Business Internaţional

Noile produse la moda, testate suta la suta in Irak

18.04.2003, 00:00 70

Dupa primul razboi din Golf, in 1991, s-a lansat moda de inspiratie militara, care aducea in prim-plan materialele cu imprimeuri de camuflaj, pe nuante de bej-uri, khaki si marouri, acompaniate de accesorii pe masura: ochelari de soare care imita design-ul celor purtati de trupele americane, sau bocanci asemanatori celor cu care soldatii marsaluiau prin desert. Acum, furnizorii armatei Statelor Unite se gandesc sa aduca pe piata versiuni comerciale ale unora dintre articolele cu care au aprovizionat taberele americane din Orientul Mijlociu.
Razboaiele au inspirat prin traditie noi tehnologii, noi produse si noi curente in moda, spun expertii in marketing. Cel mai recent conflict militar, abia incheiat, va aduce laptopuri super-rezistente la socuri, bandaje hi-tech si va atrage noi suporteri unui adintre cele mai de succes produse militare adaptate pentru segmentul civil: Hummer-ul.
"Exista o legatura puternica intre produsele destinate armatei si comercializarea versiunilor adaptate pentru consumul civil", spune Richard Hooker, analist la firma de cercetare de piata Business Communication. "Cel mai clar exemplu este popularitatea hainelor de inspiratie militara, dar tendinta se mentine si in cazul vehiculelor si a echipamentelor de comunicatii cum sunt radiourile".

Mai mult decat o simpla masina...
De exemplu, jeepul militar Humvee a devenit atat de cunoscut in timpul primului razboi din Golf incat furnizorul armatei americane, AM General, a produs o versiune pentru civili, celebrul Hummer, care poate fi cumparat pentru aproximativ 60.000$. Recent AM General a vandut drepturile de marketing a celor doua versiuni H1 si H2, producatorului american General Motors.
Alte inventii practice care acum fac parte din viata de zi cu zi, generate de razboaiele recente include sisteme de dializa renala, transfuzii de sange (inventate in al doilea razboi mondial) sau binoclurile cu vedere pe timpul noptii, utilizate pentru prima data in razboiul din Vietnam.

Mai mult decat niste simpli ochelari de soare...
O data cu sfarsitul razboiului din Irak si inlaturarea regimului lui Saddam Hussein, producatorul de ochelari de soare Oakley spera sa profite pe timp de pace de publicitatea gratuita a razboiului. Putini stiu ca Oakley este unul dintre furnizorii armatei americane si ca pe langa gama de ochelari de soare si de protectie pentru diverse sporturi, mai detine o gama de accesorii hi-tech pentru operatiunile sub acoperire ale trupelor din Fortele Speciale. Alaturi de acestea, firma mai produce bocanci de atac din material usor, recent testati de soldatii americani in Irak. Ochelarii pentru protectie sunt facute din materiale rezistente la raze laser special concepute pentru a proteja ochii pe timp de atac. Oakley se pregateste pentru lansarea unei versiuni limitate pentru consumatorii civili a cizmelor standard pentru atac din dotarea Fortelor Speciale, care vor putea fi cumparate pentru 225$. "Este un produs de nisa", explica Colin Baden, presedintele si designerul-sef al companiei. "Speram ca succesul operatiunilor armate in Irak sa impulsioneze vanzarile".
Desi ochelarii cu protectie la razele infrarosii sunt doar pentru uz militar, Oakley vinde deja doua versiuni comerciale pentru practicantii sporturilor extreme, cu 145$ sau 120$.

Mai mult decat niste simple bandaje...
Tigard, un producator de echipamente medicale cvasi-necunoscut a dat lovitura in luna noiembrie cand a obtinut avizul autoritatii americane de reglementare in domeniul alimentar si farmaceutic (FDA), pentru a produce bandajele HemCon, capabile sa opreasca hemoragii grave in cateva minute. Primul si cel mai important client a devenit armata americana. "Armata a platit deja pentru 21.000 de bandaje care sunt folosite in Irak", a spus purtatoarea de cuvant a companiei, Sue Van Brocklin. "De asemenea bandajele HemCon au fost avizate pentru utilizarea de catre parameici, pompieri si in spitale".
Fabricate din chitosan, bandajul este conceput sa opreasca rapid hemoragii extrem de grave, la un cost suficient de piperat. O fasie bandaj de 10X10 cm costa nu mai putin de 130$. Van Brocklin a mai spus ca avizul FDA a crescut spectaculos cresterea pentru acest produs, motiv pentru care compania analizeaza oportunitatile de a aduce bandajele militare pe piata bunurilor de consum.
"Problema este de costuri si dimensiune", spune Van Brocklin. "Pe masura ce costurile se vor reduce, speram sa dezvoltam un produs pentru piata de larg consum, mai mic si mai ieftin, care probabil va fi incorporat in truse de prim-ajutor".

Mai mult decat un simplu laptop...
Un alt produs testat in focul luptei care promite sa atraga atentia pasionatilor de tehnica de ultima ora este laptopul rezistent, conceput pentru a face fata celor mai dificile conditii. In principiu, acesta este un laptop care ramane in stare perfecta de functionare chiar daca este expus la caldura excesiva, praf, umezeala, nisip, ploaie, schimbari ale presiunii atmosferice sau dupa ce a fost scapat pe suprafata de beton de la 8 metri.
In ciuda popularitatii acestui produs in cercurile militare, ale FBI, CIA, Garda de Coasta, diverse agentii de paza si protectie, fabrici si chiar corporatii americane, expertii spun ca laptopurile super-rezistente raman un produs de nisa. "Va mai trece ceva timp pana ce aceste produse vor castiga piata bunurilor de larg consum. Computerele care rezista la asemenea conditii sunt foarte specializate si scumpe", spune Mark Margevicius, analist pe tehnologie militara in cadrul Gartner Research.
Laptopurile pe care le poti scapa in apa la mare costa intre 3.400$ si 5.895$. Armata americana a utilizat in Irak 5.000 de asemenea computere Toughbook de la Panasonic. Jeff Ayers, purtatorul de cuvant de la Panasonic, spune ca au fost vandute circa 250.000 de computere Toughbook in ultimii cinci ani. Versiunea Toughbook 28 are dotari similare celor mai avansate laptopuri comerciale, insa se deosebeste de acestea prin ecranul tactil, carcasa rezistenta la socuri, precum si prin tastatura imuna la umezeala si praf.

Hummer: "Cand se prabuseste asteroidul si distruge orice urma de civilizatie, vei fi pregatit!"
Dintre multiplele aspecte care diferentiaza cultura americana de cea europeana, stilul de viata si dimensiunea masinilor sunt printre cele mai evidente. Lucrurile incep insa sa se schimbe. General Motors, cel mai mare producator de autoturisme din lume, intentioneaza sa sparga bariera dimensiunilor exportand in Europa unul dintre cele mai controversate modele produse vreodata in Detroit: celebrul Hummer.
Derivat din modelul unui vehicul militar modificat, Humvee, utilizat de armata americana din 1979, si folosit in razboiul din Golf din 1991, stramosul Hummerului a putut fi admirat zilele acestea pe ecranele televizoarelor din intreaga lume transportand arsenalul miltar american pentru campania recenta din Irak. De ce ar vrea insa orice civil cu scaun la cap sa detina un autoturism "brutal", "primar" si "de lupta"?
Avantajele tehnice sunt indiscutabile: pe teren accidentat si chiar prin apa Hummer nu are problemele unor autoturisme obisnuite de teren, poate escalada un zid vertical de 40 cm, si poate fi condus pe pante cu inclinare de pana la 60 de grade.
"Oamenii cumpara un Hummer pentru ca modelul le ofera oportunitatea de a se declara dinamici, intreprinzatori si nonconformisti, sunt genul de oameni care nu fac ceea ce li se spune doar ca sa respecte normele, vor sa fie cunoscuti, sa iasa in evidenta", spune Clay Dean, designerul principal din spatele Hummerului si fost designer pentru Chevrolet.
Atipic este si faptul ca acest vehicul extrem de "masculin" este condus, in proportie de 70% de femei, care reprezinta si o treime dintre cumparatorii care aleg ciudatul si militarosul Hummer, fascinati de siguranta pe care o ofera. Una dintre campaniile publicitare a fost conceputa chiar pe ideea de protectie si siguranta; astfel, unele din printurile Hummer propun un slogan care nu poate fi contrazis: "Cand se prabuseste asteroidul si distruge orice urma de civilizatie, vei fi pregatit!"
GM vrea sa lanseze in Europa versiunea H2, derivata din modelul H1, primul vehicul civil adaptat dupa Humvee, si include optiuni moderne de aer conditionat, precum si alte facilitati.In Statele Unite s-au vandut deja 27.000 H2, iar GM pregateste o versiune mai adaptata stilului european, H3, care ar putea ajunge pe piata in 2005.  andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO