asigurări

Numarul celor care s-au plans de companiile de asigurari s-a inzecit

21.05.2003, 00:00 21

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a primit in 2002 de zece ori mai multe reclamatii de la asigurati, iar in prima perioada din acest an numarul acestora a fost si mai mare decat in perioada corespunzatoare a anului trecut.
"Numarul reclamatiilor primite de autoritatea de supraveghere a inregistrat in 2002 o crestere considerabila, depasind 730, fata de numai 58 in perioada iulie-decembrie 2001", a spus ieri Nicolae Crisan, presedintele Consiliului CSA.
Numarul mare al reclamatiilor s-a datorat problemelor financiare cu care s-au confruntat unele companii de asigurari, dar si "mediatizarii activitatii desfasurate de CSA", sustin reprezentantii Comisiei.
Cele mai multe plangeri provin de la asiguratii Grup As si Metropol-companii aflate acum in lichidare, de la Croma- care urmeaza acum un plan de redresare financiara, dar si ai altor companii, pe care insa Nicolae Crisan nu le-a nominalizat.
In proportie covarsitoare, plangerile sunt ale persoanelor fizice si implica asigurari auto- casco sau de raspundere civila. Acestea au dealtfel si cea mai mare pondere in totalul vanzarilor de asigurari din Romania.
Paradoxal, reprezentantii companiilor de asigurari considera aceasta explozie a nemultumirilor asiguratilor de bun augur pentru piata asigurarilor.
"E un semn de normalitate, ca asiguratii au inteles ca exista cineva care supravegheaza asiguratorii", a spus Cristian Constantinescu, director general la Allianz-tiriac.
Constantinescu crede ca este vorba de doua tipuri de plangeri: o data in cazul in care asiguratorii nu si-au respectat conditiile contractuale,pentru ca pur si simplu n-au avut bani s-o faca, iar cealalta situatie este atunci cand refuzul de a plati polita este justificat, dar asiguratului nu i s-a explicat lamuritor de ce nu poate fi despagubit.
"Exista foarte multe situatii in care angajatul care n-a platit dauna nu a avut competenta sa explice de ce nu poate fi data o despagubire. O alta cauza a numarului mare de plangeri ar putea fi faptul ca multi asigurati nemultumiti <<sar>> peste o veriga-conducerea companiei respective, adica centrala, unde exista alt nivel de expertiza", a mai afirmat Constantinescu.
"E bine ca asiguratii au cerut ajutorul Comisiei. Inseamna ca stiu cui sa se adreseze si stiu ca CSA e creata sa protejeze asiguratii",  a comentat si Steluta Racolta, presedintele Ardaf.
Pentru ca este inca foarte mica comparativ cu alte tari din Europa Centrala si de Est, pe piata asigurarilor din Romania atentia a fost in ultima perioada mai mult asupra cresterii incasarilor- adica a numarului de polite vandute- decat asupra obligatiilor pe care si le asuma companiile de asigurari in urma incasarii primelor.  
Plata daunei - la timp si la nivelul prevazut in contract-este de fapt testul de baza pentru orice companie de asigurari. Pe piata insa inca nu exista un clasament sau informatii structurate asupra companiilor de asigurare in functie de acesti indicatori.
Din vara acestui an, asiguratii vor avea la dispozitie si alt organism unde se vor putea adresa in cazul in care sunt in  dezacord cu asiguratorii: Comisia de Arbitraj in Asigurari si Reasigurari.
Aceasta Comisie, compusa din nume de marca ale pietei asigurarilor si din zona dreptului comercial, va reglementa si diferendele intre companiile de asigurari precum si orice alte conflicte care apar in piata asigurarilor. Companiile vor intra benevol sub incidenta hotararilor acestei Comisii de Arbitraj, care va fi astfel un filtru pentru rezolvarea diferendelor din asigurari inainte sa ajunga la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sau in justitie. sorin.pislaru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO