Business Construct

Mobila: Jucatorii rezista la socul imobiliar

Mobila: Jucatorii rezista la socul imobiliar
29.10.2008, 14:16 42

Pe termen lung insa criza de "import" va determina o diminuare a ritmului de crestere a pietei si implicit a afacerilor principalilor jucatori din industria de profil. "Pe noi criza ne-a prins cu disponibilitati in cont astfel ca in acest moment nu ne afecteaza in mod nefavorabil. A fost pur si simplu o intamplare nestiind ce se va intampla", spune Ioan Marginean, directorul economic al producatorului de mobila Silvarom, companie care se pozitioneaza pe segmentul scazut si mediu de pret.

 
De la export la import. Compania era pana anul trecut unul dintre cei cei mai importanti exportatori din industria de profil, insa pe fondul evolutiilor nefavorabile ale cursului de schimb, Silvarom a renuntat la aceasta activitate.
"Din exportatori am devenit importatori, insa acum incepem sa simtim din nou presiunea cursului de schimb. Daca acesta va continua sa urce va trebui sa mai dam din lichiditati pentru a acoperi pierderile pe aceasta filiera", a adaugat reprezentantul Silvarom.
Cresterea costului creditarii, unul dintre efectele crizei de peste Ocean, se resimte indirect in afacerile Silvarom prin intermediul clientilor care nu vor mai avea acces facil la cumpararea de mobilier pe credit.
Silvarom a finalizat anul 2007 cu o cifra de afaceri in scadere cu 30% comparativ cu nivelul de 60,1 milioane de lei (17 milioane de euro) din 2006. Scaderea de anul trecut a venit pe fondul renuntarii la activitatea de export. "Intr-un orizont de doua-trei luni nu vom simti efectele crizei, insa ne asteptam
ca acestea sa apara pe termen mediu si lung", a adaugat Marginean.
In legatura cu bugetul pentru 2009, reprezentantul Silvarom a spus ca acum se lucreaza la el si ca va lua in calcul un curs de 3,8-3,9 lei pentru un euro.
"Deocamdata nu luam in calcul reducerea de personal sau renuntarea la anumite linii de business pentru ca avem in continuare comenzi si businessul merge", spune Marginean.
 
Vanzarile merg in linie cu estimarile. Omul de afaceri Viorel Catarama, care controleaza grupul de firme Elvila, spune ca nu a avut de ce sa revizuiasca prognoza de crestere. Pentru acest an, Catarama a bugetat un avans de 10% comparativ cu nivelul de 112 milioane de euro cu care Elvila a inchis anul 2007.
"Deocamdata noi nu avem treaba cu sistemul bancar. Vanzarile merg in linie cu estimarile. Nu cred ca industria mobilei va fi afectata prea curand de criza bancara", a spus Catarama.
Camelia Sucu, femeia cu cele mai multe lichiditati din Romania care controleaza importatorul de mobila Class Living - pozitionat pe segmentul de lux, spune ca nu a modificat planurile de extindere ale companiei.
"Privesc tot ceea ce se intampla in SUA si in Europa pentru ca investesc intr-un business de consum. Ma astept sa existe o scadere a consumului provocata de prudenta, dar nu am luat masuri radicale. Voi dezvolta Class Living in continuare dupa planurile pe care le-am anuntat. Bugetul de promovare nu a fost afectat", a mai spus Camelia Sucu. Ea va demara anul viitor o investitie de aproximativ 40 milioane de euro (intr-o prima etapa) intr-un proiect imobiliar de lux in nordul Capitalei, care acum se afla in faza obtinerii aprobarilor.
In legatura cu efectele crizei asupra mediului de afaceri, Camelia Sucu nu este ingrijorata. "Legaturile Romaniei cu SUA, a continuat ea, nu sunt puternice, iar din acest motiv nu sunt motive de panica. In SUA se poate vorbi de o criza, insa ei au trecut din tot felul de colapsuri in ultimul an pana sa ajunga aici", a precizat Sucu. 
Poltica prudenta a BNR a creat, in opinia proprietarei Class Living, o cultura a romanilor in ceea ce priveste achitarea creditului. "Avem marele noroc ca Romania s-a dezvoltat intraregional, ca am avut investitii masive din afara si ca nu noi am mers cu bani in alte state", a adaugat proprietara Class Living.
 
Impactul ar putea sa apara pe termen lung. Cererea pentru mobila a evoluat constant de la inceputul anului astfel incat cei mai multi dintre jucatori nu si-au reevaluat inca bugetele si strategiile. Exceptie face Silvarom care a renuntat la promotiile oferite, in asteptarea unor semnale care sa arate incotro merge piata. "Nu mai facem promovari si reduceri de preturi pentru ca nu stim ce se va intampla", spune Marginean de la Silvarom.
La nivelul intregii piete de mobila, reprezentantii companiilor estimeaza o scadere pe termen mediu si lung. "Cererea o sa scada. Creditele obtinute din ce in ce mai greu vor influenta puterea de cumparare a romanilor. Iar primele lucruri la care se va renunta vor fi bunurile de folosinta indelungata precum mobilierul", spune Marginean de la Silvarom. El considera ca "industria cunoaste in aval toate influentele nefavorabile, in timp ce pe cele favorabile le simte doar din cand in cand".
Crestere de peste 15% la semestru. Piata interna de mobila a validat in prima jumatate a acestui an estimarile principalilor jucatori, continuand sa creasca cu peste 15% sustinuta de cresterea livrarilor de locuinte. Numai in Capitala au fost finalizate circa 10.000 de locuinte, de cinci ori mai mult comparativ cu perioada similara a anului trecut. Astfel, vanzarile interne de mobila au atins 650 de milioane de euro, in crestere cu 19% comparativ cu primele sase luni din 2007, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania (APMR).
Cu toate acestea, piata a consemnat o usoara incetinire fata de evolutia din 2007, cand avansul a depasit pragul de 20%.
Unul dintre cele mai efervescente sectoare a ramas cel de mobilier de birou, cu o rata de crestere peste cea a intregii piete. Pe langa probeleme generate de criza internationala retailerii locali mai au de infruntat in prezent si prezenta marilor retaileri internationali, precum IKEA sau kika. Si cum cei mai multi jucatorii locali sunt concentrati pe segmentul redus si mediu de pret, intrarea acestora se va resimti cel mai puternic in afacerile lor. Pana acum, extinderea lor a fost favorizata de investitiile puternice din constructii si de lipsa unei concurente din afara.
Anul trecut principalii zece producatori si retaileri de mobila de pe piata locala au cumulat vanzari de peste jumatate de miliard de euro, in crestere cu 60% comparativ cu 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO