Business Internaţional

Datorita populatiei numeroase industria auto din India demareaza in tromba

27.10.2004, 00:00 175



Cu economia chineza in lumina reflectoarelor, este usor de omis faptul ca India este de asemenea pe punctul de a deveni un jucator important pe piata mondiala a automobilelor, scrie Max Pemberton de la Autelligence. Studiul realizat de Pemberton compune o imagine de ansamblu asupra progreselor Indiei, obstacolelor pe care trebuie sa le depaseasca si estimeaza marimea potentiala pe care o va avea piata auto din India in 2020.



Cu toate ca despre India s-a tot discutat in ultimii ani, si a reprezentat o destinatie importanta pentru investitiile straine in industria auto, aceasta tara nu a primit, totusi, aceeasi atentie de care se bucura China, spre exemplu, un alt stat important care inregistreaza in ultima vreme un progres remarcabil pe plan economic. Acum, cand China sta pe buzele tuturor si atrage atentia majoritatii politicienilor si industriasilor din lume, privirea acestora ar trebui sa se indrepte cu siguranta si catre India, urmatoarea piata emergenta cu un extraordinar potential, subliniaza analistul.





Factorul demografic - principalul determinant al progresului industriei auto din India



Desi, a avut parte de o serie prabusiri, iar dezvoltarea ii este blocata de o birocratie sufocanta, economia indiana a reusit sa atraga investitii substantiale, de miliarde de dolari, in uzinele constructoare de automobile si se poate lauda cu o foarte buna baza manufacturiera de componente.



Unele companii, precum Maruti, unde se produc modelele Suzuki Alto, au simtit in utima vreme gustul succesului, in timp ce jucatori importanti cum ar fi Telco si Hyundai, si-au majorat, de asemenea, volumele productiei.



Dar care sunt vectorii progresului Indiei si care ar fi provocarile pe care trebuie sa le depaseasca?



India are a doua populatie ca marime din lume - depasind 1,05 miliarde locuitori in 2004 - si care continua sa creasca rapid. Atat de rapid, incat se estimeaza ca populatia Indiei o va depasi numeric pe cea a Chinei in anul 2050 sau chiar mai devreme. In mod decisiv, numarul locuitorilor cu varste cuprinse intre 20 si 64 de ani - populatia cea mai activa din punct de vedere economic - inregistreaza o crestere exploziva. In acelasi timp, Produsul National Brut (PNB) a avut un ritm ridicat de crestere cuprins intre 7% si 8% pe an, depasind ritmul de crestere a populatiei, deci si venitul pe locuitor s-a majorat. Totusi, cum se intampla in mod obisnuit pe pietele emergente cu ritmuri solide de crestere economica, nu se poate vorbi despre o distributie a veniturilor cat de cat echitabila. In anul 2000, spre exemplu, daca o pondere de 20% din populatie avea acces la 40% din PNB, 25% din populatie se zbatea in cea mai cumplita saracie. Saracia celei mai de jos paturi sociale a fost de fapt si factorul determinant al rezultatelor-soc la recentele alegeri, atunci cand partidul de guvernamant a fost respins intr-un mod atat de categoric, incat a creat un grad ridicat de incertitudine cu privire la continuarea programului de reforme initiat de predecesori. Relatiile cu Pakistanul par sa se fi imbunatatit, iar perspectivele unui razboi par sa se fi evaporat. India pare pregatita in acest moment pentru o expansiune considerabila in domeniul motorizarii - un factor indispensabil progresului. Noul guvern, condus de Manmohan Singh, a dat asigurari ca perspectivele favorabile cresterii economice se vor mentine. Vanzarile auto s-au amplificat substantial, cu 14% intre 2002 si 2003, estimandu-se o crestere similara si pentru acest an.





Culmea motorizarii: doar 9 autovehicule la 1.000 de locuitori



Dupa cum s-a specificat mai devreme, patura de deasupra, adica procentajul de 20% din populatie (202 mil. locuitori) detineau 40% din PNB, cu primele 10 procente din populatie, adica 101 mil. locuitori, detinand 33% din PNB. In ceea ce priveste industria auto, aceaste cifre insemna o piata foarte mare atat pentru segmentul de vanzari de automobile cat si pentru activitatile colaterale. In dolari americani, PNB al Indiei s-a cifrat la 449 miliarde, la aceasta contribuind si masurile constante ale guvernului de combatere a inflatiei. Totusi, prin prisma unui indicator mai important, cum este indicatorul puterii de cumparare, PNB a fost de cinci ori mai mare, ajungand la 2.600 mld. dolari si situand India pe locul al cincilea in randul celor mai mari economii din lume. Aceasta inseamna un venit pe locuitor de 8.516 dolari calculat pe baza PPC pentru 10% din populatie si 5.161 dolari pentru urmatoarele 20 de procente, sau 200 de milioane de locuitori care constituie clasa de mijloc. Acest nivel al veniturilor este suficient pentru a permite lansarea unor achizitii de masa de vehicule motorizate, tinand seama ca sunt fabricate la nivel local, iar preturile sunt adaptate pietei. Pentru comparatie, numarul populatiei active economic cu varste cuprinse intre 20 si 64 de ani este de 240 de milioane in Europa Occidentala, 165 de milioane in SUA si 79 de milioane in Japonia.



Cu toate ca vanzarile auto s-au majorat cu 14% si sunt in acest moment de un milion de unitati pe an, acest volum este totusi unul modest, luand in considerare marimea populatiei si, in special, cele 200 de milioane de persoane care constituie clasa de mijloc. Mai mult, India are una dintre cele mai scazute rate de proprietari de automobile din lume, de 9 autovehicule la , la 1.000 de locuitori. Doar 9 milioane de automobile sunt inscrise in circulatie in acest moment, conducatorii auto din India trebuind sa lupte, in plus, si cu starea precara in care se afla reteaua de drumuri din aceasta tara. Pentru a mentine aceasta rata la nivelul actual, pana in 2020, numarul automobilelor trebuie sa se amplifice cu 33%, adica o crestere care sa compenseze ritmul de crestere al populatiei. Se estimeaza ca in 2010 populatia Indiei va ajunge la 1,152 de miliarde de locuitori si la 1,272 in 2020.





In 2010, vanzarile auto din India, mai mari decat in Germani



Guvernul indian a realizat implicatiile acestui aspect si a formulat un set de obiective politice pentru industria auto care urmaresc sa promoveze "o crestere integrata, durabila, etapizata si sustinuta prin forte proprii a industriei". Daca aceste obiective politice se vor mentine, perspectivele pentru industria auto din India sunt dintre cele mai stralucite.



India are potential pentru a deveni una dintre cele mai importante piete auto din lume pe termen mediu. Are oamenii, capacitatea si un nivel suficient de inalt al veniturilor detinut de consumatorii din clasa de mijloc. Are, de asemenea, rezerve de capacitate de productie care sa ii poata permite majorarea volumului productei cu 50%, dar este nevoie de mult mai mult pentru ca potentialul tarii sa fie pe deplin exploatat. Multi producatori au avut dificultati dupa ce si-au construit fabricile, atunci cand prima prabusire si-a facut simtita prezenta, acum aproape sapte ani, si ar putea sa manifeste o oarecare retinere de a reveni pe piata indiana, la aceasta contribuind si boom-ul economiei chineze care necesita o concentrare intensa si un volum apreciabil de resurse investite.



Toti factorii care sa permita o crestere rapida a economiei Indiei par a fi prezenti. Exista cerere, perspectivele economice sunt infloritoare, si exista cu siguranta o nevoie de a extinde motorizarea daca guvernul intentioneaza sa asigure macar serviciile de baza pentru majoritatea populatiei. Previziunile arata ca volumul vanzarilor de autovehicule va atinge 11 milioane de unitati in anul 2020, producatorii locali acoperind toata cererea si chiar un plus la export. Presupunand ca guvernul va continua politicile ce vizeaza cresterea economica si ca acest progres se va mentine, se estimeaza ca in 2010 volumul vanzarilor auto din India il va depasi pe cel din Germania, iar in 2012 pe cel din Japonia, si va deveni cea de-a patra mare piata auto din lume in 2020.



Cu toate ca, in trecut, economia din India a suferit mai multe caderi, in mare parte datorate inertiei de mentalitate si dificultatilor inerente care apar in guvernarea unei natiuni de o asemenea amploare si diversitate etnica, viitorul pare de partea sa. Guvernul a fost inlocuit in urma unui proces democratic si pare concentrat asupra reformelor in domeniul economic si financiar, care sa permita Indiei sa isi continue trendul ascendent.
marius.anton@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO