Bănci și Asigurări

TBI Credit: Dobânzile nu pot fi scăzute, riscul este prea mare

Traian Baicu: Dacă ar scădea la jumătate rata daunei, atunci şi dobânzile ar putea coborî

Traian Baicu: Dacă ar scădea la jumătate rata daunei, atunci şi dobânzile ar putea coborî

22.07.2010, 00:00 634

Cererea pentru credite de consum se află la un nivel foarteredus, dar finanţatorii nu intenţionează să mai coboare dobânzilepentru a atrage clienţi, afirmând că au costuri mari legate decreditele neperformante. În cazul companiilor de credite dobândaanuală efectivă (DAE) pentru creditele în lei ajunge la 35-40%,mult peste dobânda de politică monetară a BNR, de 6,25%. În cazulcreditelor în euro DAE ajunge şi la 30%.

"Dobânzile reflectă riscul. Atâta timp cât rata creditelorneperformante este foarte sus, nu le putem reduce. Dacă ar scădeala jumătate rata daunei, atunci şi dobânzile ar putea coborî.Totuşi, lipsa cererii nu cred că este dată de dobânzile mari, ci deveniturile în scădere ale potenţialilor clienţi", afirmă TraianBaicu, directorul general al TBI Credit, o companie de credite deconsum de talie medie.

TBI Credit se aşteaptă la o stagnare a împrumuturilor noiacordate în acest an la nivelul din 2009, deşi la începutul anuluiîşi bugetase o creştere de două cifre. La sfârşitul anului trecut,soldul creditelor acordate de companie era de circa 90 mil. euro(380 mil. lei), faţă de 120 mil. euro la sfârşitul lui 2008.

"Am prognozat o creştere de 20% a soldului creditelor, dar nu seva întâmpla acest lucru. În primul semestru, vânzările au stagnatla nivelul de anul trecut, de aproximativ 18 milioane de euro",afirmă Baicu.

Compania este controlată de TBIF Financial Services, care maideţine pe piaţa locală o companie de leasing şi un broker deasigurări.

La sfârşitul lunii iunie, soldul cre ditelor acordate de TBICredit scă zuse la 350 mil. lei. Baicu spune că se aşteaptă ca adoua parte a anului să fie mai bună, la fel cum s-a întâmplat în2009, valoarea creditelor noi pe care le va acorda compania înurmătoarele şase luni fiind estimată la 22-25 mil. euro.

"Cererea este foarte redusă acum, iar cea care există nu esteeligibilă: vine de la clienţi cu grad de îndatorare mare şivenituri reduse, pe care nu îi putem finanţa", explică Baicu.

15% din clienţi au probleme

Businessul TBI se bazează pe cre ditele acordate în magazinepentru achiziţia de bunuri, cei mai mari parteneri aifinanţatorului fiind retailerul de bricolaj Dedeman şi cel demobilă Casa Rusu. De asemenea, compania colaborează cu alţi 2.000de retaileri de dimensiuni mai mici. Creditele acordate în magazinreprezintă 65% din portofoliul companiei, cele de nevoi personale -20%, iar cele pe card - 15%. TBI are în prezent 30.000 de carduriîn portofoliu, iar până la finalul anului estimează că va mai emite10.000.

"Rata creditelor neperformante s-a stabilizat în 2010 la nivelulde anul trecut, de 15%, plus-minus câteva procente. Avem în acestmoment 15.000 de clienţi aflaţi în executare silită. Nu recuperămbunurile finanţate, nu au nicio valoare, ne bazăm pe poprireasalariilor şi a conturilor bancare. De la aproximativ 50% dinaceşti clienţi nu cred că vom recupera ceva. Este o cifră pe careţi-o asumi atunci când intri în businessul de credite de consum",spu ne directorul general al TBI Credit.

El susţine că în urma sta bi lizării ratei cre ditelor ne performante com pania a în re gis trat un profit de 6,2 mil. lei înprimele cinci luni din 2010, după ce anul trecut a avut o pierderede 29 mil. lei. În acest an acţionarii TBI Credit au realizat omajorare de capital de 3 mil. euro, urmând să mai facă una de 5-7mil. euro.

Pentru a-şi eficientiza activitatea, anul trecut compania aînchis 60 de puncte de lucru, în prezent având 100 de unităţiteritoriale şi 300 de angajaţi.

Jumătate din clienţii bugetari ar putea veni pentrurestructurare

Traian Baicu estimează că aproximativ jumătate din clienţiicompaniei care lucrează la stat ar putea cere o restructurare acreditelor pe care le-au contractat, ca urmare a reduceriisalariilor acestora cu 25%.

"Suntem îngrijoraţi de scăderea salariilor bugetarilor şi suntemdeschişi la cereri de reeşalonare. La noi 10-15% din clienţi suntbugetari şi ne aşteptăm ca jumătate din ei să aibă probleme curambursarea creditelor."

Până în prezent, spune Baicu, doar clienţii care lucrează înmediul privat au încercat să îşi restructureze creditele pentru aplăti rate mai mici, după ce unii dintre ei au rămas fără loc demuncă, iar altora le-au scăzut salariile. Lunar, compania are200-300 de solicitări de restructurare.

"Nu sunt foarte multe raportat la portofoliul nostru total. Dinaceste soli citări, doar 15% sunt aprobate, deoarece mulţi auîntârzieri şi la alte instituţii de credit, iar în acest cazprobabilitatea să ajungă la default este mare."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO