Business Internaţional

Companiile mari de energie şi guvernele europene care se feresc de Rusia caută să se apropie de statele arabe bogate în petrol şi gaze. Însă nu cumva vor da din lac în puţ?

Rafinăria poloneză de la Gdansk care a înlocuit petrolul rusesc cu ţiţei exportat de Arabia Saudită.

Rafinăria poloneză de la Gdansk care a înlocuit petrolul rusesc cu ţiţei exportat de Arabia Saudită.

Autor: Bogdan Cojocaru

05.07.2023, 21:54 425

După cum reiese din presa asiatică, atât Arabia Saudită, cât şi Emiratele Arabe Unite, deşi sunt printre cei mai mari producători de combustibili fosili din lume, cumpără cantităţi semnificative de petrol rusesc, la discount, pentru a-l revinde chiar europenilor.

Gigantul di petrol, gaze şi carburanţi austriac OMV şi compania de stat din Emiratele Arabe Unite Abu Dhabi National Oil Company (Adnoc) explorează posibilitatea de a crea împreună un colos al industriei chimice, scrie Bloomberg, citând surse apropiate situaţiei.

Ar fi rezultatul logic al unui mariaj din interes: OMV are piaţă, iar Adnoc are din abundenţă gaze naturate, materia primă de bază a industriei chimice, la mare căutare după ce Europa a rămas fără gaze ruseşti. De asemenea, un sfert din grupul austriac este ca şi deţinut de compania din Emirate.

Însă OMV nu este singura companie europeană interesată de gazele, petrolul şi banii statelor arabe din Golful Persic. Concurentul polonez PKN Orlen şi-a luat ca partener strategic compania saudită Aramco în încer­carea de a se îndepărta de energia rusească.

Dar tendinţa are două tăişuri: statele din Golf vor avea o influenţă din ce în ce mai mare în sectorul petrolului şi gazelor din regiune. Iar, după cum reiese din presa asiatică, atât Arabia Saudită, cât şi Emiratele Arabe Unite, deşi sunt printre cei mai mari producători de combustibili fosili din lume, cumpără cantităţi semnificative de petrol rusesc, la discount, pentru a-l revinde chiar europenilor.

OMV, care în România deţine Petrom, discută cu Adnoc despre o eventuală fuziune între subsidiarele lor Borouge şi Borealis pentru crearea unei companii cu operaţiuni în industria chimică evaluată la 30 de miliarde de dolari. Borealis, cu sediul la Viena, este deţinută în proporţie de 75% de către OMV, în timp ce Adnoc are restul de acţiuni. Borouge, listată la Abu Dhabi, reprezintă un parteneriat între Adnoc şi Borealis.

OMV ar vrea ca entitatea nou creată să aibă sediul la Viena. Compania din Emirate este în plină expansiune. În iarna trecută a făcut paşii decisivi pentru a cumpăra participaţia de 24,9% pe care fondul suveran de investiţii Mubadala Investment, tot din Emirate, o are la OMV.

Mai recent, compania arabă a lansat o ofertă preliminară de 12 miliarde de dolari pentru achiziţionarea producătorului de polimeri german Covestro. Colosul din Abu Dhabi are planuri de investiţii de 150 de miliarde de dolari pentru perioada 2023-2027, scopul acestora fiind extinderea capacităţii de producţie din toate domeniile de afaceri ñ petrol, gaze şi chimicale.

OMV, din care statul austriac are 31,5%, este doar unul din aspectele legăturilor energetice pe care Austria le are cu EAU. Toamna trecută, guvernul austriac a încheiat cu această ţară un acord care-i permite să importe gaze naturale lichefiate suficiente pentru a acoperi necesarul a 65.000 de locuinţe, sau 1% din consumul total de gaze al ţării, potrivit Euractiv. Contractul pare mic şi chiar este, însă este indicatorul unor direcţii. El a fost încheiat în plină criză energetică, este similar cu unul obţinut de mult mai puternica Germanie şi deschide drumuri noi. Cantităţile mici obţinute pot arăta şi cererea foarte mare pentru gazele Emiratelor.

Şi acordul Austriei, şi cel al Germaniei au fost parafate după deplasarea şefilor de guverne din ambele ţări în EAU. Ca şi Germania, Austria a fost până la invazia rusă din Ucraina dependentă de gazele ruse.

În Occident, orice acord încheiat la nivel guvernamental cu state ca EAU şi Arabia Saudită este delicat din punctul de vedere politic din motive ce ţin de nerespectarea drepturilor omului în Golf.

Anul trecut, şi guvernul ungar a discutat cu oficialităţi din Emirate despre cooperare în domeniul energiei. Comerţul bilateral, excluzând petrolul, a crescut cu 19% în 2021 faţă de anul anterior şi cu 26% în 2020.

Comerţ mai mare, investiţii mai multe şi alte legături cu Emiratele vrea şi Polonia şi în acest sens şi-a deschis anul trecut o repre­zentanţă la Abu Dhabi. În primul semestru al anului trecut, comerţul dintre cele două ţări, excluzând petrolul, a crescut cu 22%. Investiţiile EAU în Polonia se ridică la 208 milioane dolari, iar cele poloneze în Emirate la 94 de milioane de dolari. Anul trecut a fost primul în care Polonia a importat petrol din EAU.

Tot petrolul este legătura principală pe care Polonia o are şi cu Arabia Saudită. Aramco, emblema businessului saudit şi cea mai mare companie petrolieră din lume, are un acord pentru a furniza jumătate din petrolul necesar celei mai mari economii est-europene. Totodată, gigantul a cumpărat 30% din rafinăria din Gdansk a companiei poloneze de stat PKN Orlen. Petrolul saudit îl înlocuieşte pe cel rusesc la această unitate.

Odată cu rafinăria, Aramco a achiziţionat o subsidiară a Orlen cu operaţiuni în domeniul retailului de carburanţi. Astfel, s-ar putea spune că Arabia Saudită  îşi face loc pe piaţa petrolului din curtea din spate a Rusiei. Polonia este un susţinător puternic al Ucrainei şi vede în Rusia un pericol pentru securitatea naţională şi a Europei. De aceea afacerile cu Aramco pot fi considerate de importanţă strategică. Însă pentru Arabia Saudită Rusia nu este un inamic, ci o piesă cu importanţă geostrategică pe o piaţă pe care încearcă să o controleze. Arabia Saudită şi EAU cumpără petrol rusesc la preţuri mici pe care-l vând mai scump în Europa, potrivit presei chineze. Bloomberg a descoperit că saudiţii importă motorina rusească de care UE fuge şi acoperă gaura lăsată pe piaţa europeană cu propria motorină. De asemenea, conducătorii saudiţi au ignorat rugăminţile occidentalilor de a majora producţia de petrol pentru a ieftini energia în perioada de criză energetică şi de maxim al inflaţiei şi au făcut exact opusul, adică au redus livrările pentru a creşte preţurile. Ei înlocuiesc petrolul şi motorina rusească pentru Europa, dar la preţurile lor.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO