Burse - Fonduri mutuale

După ce a evitat falimentul, Ves Sighişoara nu mai face faţă comenzilor

Autor: Adrian Cojocar

04.11.2010, 23:54 1246

Conducerea producătorului de vase emailate şi sobe VesSighişoara (VESY) spune că a reuşit să redreseze activitateacompaniei şi că în prezent cererea de pe piaţă depăşeştecapacitatea proprie de producţie ca urmare a orientării vânzărilorspre export. Vânzările la extern au urcat cu 50% în acest an şi auajuns să aibă o pondere de 40% din afaceri.

"Acum un an, pe vremea aceasta, se făceau pariuri cinice în cadrulVes pe data la care compania va da faliment. Pariurile izvorau dindisperarea şi lipsa de perspectivă a angajaţilor. Proiecţiile decash-flow arătau că la jumătatea lunii martie urma să se punălacătul pe uşa fabricii. Au fost momente foarte dificile pe care amreuşit să le depăşim printr-un proces dureros de restructurare prinreduceri drastice de costuri, schimbarea modelului de business şitotodată am încercat să operăm cu şanse modeste schimbări dementalitate", spune Stan Sorin, directorul general la VesSighişoara.

El a preluat conducerea companiei în luna septembrie a anuluitrecut, fiind adus la cârma Ves de Alexandru Fărcaş, care întretimp a devenit cel mai important acţionar al societăţii şi apreluat la aceeaşi dată conducerea Consiliului de Administraţie.Fărcaş, care mai deţine şi societatea de brokeraj VentrustInvestment din Târgu-Mureş, a ajuns în urma majorării de capitalderulată recent să controleze 28% din acţiunile Ves Sighişoara,potrivit propriilor declaraţii, în condiţiile în care numaijumătate din acţionari au subscris în cadrul operaţiunii prinintermediul căreia au adus 1,76 mil. lei (circa 413.000 de euro) încompanie. La începutul anului, preşedintele Ventrust controladirect şi indirect, prin firma Chimsport, mai puţin de 12% dinacţiunile producătorului de vase emailate.

"Da, intenţionez să-mi majorez participaţia în cadrul VesSighişoara pentru că am încredere în potenţialul companiei. Prinmajorările de capital pe care le-am realizat până acum ne acoperimnecesarul de finanţare pe anul 2011. Pentru 2012 şi 2012 avemnevoie de alte majorări şi contăm pe atragerea de bani de peBursă", a declarat Alexandru Farcaş. Compania a încercat în maimulte rânduri să-i convingă pe acţionari să accepte majorareacapitalului, însă abia anul acesta a reuşit să strângă bani de laacţionari. Tot anul acesta a izbucnit un conflict între firma debrokeraj WBS, controlată de Cristian Sima, care deţine 10% dincompanie şi conducerea acesteia. Ves vrea să investească anulviitor 1-2 mil. euro în principal pentru reducerea consumului deenergie, compania fiind mare consumatoare de gaze naturale, dar şiîn tehnologia de producere a vaselor emailate. Conducerea companieia început şi un proces de rebranding prin schimbarea sigleisocietăţii, urmând ca în perioada următoare să aibă loc şi unproces de rebranding al mărcilor.

Ves Sighişara a revenit pe profit la jumătatea anului 2010 după ceanul trecut a înregistrat o pierdere de peste 3 mil. lei (0,7 mil.euro) pe fondul declinului vânzărilor de vase emailate cu circa 30%şi de 5-10% pe segmentul şemineelor şi sobelor. "Anul trecut VesSighişoara producea ce se pricepea cel mai bine şi ce a făcut depeste 30 de ani, deşi nu prea ştia cui se adresează aceste produse,nu exista o definiţie a segmentelor de piaţă pe are activa, denişă, studii de piaţă, iar marketingul lipsea cu desăvârşire.Producea pe stoc cât putea ca mai apoi «să vedem ce se maiîntâmplă»", explică Stan Sorin.

El a mai spus că revenirea vânzărilor din acest an se datoreazăreorientării pieţei de pe segmentul premium pe segmentul low-costca urmare a crizei, segment pe care se poziţionează Ves Sighişoara,iar cererea provine în special din ţările din regiune. Farcaş estede părere că această orientare a clienţilor pe segmentul low-costva da posibilitatea companiilor locale să performeze pe pieţeleexterne încă 2-3 ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO