Business Construct

Mobila: Colectiile noi, vand ute in doua zile la targ

Mobila: Colectiile noi, vand ute in doua zile la targ

In cadrul targului de mobila au fost vandute bucatarii care incep de la 138.000 de lei sau sufragerii de la 113.000 de lei placate cu foite de aur si argint

23.09.2008, 13:56 63

 

La inceputul acestei luni, producatorii traditionali de mobila de pe piata locala s-au strans la Romexpo pentru a-si prezenta noile colectii si pentru a vedea care sunt tendintele in materie de mobilier si decoratiuni din acest sezon.
"Targul este mai indraznet si cu foarte multe produse noi, cu multa inovatie. Spre deosebire de anii trecuti, mi se pare ca vizitatorii de acum sunt oameni care si cumpara. La editiile precedente, veneau, vedeau si fie producatorii nu aveau produsul, fie ca nu puteau sa-l cumpere. Acum in primele zile am si vandut toate produsele din targ. Niciodata nu s-a intamplat acest lucru", spune Ioan Marginean, directorul economic al producatorului de mobila Silvarom. Cei mai multi dintre jucatorii prezenti la Romexpo sunt inca de la prima editie aici, iar in aceasta a doua jumatate a anului participa aproape in fiecare luna la cate un targ international. 
 
 
Luxul s-a vandut in primele doua ore
"Circa 90% din produsele cu care am venit sunt noi, urmand ca apoi sa le prezentam la targurile de la Sankt Petersburg sau Moscova. In primele doua ore dupa deschiderea targului am vandut cea mai de lux mobila pe care o aveam", a spus Maria Butnaru, director de vanzari in cadrul Mobex Targu Mures. 
Spre exemplu, au fost vandute bucatarii care incep de la 138.000 de lei sau sufragerii de la 113.000 de lei placate cu foite de aur si argint. "Am venit cu finisaje relativ noi, opace, antichizate, innobilate cu foita de aur si argint si cu mult aport de munca manuala", adauga Butnaru.
Mobex opereaza in prezent o retea de 7 magazine proprii, dintre care patru in Bucuresti si cate unul in Targu Mures, Sibiu si Brasov, insa este prezenta prin intermediul distribuitorilor in 14 orase din tara. Aproximativ 70% din cifra de afaceri se deruleaza pe piata externa, respectiv in zona fostelor state CSI (Comunitatea Statelor Independente). Pe piata interna, circa 15-20% din vanzari sunt generate de mobilierul pentru hoteluri.
In ceea ce priveste targul de mobila de la Romexpo, Butnaru spune ca sunt putine contractele care se incheie in aceasta perioada. Aici se stabilesc contactele, urmand ca termenii contractului sa se definitiveze prin intalniri directe sau la celelalte targuri.
Pentru producatorii precum Silvarom care au iesit de pe pietele externe in ultimii ani, participarea la targurile externe reprezinta "o cheltuiala in plus", desi de aici se afla cele mai multe dintre tendintele de pe piata.
"In casele din Romania gasim mai multe stiluri. Daca bucatariile sunt americane, livingurile vor fi cu siguranta de alt fel. Noi am incercat sa ne adaptam acestui lucru. La o bucatarie in stil american, avem si ceva care sa mearga in living ca de exemplu. Avem piese care din living merg in dormitor, din dormitor in living, un fel de produse modulare, dar functionale. Poti sa mergi pe aceleasi programe sau poti sa le diversifici", spune Ioan Marginean de la SIlvarom.
 
 
Reorientare catre mobila de birou
Anul 2008 a adus pentru Silvarom, pe langa iesirea de pe pietele externe, si cresterea ponderii mobilierului de casa in cifra de afacerii in detrimentul celui de birouri. "Noi pana acum eram preponderent cunoscuti ca furnizor de mobilier de birou, dar am inceput sa dezvoltam si segmentul de mobilier pentru casa datorita faptului ca am pierdut exportul. Dar ca sa poti sa intri cu mobilier de casa pe piata din Romania unde concurenta este asa cum este, trebuie sa venim cu o noua abordare", spune Marginean.
O alta tendinta pe care reprezentantul Silvarom o identifica este revenirea lemnului de nuc. "Este o esenta care in Romania se gaseste, dar nu prea a fost promovata. Am venit si cu niste finisaje noi si cu niste combinatii noi precum cele din lemn cu sticla, sau cu geamuri in diferite culori. Practic acum vindem prin design, prin pret si functionalitate", spune Marginean.
Compania, unul dintre principalii producatori de mobila de pe piata locala, spune ca de la inceputul anului s-a confruntat cu doua fenomene care au avut un impact negativ asupra businessului: cresterea pretului la materii prime si migratia fortei de munca.
"Anul trecut am avut 735 de oameni, iar acum am ajuns la 407. Unii spun ca migratia de personal este peste hotare si in constructii. Eu am observat ca exista si o migratie spre o zona foarte neproductiva din Romania, agentii de paza, jandarmerie, politie comunala. Cei care pleaca din mobila prefera sa mearga intr-o zona in care munca este mai usoara", considera Marginean.
 
 
Designul vinde mobila
Pe fondul plecarilor de personal, si productia Silavrom a scazut. Astfel in primele sase luni ale anului a fost consemnat un declin de 20-22% comparativ cu perioada similara a anului trecut.
"Ca sa cresti productia trebuie sa ai piata, iar piata interna este intr-o batalie foarte mare. Noi speram sa crestem la intern datorita faptului ca s-a construit foarte mult", spune reprezentantul Silvarom.
Cu toate acestea, manopera detine o pondere foarte mica in cadrul procesului de productie, astfel ca plecarea muncitorilor nu poate fi inlocuita cu investitiile in utilaje.
"Utilajului trebuie sa-i dai un design, materii prime care sa fie ieftine si sa se regaseasca in produsul finit intr-o forma cat mai placuta. Trecerea prin utilaj nu este atat de costisitoare cat sunt costurile din afara utilajului", mai spune Marginean.
 
 
Mobila, mai scumpa cu 25%
In ceea ce priveste pretul la mobila, companiile prezente la targ spun ca acesta a crescut cu pana la 25% in ultimul an, in conditiile in care s-au scumpit materiile prime precum masa lemnoasa, energia si tapiteriile.
"Preturile la mobilierul tapitat s-au majorat chiar si cu 25% fata de septembrie anul trecut. Cumparatorii au simtit un soc cand au intrat in magazine si au vazut cu cat s-a scumpit mobilierul fata de anul trecut, insa in doua luni de zile acestia se obisnuiesc cu noul pret", a declarat Maria Bugheanu, manager al Mobtap Alprom, parte a producatorului de mobila Alprom, unul dintre cei mai importanti jucatori din industria de profil.
Scumpirea mobilierului este determinata de cresterea preturilor la masa lemnoasa, cu circa 20-30% in ultimul an, la energie si transport, apreciaza Bugheanu.
Si producatorul de mobila Elvila, controlat de omul de afaceri Viorel Catarama, a majorat preturile la piesele de mobilier. "Produsele din colectia noua sunt mai scumpe cu 5-10% pe fondul cresterii pretului la lemn, tapiterie, stofe. Un pat din piele naturala este mai scump anul acesta fata de anul trecut, pretul celui expus la targul de mobila fiind de 3.800 de lei, dar o piesa de mobilier poate ajunge chiar si la circa 6.900 lei in cazul unui coltar din piele naturala", a spus Mihaela Mihai, marketing manager al Elvila. Compania si-a bugetat pentru acest an un avans de 10% al vanzarilor la nivel de grup fata de rulajul de 112 mil. euro cu care a inchis anul 2007.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO